به گزارش پارس نیوز، 

انگار همین دیروز بود که هر خانواده‌ای دست اهل و عیال خود را می‌گرفت و در گرماگرم تابستان به سمت چاده چالوس کوچ می‌کرد و دلی از عزا درمی‌آورد اما مردم باید خاطره‌های شمال را به فراموشی سپرده چراکه گویا دولت قصد دارد با اتمام آزادراه تهران شمال  از مردم بابت تردد در جاده چالوس عوارض دریافت کند.

بازنشر فیلمی از عوارض 20 هزارتومانی جاده چالوس بازهم مساله پولی شدن جاده چالوس را در شبکه‌های مجازی پررنگ کرد تا جایی که مدیر روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی این مساله را تکذیب و تصمیم‌گیری درباره آن  را به بعد از اتمام قطعه اول آزاد راه تهران- شمال موکول کرد.

اخذ عوارض از جاده چالوس اگرچه به طور رسمی مطرح نشده اما این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت چنین شاید مردم باید با خاطرات شمال خداحافظی کنند

موضوعی با واکنش کاربران شبکه‌های مجازی روبرو شد و در پی این مساله وزارت راه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هنوز تصمیمی برای دریافت عوارض در چالوس قطعی نشده است و مردم خیالشان راحت باشد که تا زمانی که آزادراه تکمیل نشود هیچ عوارضی از مردم گرفته نمی‌شود.

به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون دولت تنها از پروژه‌های آزادراهی حق دریافت عوارض را دارد  و راه‌های اصلی و یا سایر راه‌ها مشمول این مساله نمی‌شوند و در جاده چالوس به دلیل وضعیت و راه‌های باریک آن امکان تملک اراضی و تبدیل آن به بزرگراه وجود ندارد، تنها بعد از افتتاح قطعه اول آزاد راه تهران- شمال از این آزاد راه، عوارض گرفته خواهد شد.

این موضوع به پیشنهادی  در ماه‌های آخر سال 94 برمی‌گردد که فرماندار استان البرز در آن هنگام از یک طرح پیشنهادی برای روزهای پایان هفته تعداد محدودی کارت تردد جاده سبز به شهروندان متقاضی ورود به این جاده خبرداده و گفته بود هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغی حدود 20 هزار تومان، اقدام به تهیه کارت کرده و دراین صورت تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته شود که متناسب با ظرفیت جاده باشد و کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پلیس و دوربین های ترافیکی، ممانعت یا جریمه شوند.

اما همین مساله در آن زمان به اختلافی در میان مسئولان مبدل شد و فرماندار چالوس در واکنش به این موضوع با نادرست خواندن آن،  اعلام کرد که دریافت مبلغ راه حل مناسبی برای رفع مشکل نیست، چراکه دریافت مبلغ از خودروها طرح کارشناسی شده نیست و قطعا پذیرفتنی نخواهد بود.

فرماندار البرز  دلیل مطرح کردن  پیشنهاد خود را حفاظت از حیات وحش، بازسازی و حفظ تونل ها و مسیر جاده، راهسازی برای روستاها و تامین امکانات امداد و نجات نظیر پد هلی‌کوپتر امداد و حتی ساخت بیمارستان های مجهز در نقاط مختلف این جاده عنوان کرده بود.

با این وجود اخذ عوارض از ترددکنندگان جاده چالوس اگرچه هنوز به طور رسمی مطرح نشده اما این نگرانی را ایجاد کرده است که در صورت چنین شاید مردم باید با خاطرات شمال خداحافظی کرده و آن را تنها در پس زمینه ذهن خود تنها به یادآورند.