به گزارش پارس نیوز، 

برای تخمین فاصله خود با محل صاعقه فرمول بسیار ساده‌ای وجود دارد به این ترتیب که به محض مشاهده برق صاعقه تا زمان شنیدن صدای رعد کافیست تنها ثانیه‌ها را شمرده و تعداد ثانیه‌ها را بر عدد پنج تقسیم کنید که عدد حاصل بیانگر فاصله شما از محل وقوع رعد و برق است.

بعنوان مثال اگر پنج ثانیه از زمان مشاهده برق تا شنیدن صدای رعد، طول کشید این مدت زمان بیانگر این است که محل وقوع رعد و برق از شما 1.6 کیلومتر فاصله دارید یا اگر بین رعد و برق 10 ثانیه تاخیر بود بمعنای این است که شما از محل وقوع صاعقه 3.2 کیلومتر فاصله دارید.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، این تکنیک flash-to-bang یا برق تا رعد نام دارد که می‌تواند شما را در هوای بارانی تابستان در امان نگه دارد.

کارشناسان اداره هواشناسی توصیه می‌کنند اگر فاصله بین مشاهده برق تا شنیدن صدای رعد 30 ثانیه یا کمتر طول کشید، بدین معناست که صاعقه در 9.5 کیلومتری یا نزدیکتر از شما اتفاق افتاده است.

این شیوه بر مبنای قانون فیزیک است که نور سریعتر از صوت در جو حرکت می‌کند. سرعت حرکت نور در جو حدود 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است در حالی که سرعت حرکت صوت با توجه به دمای هوا حدود 1750 کیلومتر در ثانیه است.