به گزارش پارس نیوز، 

در آینده ای نزدیک تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند و این موضوع به دغدغه جدی تبدیل شده است، روزنامه اصولگرای جوان؛ در نوشتاری به نقد و بررسی بحران ریشه دار کمبود معلم در نظام آموزشی کشور پرداخت و از نبود عزم راسخ در اصلاح این معضل طولانی مدت انتقاد کرد.

این روزنامه در ادامه آورده است: متأسفانه در دوره آقای فانی این بحث به طور جدی از سوی وی مطرح شد که می‌توان با 700 هزار نیرو آموزش و پرورش را اداره کرد و حدود 300 هزار نیروی اضافی در آموزش و پرورش هستند. ظاهراً وی برای این ادعای خود دلیل اشتباهی داشت که اکنون گریبانگیر این وزارتخانه شده است.

آقای فانی معتقد بود زمانی 20 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم داشتیم، حالا که تعداد دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده است،‌تعداد یک میلیون معلم نیز باید کاهش یابد، این تفکر هم‌اکنون هم وجود دارد. الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش‌وپرورش هم آذرماه 96 در برنامه استودیو الفبا بر وجود نیروی مازاد تأکید کرد.

اشتباه هولناک این است که مسئولان آموزش و پرورش توجه ندارند زمانی که دانش‌آموزان 20 میلیون بودند، بسیاری از معلمان معادل ساعات موظف و گاهی بیشتر کلاس حق‌التدریس داشتند و با این روش تعداد زیاد دانش‌آموزان اداره می‌شدند و کلاس‌ها بی‌معلم نمی‌ماند. این نکته مهمی است که به آن توجهی نمی‌شود یا ظاهراً اراده‌ای برای توجه به آن وجود ندارد.

هم‌اکنون حجم کلاس‌های حق‌التدریس به شدت پایین آمده است. در واقع یکی از افتخارات آقای فانی این بود که نیاز به حق‌التدریس را کاهش داده است،‌اما توجه نداشت با این کار اگر چه صرفه‌جویی کرده،‌اما کلاس‌ها شلوغ‌تر و از کیفیت آموزش کاسته شده است.

در زمان آقای فانی بیش از 120 هزار نیرو بازنشسته شدند بدون اینکه استخدامی صورت گیرد و نیز ساعات حق‌‌التدریس به نحو محسوسی کاهش پیدا و راهبردهای اشتباه آموزش‌وپرورش را با کمبود نیرو مواجه کرد.

سونامی کمبود معلم در آموزش و پرورش به حدی است که اگر راهکاری برای آن پیدا نشود، کل سیستم آموزش و تربیت جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. این بحران داخلی را باید در کنار نسخه‌پیچی‌های خارجی برای آموزش و پرورش قرار داد تا اوضاع بغرنج مهم‌ترین رکن و وزارتخانه دولت را کمی بتوان درک کرد.