به گزارش پارس نیوز، 

در هفته گذشته آزمون ارشد رشته‌های دانشگاهی برگزار شد اما به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ نسبت به آزمون کارشناسی ارشد سال گذشته ۱۴۲ هزار نفر کاهش داشته است، مساله‌ای که در پشت پرده آن بیانگر حرف‌های بسیاری است.

حرف‌هایی که امروز در صحبت بسیاری از جوانان آن را می‌شنویم که ارشد و دکترا خواندن فایده‌ای در برندارد و آنچه موجب ترقی و پیشرفت یک نفر در زندگی می‌شود، تلاش مستمر در کار و در کنار داشتن پارتی برای کسب یک شغل مناسب است.

اگرچه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دلیل کاهش تعداد داوطلبان منوط به کاهش جمعیت جوان کشور و در نتیجه آن کاهش تعداد ورودی‌های آموزش عالی می‌داند در حالی بسیاری از دانشجویان از افت شدید کیفیت آموزش‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی گلایه دارند و این امر یکی از دلایلی است که موجب  شده تا آنان از دادن آزمون انصراف دهند.

با وجود اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته روز به روز بر تعداد علاقه‌مندان به تحصیلات عالیه افزوده شده و حتی کشورهای خارجی نیز برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور تلاش‌های بسیاری را انجام می‌دهند اما افت شدید کیفیت آموزشی در کنار بیکاری مبرمی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شده است، زمینه را برای انصراف داوطلبان در آزمون‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد کرده است.

مساله‌‌ای که مسئولان نیز بر آن تاکید دارند و عدم اشتغال مناسب، آینده مبهم کاری و نداشتن امید برای داشتن یک زندگی موفق از جمله عواملی است که موجب ناامیدی جوانان از ادامه تحصیلات و به تبع آن ورود آنان به بازار دلالی و یا روی آوردن به مسافرکشی شده است.

نگاهی کوتاه به دوروبرمان ما را می‌تواند به این نتیجه برساند که علیرغم تلاش نسل جوان کشور برای موفقیت در زندگی و کار بیشتر آنان برای امرار معاش خود رو به مسافرکشی در اسنپ و یا تاکسی آورده‌اند و یا با مقاطع بالای ارشد و دکترا در فست فودی‌ها و بوتیک‌ها مشغول به کار شده‌اند.بخش دیگر آنان نیز دست به دستفروشی در کنار خیابان‌ها و مترو هجوم آورده‌اند تا بتوانند اندک پس اندازی را به دست آورده و خرج خود را درآوردند.

مسئولان فکری برای جوانان انجام دهند تا با رویه فعلی با افت جوانان تحصیلکرده و خلاق کشورمان روبرو نشویم و بتوانیم پیش از آن که این مساله به بحران ملی مبدل شود، آن را حل کنیم

در این شرایط اندک هزینه برای ادامه تحصیلات در مقاطع تحصیلی بالا هم برای بسیاری از جوانان کشور سخت است و با شرایط مبهمی که در پیش روی خود می‌بینند بعید نیست که دل از قید تحصیلات تکمیلی برداشته و به بازار کاسبی روی آورند.

در پایان باید گفت در این شرایط باید مسئولان فکری برای جوانان انجام دهند تا با رویه فعلی با افت جوانان تحصیلکرده و خلاق کشورمان روبرو نشویم و بتوانیم پیش از آن که این مساله به بحران ملی مبدل شود، آن را حل کنیم؛ بی شک توجه دولت به مساله اشتغال جوانان تحصیلکرده که تعداد آنان کم هم نیست می‌تواند در این راه راهگشا باشد.