به گزارش پارس به نقل از فارس، به نقل از روزنامه لبنانی السفیر قرار بود شبکه چهار « بی بی سی» مستندی را به عنوان « هجرت؛ اسطوره ای که فاش می شود» را پخش کند اما به ناگاه این مستند که روایتی خلاف روایت صهیونیست ها از هیکل سلیمان ارائه می دهد از جدول پخش این شبکه حذف شد.

این مستند در حالی بدون ارائه دلیل از جدول پخش « بی بی سی ۴» حذف شد که « ایلان زیف» مستندساز اسرائیلی آن را تولید کرده و در آن در روایت تخریب هیکل سلیمان و آوارگی یهود و اسطوره های تاریخی که صهیونیسم بر آنها برپا شده، تشکیک کرده است.

این مستند با اشاره به علم باستان شناسی به دنبال بازخوانی مسئله هجرت یهود از فلسطین است چراکه آنها را داستان هایی دینی خوانده و نه حقایق تاریخی تا آنکه مسئله اخلاقی متعددی درباره خاورمیانه و درگیری ها در آن پاسخ داده شود.

ایلان زیف در وبلاگ خود علت اصلی لغو پخش این مستند را « فشارهای سیاسی» دانسته و گفته است: این اتفاق وقتی رخ می دهد که شما جرات کنید و سوالاتی بپرسید که درباره خطوط قرمز است.

وی می افزاید: حتی آنها اسم اصلی مستند من را از « هجرت؛ اسطوره ای که فاش می شود» به « اورشلیم؛ داستان رموز باستانی» تغییر داده بودند اما نهایتا پخش آن را لغو کردند.

گفته می شود این اتفاق پس از آن رخ داده است که « تونی هال» مدیرکل بنگاه « بی بی سی» ، « جیمز هاردینگ» از خبرنگاران سابق روزنامه تایمز لندن و از حامیان جدی صهیونیسم را به سمت بخش اخبار این بنگاه منصوب کرد.