به گزارش پارس نیوز، 

سید محمد بطحایی امروز در هفته معلم و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به این که معلمان با عشق به تعلیم و تربیت چراغ آموزش و پرورش را در سراسر کشور روشن نگهداشته‌اند، اظهار کرد: در دورترین نقاط کشور که در برخی مواقع هیچ اداره دولتی فعالیت ندارد، پرچم ایران بر فراز مدارس برافراشته است.

* معلمان با وجود کمبود امکانات و مشکلات اقتصادی همچنان مسئولانه در تلاشند

وی افزود: 940 هزار معلم در کشور تلاش می‌کنند تا بیش از 13 میلیون دانش‌آموز را در 106 هزار مدرسه آموزش دهند و معلمان با وجود کمبود امکانات و تجهیزات در مدارس و برخی مشکلات اقتصادی صمیمانه و مسئولانه در خدمت فرزندان مردم ایران هستند تا نسلی مومن، دانا و کارآفرین تربیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بارها به تایید ضمنی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور رسیده است در دستور کار آموزش و پررش قرار دارد و تلاش می‌کنیم با همراهی کارکنان این وزارتخانه برنامه‌های سند تحول را اجرا کنیم.

* مدرسه محوری و کاهش تمرکز در آموزش و پرورش

بطحایی ادامه داد: یکی از مهمترین رویکردهای سند تحول بنیادین که در دستیابی به آموزش و پرورش مطلوب اهمیت بسیاری دارد، مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزش و پرورش است که بر این اساس قانون اصلی تعلیم و تربیت مدارس هستند و تمام برنامه‌ریزی‌ها در حوزه تعلیم و تربیت در مدرسه محقق خواهد شد. بنابراین مدرسه در نظام تعلیم و تربیت رسمی مرکز اصلی کار است و هر آنچه که از نظام آموزش و پرورش انتظار داریم باید از طریق مدارس محقق شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که در طول سال‌های اخیر رسمیت نظام اجرایی و اداری در این وزارتخانه افزایش یافته است، تاکید کرد: بخش مهمی از تصمیمات در خارج از مدارس اتخاذ و برای اجرا به آنها ابلاغ می‌شود که در رویکرد کاهش تمرکز و سپردن تصمیمات به مدارس این روند تغییر پیدا کرده و شاهد شکوفایی خلاقیت‌ها در استان‌های مختلف خواهیم بود.

وی عنوان کرد: باید ضوابط و سیاست‌های کلی به مدارس ابلاغ شود اما نحوه تحقق و طراحی برنامه‌ها در اختیار خودشان باشد و وزارت آموزش و پرورش صرفاً مسئولیت نظارت و حرکت در مسیر صحیح را عهده‌دار شود.

* مدیر و معلمان نباید مجری اجرای بخشنامه‌ها باشند

وی ادامه داد: باید از صدور بخشنامه‌های مختلف خودداری شود و مدیران و معلمان صرفاً مجری اجرای برنامه‌ها نباشند، بلکه اختیارات و آزادی عمل را داشته باشند تا خود برنامه‌ها را طراحی و اجرا کنند.

بطحایی گفت: توسعه عدالت آموزشی مقوله دیگری است که در جهت تحقق سند تحول بنیادین به آن توجه ویژه‌ای داریم، دستیابی برابر دانش‌آموزان به عدالت آموزشی صرف نظر از این که در کجای کشور و در چه موقعیت اقتصادی و اجتماعی زندگی می‌کنند باید اجرا شود، همچنین توسعه مهارت‌آموزی به جای حافظه‌محوری و توجه به فعالیت‌های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی مورد توجه است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تلاش برای تکریم حقیقی و واقعی مقام و منزلت معلمان به عنوان مهمترین رکن دستیابی به تحول باید مورد توجه باشد، همچنین با توجه به شعار سال 97مبنی بر حمایت از کالای ایرانی 2 هدف را در این رابطه دنبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش به موفقیت خواهد رسید و مشکلات بسیاری را که به صورت مزمن از گذشته دارد، حل خواهد کرد، به شرط آن که آموز‌ه‌های دینی را مد نظر قرار دهد و چشم‌انداز‌های مورد توجه رهبر معظم انقلاب و مدیران ارشد کشور مورد توجه قرار گیرد، از سوی دیگر نیازمند همراهی ویژه مردم هستیم.