به گزارش پارس نیوز، 

دانش‌آوزان انجمن‌هاس اسلامی سراسر کشور از طی نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش خواستند که ساعت و زمان امتحانات نهایی با توجه به تقارن این امتحانات با مبارک رمضان تغییر کند؛ وزیر آموزش و پرورش این موضوع را به مرکز سنجش آموزش و پرورش ارجاع داد و این مرکز اعلام کرد که بر اساس ضوابط، امکان این تغییر نیست و تنها معاونت آموزش متوسطه می‌تواند دستور دهد تا مدیران مدارس تمهیدات لازم را جهت برگزاری امتحانات در محیطی مطلوب و مناسب فراهم کنند.

***درخواست دانش‌آموزان: آقای وزیر! ساعت و زمان امتحانات را تغییر دهید

سوم اردیبهشت ماه امسال در پی تقارن امتحانات پایان سال و ماه مبارک رمضان، دانش‌آموزان انجمن‌های اسلامی سراسر کشور طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار تغییراتی در نحوه برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه شدند.

آقای وزیر درخواست دانش‌آموزان را نپذیرفت

در این نامه آمده بود: ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن اعیاد شعبانیه به‌ویژه میلاد با سعادت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و تقدیر و تشکر بابت عنایات و زحمات جنابعالی، ما اعضای قرارگاه ملی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان سراسر کشور به عنوان پرچم داران جنبش دانش آموزی در مدارس، نکاتی را پیرامون مباحث مطرح شده درباره تقارن ماه مبارک رمضان و برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه سال تحصیلی 97-96 تقدیم می داریم:

ماه مبارک رمضان فرصتی است که خداوند بلندمرتبه برای خودسازی بشر قرار داده است. این ماه، زمانی برای رهایی انسان از وابستگی‌ها و توجه به افق‌های تعالی بخش الهی می باشد. از سویی تحصیل علم و دانش به بهترین کیفیت، از تأکیدهای دین مبین اسلام و وظایف دانش‌آموزان مؤمن و انقلابی ایران اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز «تهذیب»، «تحصیل» و «ورزش» را به عنوان سه اولویت مهم برای دانش‌آموزان تعیین کرده‌اند.
اما همانگونه که مستحضرید تقارن این ماه پربرکت با امتحانات، سبب می شود که دانش‌آموزان متدین ایران اسلامی که تحصیل و تهذیب را در کنار هم پیگیری می‌کنند، نتوانند کمال استفاده را از این فرصت ناب ببرند.
از سویی آنگونه که از مصاحبه های جنابعالی دریافته ایم، امکان برگزاری امتحانات قبل و بعد از ماه مبارک رمضان وجود ندارد، لذا موارد زیر به عنوان پیشنهاد تقدیم می شود:

1. امتحانات پایان سال تحصیلی، از دهه سوم اردیبهشت ماه آغاز شود.

2. فاصله بین امتحانات مختلف حداقل به دو تا سه روز افزایش داده شود تا امکان مطالعه بیشتری برای دانش آموزان روزه دار ایجاد شود.

3. ساعت برگزاری امتحانات از ساعات ابتدایی روز به 10صبح منتقل شود.

4. مدیران محترم مدارس موظف شوند محل برگزاری امتحانات و محل مطالعه دانش آموزان قبل از حضور در محل امتحان را به لحاظ تهویه، سرمایش و... مجهز نمایند.

5. تأکید شود تا معلمان و مربیان و به ویژه مدیران محترم مدارس که همواره راهنمای دانش آموزان عزیز بوده‌اند، فضای معنوی ماه مبارک رمضان را با فضاسازی مناسب و برگزاری برنامه های معنوی و قرآنی در مدارس حفظ نمایند و این تقارن سبب کمرنگ شدن این برنامه های تربیتی موثر در مدارس نباشد تا اهمیت این روزهای معنوی در ذهن دانش آموزان عزیز تبیین گردد.

6. زمان برگزاری امتحان دروس تخصصی و دشوار حتی المقدور در ایام قبل از حلول ماه مبارک رمضان و در دهه سوم اردیبهشت ماه برنامه ریزی گردد. مجددا از زحمات جنابعالی و همکاران محترمتان سپاسگزاریم.

*** دستور وزیر به عمادی

وزیر آموزش و پرورش روز 5 اردیبهشت ماه در این نامه مرقوم کرد «جناب آقای دکتر عمادی، لطفا با فوریت بررسی و ترجیحاً با هماهنگی معاونت های آموزشی مواردی را که امکان تحقق دارد، تصمیم‌گیری شود» و نامه از سوی مدیرکل دفتر وزارتی به عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش این وزارتخانه ارجاع داده شد.

آقای وزیر درخواست دانش‌آموزان را نپذیرفت

*** نتیجه پیگیری‌ها: مطابق آیین‌نامه امکان انجام تغییرات نیست

روز نهم اردیبهشت ماه، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ای به مدیرکل دفتر وزارتی، نتیجه پیگیری ها را اعلام کرد.

در این نامه آمده است: مطابق ماده 46 آیین‌نامه آموزشی دوره سه‌ساله متوسطه روزانه( سالی واحدی) مصوب جلسه 666 شورای عالی آموزش و پرورش و ماده 25 آیین‌نامه آموزشی دوره پیش‌دانشگاهی روزانه(سالی واحدی) و ماده 37 آیین‌نامه آموزشی دوره دوم متوسطه(روزانه) مصوب جلسه 932 آن شورا، ارزشیابی پایانی نوبت دوم در خرداد ماه به عمل می‌آید.

در صورت افزایش فاصله بین امتحانات به دو یا سه روز و با توجه به تعطیلات ایام شهادت حضرت علی(ع)، سالگرد رحلت امام(ره)، پانزدهم خرداد ماه و عید سعید فطر، پایان امتحانات به تیرماه منتهی خواهد شد که این امر طولانی شدن بیش از حد امتحانات را در پی خواهد داشت که اولاً برخلاف مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است و ثانیاً ارسال سوابق تحصیلی دانش‌آموزان به سازمان سنجش را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد ساخت.

آقای وزیر درخواست دانش‌آموزان را نپذیرفت

با توجه به مصادف شدن برگزاری امتحانات خرداد ماه 97 با ماه مبارک رمضان و گرمسیر بودن برخی از استان‌های کشور، ساعت شروع امتحانات غیر از ساعت اابتدایی روز(8 صبح)، دانش‌آموزان روزه‌دار این مناطق را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

لازم است معاونت محترم متوسطه مناطق، ضمن نظارت، دستور فرمایند تا مدیران مدارس تمهیدات لازم را جهت برگزاری امتحانات در محیطی مطلوب و مناسب(از نظر تهویه، سرمایش و ...) فراهم آورند همچنین با برگزاری برنامه‌های معنوی و قرآنی ضمن پاسداشت تقارن ماه مبارک رمضان با ایام برگزاری امتحانات، اهمیت این ایام معنوی را برای دانش‌آموزان تبیین کنند.

آقای وزیر درخواست دانش‌آموزان را نپذیرفت

لازم به یادآوری است برنامه امتحانات، ابتدا به صورت پیشنهادی به تمامی استان‌ها و دوایر مختلف حوزه ستادی جهت اعلام نظر ارسال می‌شود و پس از بررسی نظرات استان ها و دوایر مختلف حوزه ستادی، در ستاد امتحانات مرکز سنجش تأیید نهایی و سپس به استان‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.