به گزارش پارس نیوز، 

همان طور که می‌دانید رانندگی در شب چالش‌هایی جدیدی را پیش رو راننده گان ایجاد می‌کند از این رو رعایت برخی نکات ایمنی برای رانندگی در چنین شرایطی، امری بسیار ضروری است. البته نباید از یاد برد که رانندگی در شب می‌تواند بسیار پر خطر نیز باشد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۶ در رابطه با رانندگی در طول شب، ما بین ساعت ۷ غروب تا ۷ صبح صورت گرفته است نشان می‌دهد؛ که تقریبا یک سوم تصادفات و تلفات جاده‌ای در این بازه زمانی رخ می‌دهد. این در حالی است که از کل شبانه روز تنها ۱۵ درصد رانندگی‌ها در این مدت زمان صورت می‌گیرد. دلایل اصلی این اوامر را می‌توان در کاهش دید، کم شدن میزان تسلط بر ماشین و حتی عدم تشخصی سرعت عبوری و تخمین فاصله ایمن با خودروی جلویی در طول مسیر دانست. در هر صورت اگر جاده‌ای که شما از آن قصد عبور دارید، اگر هم از روشنایی خوبی برخوردار باشد باز نمی‌توان مسائل رعایت مسائل ایمنی را نادیده گرفت.

چند توصیه مهم و حیاتی برای رانندگی امن تر، در طول شب

تمیز کردن شیشه خودرو؛ همواره سعی کنید تا شیشه‌های خودروی شما تمیز و شفاف باشند چرا که پاشش نور روی شیشه‌های آلوده و کثیف باعث کمتر شدن دید راننده، به ویژه در طول شب می‌شود.

از چراغ نور بالا استفاده نکنید؛ شاید رانندگی با چراغ نور بالا برای شما آسانتر باشد، اما این کار می‌تواند مزاحمت بسیار زیادی برای خودرو‌هایی که از روبرو می‌آیند ایجاد کند. نباید از یاد برد هر گونه اختلال در دید راننده‌های که از روبرو می‌آیند می‌تواند باعث ایجاد تصادف و حتی برخورد شدید با شما شود از این رو از گزینه چراغ نور بالا در مورادی استفاده کنید که مطمئن هستید به موقع می‌توانید آن را از حالت نور بالا به نور معمولی تبدیل کنید تا رانند‌های که از روبرو می‌آید دچار مشکل نشود.

به هیچ عنوان از چراغ‌های زنون دار غیر استاندارد استفاده نکنید؛ چراغ‌های زنون دار غیر استاندارد با توجه به تابش و نوع خیره کنندگی که دارند به راحتی می‌توانند مانع دید رانندگان عبوری شوند در ضمن استفاده از این گزینه رو خودرو تخلف محسوب می‌شود.

روشن کردن به موقع چراغ‌های خودرو؛ رانندگان باید توجه داشته باشند که قبل از اینکه هوا به اندازه کافی تاریک شود باید چراغ خودرو خود را روشن کنند البته در این چنین مواردی می‌توان از چراغ کوچک نیز استفاده کرد و به محض تاریک شدن کامل هوا از چراغ‌های اصلی استفاده کنند. این گزنه برای صبحگاهان نیز صدق می‌کند در چنین شرایطی راننده باید تا روشن شدن کامل هوا منتظر بماند و سپس چراغ هایش را خاموش کند.

 

نحوه درست برخورد با چراغ‌های نور بالا در طول مسیر؛ در هنگام روبرو شدن با چراغ‌های نور بالای خودرو‌های عبوری بهترین کار ممکن این است که چشمان‌تان را به حاشیه سمت راست جاده بدوزید و پس از رد شدن ماشین روبرویی به حالت عادی برگردید اجرای این نکته بسیار ضروری است چرا که خیره شدن به چراغ خودروی عبوری می‌تواند دید شما را در مدت چند ثانیه مختل کند در هنگام رانندگی این چند ثانیه می‌تواند بسیار حیاتی و در پاره‌ای از اوقات بسیار مرگبار باشد.

مراجعه به چشم پزشکی؛ برخی افراد وقتی هوا تاریک می‌شود دیدشان نیز دچار مشکل می‌شود توصیه می‌شود این گونه افراد به هیچ عنوان در شب رانندگی نکنند و در اصرع وقت برای درمان مشکل‌شان به یک چشم پزشک متخصص مراجعه کنند.

توجه به خودرو‌های عبوری؛ در پاره‌ای اوقات دیده شده است که برخی از راننده‌ها توجه‌ای به علامت‌ها و هشدار‌های ایمنی ندارد از این رو در صورت مشاهده چنین افرادی در طول جاده خونسردی خود را حفظ کنید و مسیرکافی در اختیارشان قرار دهید تا از شما دور شوند چنین افرادی با توجه به خلقیات پیش بینی نشده‌ای که دارند می‌توانند باعث ایجاد سوانح رانندگی دلخراشی در طول مسیر شوند از این رو به هیچ عنوان سر به سرشان نگذارید و آن‌ها را در طول مسیر تحریک نکنید.

مراقب عابران پیاده باشید؛ همان طور که گفته شد رانندگی در طول شب با توجه به دید کمی که نسبت به روز در اختیارتان است به مراتب سخت‌تر است از این رو وقتی قصد عبور از محل‌ها و یا باشگاه‌ها را دارید با سرعت و دقت بیشتری حرکت کنید شاید عابری بدون توجه به جاده جلوی خودروی شما سبز شود. از این رو شما باید فرصت کافی برای یک واکنش مناسب را داشته باشید.

زمان کافی در اختیار سفرتان قرار دهید؛ به هیچ عنوان نباید خلوت بودن جاده در طول شب باعث شود که شما با سرعت زیاد و غیر مطمئنه حرکت کنید. با توجه به کم بودن دید و حتی عبور جانداران وحشی و اهلی در مسیر جاده این امر می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد. از این رو توصیه می‌شود در طول شب با سرعت کمتری رانندگی کنید. البته این گزینه در جاده‌های مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

خاموش کردن چراغ داخلی خودرو؛ توصیه می‌شود برای اینکه دیدتان در هنگام رانندگی در شب دچار اختلال نشود بهتر است فضای داخلی خودرویتان تاریک باشد تا شما با حواس جمع تری بتوانید رانندگی کنید. روشن بودن فضای داخلی خودرو می‌تواند باعث کاهش دیدتان در هنگام رانندگی در طول شب شود.

مطمئن شدن از کیفیت دید در شب

اگر در هنگام رانندگی در طول شب دچار مشکل می‌شوید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و مشکل خود را با وی در میان بگذارید تا با توجه به معایناتی که بر روی شما انجام می‌دهد بهترین گزینه و یا دارو را در اختیارتان قرار دهد. به هیچ عنوان در این باره سهل انگاری نکنید چرا که شما مسئول جان خود و دیگر سرنشینان خودرو در طول مسیر هستید. توجه داشته باشید به هیچ عنوان از عینک‌های دارای لنز تاریک در طول شب استفاده نکنید چرا که این مورد بر کیفیت دید شما تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت.

استفاده از چراغ خودرو در هنگام حرکت

موسسه موتورسواران پیشرفته توصیه می‌کند که چراغ‌های خودرو و یا هر وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارید را قبل از غروب خورشید روشن کنید و حتی چراغ‌ها را تا یک ساعت پس از طول خورشید نیز روشن نگه دارید. از یاد نبرید طلوع خورشید نشانه روشن شدن هوا به اندازه کافی نیست چرا که بنا به وضعیت جغرافیایی که قرار است شما رانندگی کنید ممکن است نور خورشید دیرتر از زمان مورد نظر به محیط بتابد. یک مورد بسیار مهم پیش از حرکت در طول شب این است که باید مطمئن باشید تا چراغ هایتان به خوبی کار می‌کند البته تمیز بودن حباب چراغ‌ها نیز در اولویت کار‌ها قرار دارند.

از چراغ نور بالا در مکان‌های مناسب استفاده کنید

یکی از بهترین مکان‌ها برای روشن کردن چراغ نور بالا، جاده‌های روستایی و یا جاده‌هایی است که تردد بسیار کمی در آن صورت می‌گیرد. با توجه به این که چراغ نور بالا دید بهتری در اختیار راننده قرار می‌دهد می‌توان از این گزینه برای جاده‌های خیلی خلوت استفاده کرد. ولی راننده‌های که از این گزینه استفاده می‌کنند به محض متوجه شدن عبور یک وسیله از روبرو باید چراغ‌های خود را به حالت عادی برگرداند تا راننده روبرویی بدون هیچ گونه مشکلی مسیر را طی کند. وقتی شما از چنین جاده‌های عبور کردید و وارد جاده‌های پر نور و شهری شدید دیگر نیاز به استفاده از چراغ نور بالا نیست از این رو می‌توانید از چراغ‌های عادی خودوری خود برای ادامه مسیر استفاده کنید.

حرکت با سرعت مطمئن

معمولا بهترین و ایمن‌ترین سرعت، توسط تابلو‌های راهنمایی که در طول مسیر نصب شده اند در اختیارتان قرار می‌گیرند اگر بنا به هر دلیلی تابلویی بدین منظور که باید با چه سرعتی در طول شب حرکت کنید نباشد، بهتر است سرعتی که در روز طی می‌کنید را به اندازه ۱۰ الی ۲۰ کیلومتر در ساعت کاهش دهید همان طور که می‌دانید میزان سرعت به نوع جاده، وضعیت آب و هوایی و حتی محیطی که از آن عبور می‌کنید دارد، از این رو در چنین شرایطی همواره با سرعتی حرکت کنید که توانایی کنترل ماشین را در کوتاه‌ترین زمان ممکن را داشته باشید.

رعایت فاصله قانونی با خودروی جلویی

رعایت فاصله قانونی با خودروی جلوی چه در روز و چه در شب از اهمیت بالایی برخوردار است البته از آنجایی که میزان دید در شب کاهش می‌باید بهتر است این فاصله در طول شب بیشتر در نظر گرفته شود.

تمیز بودن شیشه خودرو

همان طور که گفته شد شیشه‌های خودرو به ویژه شیشه جلو ماشین، باید کاملا تمیز باشد چرا که کثیف بودن شیشه جلو می‌تواند به میزان قابل توجه‌ای در دید راننده به ویژه در طول شب تاثیر منفی بگذارد.

بررسی جاده پیش رو

بد نیست پیش از حرکت از مسیری که قرار است از آنجا عبور کنید اطلاعات کافی را کسب کنید. دانستن وضعیت آب و هوایی برای عبور از مسیر‌های کوهستانی بسیار حائز اهمیت است از این رو پیش از حرکت به ویژه در طول شب چنین مواردی را در نظر داشته باشید. یک نکته مهم درباره رانندگی در طول شب این است که حتما پس از هر دو ساعت رانندگی کمی به خودتان استراحت دهید. اگر احساس می‌کنید که خواب آلود و کسل شده اید جایی مطمئن توقف کنید و با نوشیدن مایعات و شستن صورت خود با آب سرد، میزان هوشیارتان را بالا ببرید. البته پیش از حرکت از تنظیم بودن و سالم بودن ترمز‌های خودروی خود اطمینان حاصل کنید.