به گزارش پارس نیوز، 

بنابر اعلام قبلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور،داوطلبان واجد شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان ثبت اسناد به نشانی www.ssaa.ir نسبت به نام‌نویسی در آزمون سردفتری اقدام کنند.

آزمون سردفتری، 29 تیر امسال برگزار می‌شود.

تابعیت جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان ثبت نام آزمون (برای آقایان)، نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد و نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق از جمله شرایط داوطلبان شرکت در این آزمون است.

بنابر اعلام سازمان ثبت، داوطلبین باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی‌های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر اعتیاد نداشته باشند. همچنین مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسه دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عضویت در هیئت مدیره و مدیریت عامل شرکت‌های تجاری و بانکها یا مؤسسات بیمه و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت اشتغال داشته باشند.

مطابق حدنصاب سنی مذکور در ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی، متولدین 30 فروردین سال 48 تا 29 تیر 74 مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون خواهند بود. داوطلبان باید مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشند. افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نیستند.

هزینه برگزاری آزمون به مبلغ 600 هزار ریال است که صرفاً از طریق سامانه قابل پرداخت و لازم است داوطلبان شماره رهگیری پرداختی خود را جهت پیگیری مراحل بعدی آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه نزد خویش نگهداری کند.

ایثارگران ( جانبازان حداقل 10 درصد، آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل 6 ماه سابقه حضور در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل 12 ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود. مشمولین این بند ضروری است گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد ( بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ کنند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج کنند، در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.