به گزارش پارس نیوز، 

پرفسور ناصر پارسا شامگاه دوشنبه در جلسه هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی امام حسین (ع) ساوه اظهار کرد: باید از ظرفیت های ارزشمند شبکه های حمایتی غیر دولتی از جمله موسسات خیریه در جهت پیشگیری از سرطان گام برداشت.
وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر بیماران سرطانی توانایی مالی چندانی ندارند لازم است تا موسسات غیردولتی و دولت در جهت حمایت از این بیماران تلاش مضاعفی را در دستور کار قرار دهند.
پارسا با تاکید بر لزوم تشخیص به موقع سرطان، گفت: در مسیر درمان این بیماران باید دقت لازم به عمل آید چرا که بارها مشاهده شده که برخی پزشکان به اشتباه بیماری های دیگر را سرطان تشخیص داده اند.
عضو انجمن سرطان ایران، مواد دخانی از قبیل سیگار و قلیان را از عوامل اصلی ابتلا به سرطان برشمرد و گفت: 11 میلیون معتاد به سیگار و قلیان در ایران وجود دارد که شبانه روز درگیر این مواد هستند.
وی افزود: در دود سیگار 70 ماده شیمیایی سرطان زا وجود دارد و علاوه بر اینکه منشا 25 درصد از سرطان ها هستند، عامل اصلی 12 نوع سرطان مانند حنجره، ریه و مری است.
پارسا گفت: شایع ترین نوع سرطان در مردان ایرانی، معده است که به نوع و کیفیت موارد خوراکی مردان باز می گردد و همانند همه جای دنیا بیشترین فراوانی سرطان در میان بانوان ایرانی نیز سرطان پستان است.
این متخصص سرطان شناسی گفت: هرچه سن بالاتر می رود ضریب ابتلا به سرطان نیز بیشتر است به طوری که اکنون 80 درصد از مبتلایان به سرطان در کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند.
وی گفت: سالانه 10 هزار میلیارد تومان از بودجه کشور صرف درمان بیماران سرطانی می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست، اظهار کرد: باید در نخستین گام، کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان را در اولویت برنامه های حوزه سلامت و درمان قرار داد.
فتح الله حقیقی افزود: ایران در زمینه کنترل بیماری های واگیردار در منطقه و جهان رتبه مناسبی دارد ولی وجود بیماری های غیر واگیردار همچنان یکی از دغدغه های دولتمردان کشور است.
وی افزود: بر اساس اعلام مراجع ذیربط، عادت های نامناسب تغذیه ای و اضافه وزن از دلایل اصلی ابتلا به بیماری های غیرواگیر است و ضرورت دارد با اقدامات فرهنگی و ارائه آگاهی عمومی، شهروندان را با عادات صحیح تغذیه آشنا کرد.
حقیقی گفت: در زمینه درمان و بهداشت عمومی، وزارت علوم 20 درصد مسئولیت مستقیم دارد و حدود 80 درصد از مسئولیت ها نیز بر عهده سایر نهادها و مردم قرار دارد که با اقداماتی مانند خودمراقبتی و فرهنگ سازی قابل تحقق است.
رئیس کارگروه بهداشت و درمان استان مرکزی گفت: برای مشخص شدن سهم دستگاه ها و عموم مردم، سند امنیت غذایی در نیمه نخست امسال با تشکیل 6 کارگروه تدوین می شود که در همین راستا نشست های مجمع سلامت در شهرستان های استان مرکزی با رویکرد اجتماعی کردن سلامت برگزار شده است.
حقیقی گفت: مجوز تاسیس 10 باب خانه سلامت در استان نیز صادر شده است که کمک شایانی به همگانی شدن مقوله سلامت و بهداشت عمومی خواهد کرد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی اظهار کرد: فرمانداران شهرستان های استان مرکزی نیز باید با تشکیل جلسه کمیته بیماران خاص، در بررسی مسائل و مشکلات این طیف از بیماران اهتمام ویژه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز باید برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان همه تلاش خود را به کار گیرد.
رئیس کارگروه بهداشت و درمان استان مرکزی ایجاد کلینیک درمانی برای مداوای بیماران مبتلا به سرطان در ساوه را ضروری دانست و گفت: در نشستی با حضور معاون وزیر بهداشت راه اندازی این کلینیک دنبال می شود.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از بیماران سرطانی امام حسین (ع) ساوه نیز گفت: در این موسسه درآمد پایدار از راه صندوق صدقات یا از طریق کمک های مردمی ایجاد می شود.
سبحان حبیبی افزود: برای تامین داروی مورد نیاز بیماران سرطانی مشکلاتی وجود دارد و بیساری از بیماران برای تامین داروهای خود ناچارند که به تهران عزیمت کنند.
وی افزود: در مواردی برای تردد بیماران سرطانی ساوه به تهران، وسیله نقلیه تامین می شود اما درخواست ما از مسئولان این است که این مشکل را برطرف کنند تا رنج سفر به پایتخت به رنج بیماری مبتلایان به سرطان افزوده نشود.
حبیبی گفت: حدود 40 کودک سرطانی زیر 14 سال در این موسسه تحت حمایت هستند.
ساوه دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است که بیش از 290 هزار نفر جمعیت دارد.
6539/3075