به گزارش پارس نیوز، 

وزیر حمل و نقل و ترابری عربستان سعودی اعلام کرد: اولین قطار سریع‌السیر دو شهر مقدس مکه و مدینه از ماه سپتامبر آغاز به فعالیت می‌کند و با سرعتی بیش از 300 کیلومتر سریع‌ترین قطار در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

این پروژه که از سال 2009 کلید خورده است پیش از این قرار بود تا سال 2012 میلادی افتتاح شود.

این خط راه آهن ظرفیت جابجایی 60 میلیون مسافر را در سال دارد و قرار است از اوایل سال 2019 میلادی به صورت کامل بهره‌برداری شود.

خط راه آهن میان دو شهر مکه و مدینه به طول 450 کیلومتر از شهر اقتصادی ملک عبدالله گذر می‌کند و یک مسیر انحرافی ۳.۷۵ کیلیومتری نیز به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده دارد.

حمل و نقل یکی از برنامه‌های اصلی عربستان سعودی در استراتژی چشم‌انداز 2030 این کشور عنوان شده است و این خط آهن در حالی در آیندهای نزدیک در عربستان افتتاح می‌شود که پیش از این مسیر جاده‌ای میان دو شهر مکه و مدینه از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نبود و با تصادف و کشته‌های زیادی بویژه از زائران حج و عمره همراه بود.

"نبیل بن محمد العمودی" وزیر حمل و نقل عربستان سعودی از پروژه یک فرودگاه جدید در شهر جده نیز خبر داد که از ماه جاری به صورت محدود با میزبانی از پروازهای محدود داخلی کار خود را آغاز می‌کند. در ماه جولای و سپتامبر نیز پروازهای بین‌المللی به این فرودگاه اضافه خواهد شد. این فرودگاه در سه ماه نخست سال 2019 به صورت کامل و با مجموع 46 گیت پروازی و با وسعتی پنج برابر فرودگاه کنونی و ظرفیت 30 میلیون مسافر در سال به بهره‌برداری می‌رسد.