به گزارش پارس نیوز، 

آزاد عمرانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره عدم پخش برنامه مناظره روز جمعه که به بحث محصولات تراریخته اختصاص داشت، اظهار کرد: این مناظره می‌توانست نشست بسیار خوبی باشد و در تصمیم گیری کلان مملکتی در رابطه با محصولات تراریخته اثرگذار شود.

بیشتر بخوانید: برنامه مناظره دقیقه 90 از کنداکتور پخش حذف شد

وی افزود: یکی از مهمترین و اثرگذارترین بخشهای این برنامه، نظر سنجی مردمی بود که می‌توانست در سرنوشت و تعین تکلیف محصولات تراریخته راهگشا باشد، اما صدا و سیما به این جمع بندی رسید که این برنامه مهم و اثرگذار لغو شود.

عضو انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: البته شاید بتوان دلایل عدم پخش این برنامه از سوی صدا و سیما را حدس زد و به رسانه ملی حق داد! چرا که عملکرد غیرعلمی موافقان تراریخته در برنامه‌های زنده قبلی و طرح موضوعات شخصی برای به انحراف کشانیدن موضوع تراریخته، و اتهام زنی به صدا و سیما با عبارات سخیفی مانند "نارو زدن" خارج از شان رسانه ملی بود.

عمرانی خاطرنشان کرد: شخصی که در برابر میلیونها نفر می‌نشیند، باید آداب مناظره و حداقل‌های یک مباحثه را رعایت کند، امیدوارم این موضوع همیشه از سوی کارشناسان حاضر در مناظرات مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نکته دیگر این است که موافقان تراریخته همواره برای مناظره شرط می‌گذارند و از مناظره در برابر برخی دانشمندان منتقد عاجز هستند؛ اگر موافقان تراریخته در استدلالات و حقانیت گفتار و کردارشان ثابت قدم هستند، باید توان مباحثه با هر منتقد حتی یک شهروند عادی را داشته باشند و شرط گذاری به هیچ عنوان معنا ندارد.

بیشتر بخوانید: چه کسانی از عدم پخش برنامه مناظره "محصولات تراریخته" سود می‌برند؟

عضو انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: صدا و سیما باید به صورت مستقل دو موافق و دو منتقد را دعوت کند؛ شرط گذاشتن در مورد منتقدین و موافقان محصولات تراریخته به هیچ عنوان علمی و مقبول نیست.

وی افزود: رسانه ملی نباید اجازه دهد در مسائلی که با امنیت غذایی و سلامت روانی جامعه سروکار دارد، شرط‌گذاری صورت گیرد.

این عضو انجمن ارگانیک ایران با اشاره به لغو مناظره اخیر موافقان و منتقدان تراریخته گفت: آن کسی که بیشتر از همه از لغو این مناظره خوشحال شده بود، موافقان تراریخته‌ها هستند.

عمرانی خاطرنشان کرد: مطمئن هستم که با برگزاری مناظره و مشخص شدن نتیجه نظر سنجی مردمی، پرونده موضوع محصولات تراریخته بسته می‌شد؛ یعنی بحثی که سالیان متعدد روی آن تبلیغ صورت می‌گرفت و سرمایه‌گذاری می‌شد به صورت کامل برای مردم مشخص می‌گشت.

وی افزود: با تنویر افکار عمومی در برنامه مناظره، همگان متوجه سرمایه‌گذاری‌های بی رویه و بی ثمر در حوزه محصولات تراریخته، واردات افسار گسیخته محصولات دستکاری شده ژنتیکی، بسته‌های ژنی وارداتی، منطبق نبودن این محصولات با اقتصاد مقاومتی و عدم توجه به اولویت های بخش کشاورزی می‌شدند.

این عضو انجمن ارگانیک تصریح کرد: نتیجه نظر سنجی می‌توانست موضع دولتمردان و تصمیم‌گیران را در قبال تراریخته‌ها مشخص کند.

عمرانی اظهار کرد: امیدواریم در یک فرصت و شرایط مناسب و در فضای احترام متقابل و استناد به ادله متقن و عدم جنجال آفرینی، فضای مناظره ایجاد شود. اگر چنین رویکردی پیاده شود، مردم هم منطق قویتر و تجارب جهانی را لحاظ خواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما از عدم پخش مناظره اخیر و لغو آن بسیار ناراحت شدیم، چرا که اساتید خبره با مدارک مستند، قصد حضور در مقابل موافقان تراریخته را داشتند و بسیاری مسائل قطعا برای مردم مشخص می‌شد.

این عضو انجمن ارگانیک ایران تصریح کرد: ای کاش جلسه مناظره تشکیل می‌شد و نظر سنجی جزییات را مشخص می‌کرد و تصمیم گیری مردم را مشخص می‌شد.

عمرانی تاکید کرد: باید به نظر مردم در رابطه با محصولات تراریخته احترام گذاشت و این نظر باید مورد حجت و قطعیت قرار گیرد.