به گزارش پارس نیوز، 

معاون فرهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: از تمام زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده اند میخواهیم که بدون ترس اقدام به ثبت این ازدواج کنند؛ ثبت ازدواج باعث بروز هیچ اتفاق ناخوشایندی برای آنها نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی صالحی معاون فرهنگی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست هم اندیشی برزخ بی هویتی در سرزمین مادری که در ساختمان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار شد، اظهار داشت: مباحث اتباع خارجی بسیار پیچیده است و متخصصان در حوزه حقوق اتباع در کشور بسیار کم هستند.

وی افزود: در بحث اتباع خارجی، آواره متردد مرزی، مهاجر و انواع دیگری وجود دارد که تعاریف آنها بر اساس قوانین داخلی و حقوق بین الملل متفاوت است و باید با دقت در این حوزه، مسائل را تحلیل کرد.

حجت اسلام والمسلمین صالحی اضافه کرد: اینکه می گویند فرزندان متولد از زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده اند، به دلیل نداشتن شناسنامه بی هویت هستند، درست نیست؛ هرکسی که گذرنامه یا کارت حضور در کشور داشته باشد بی هویت محسوب نمی شود و تا 18 سالگی می تواند با کارت آمایش زندگی کند و تنها شناسنامه داشتن دلیل بر هویت داشتن نیست و نباید این فکر را القا کرد که تابعیت نداشتن مساوی بی هویت بودن در یک کشور است.

معاون فرهنگی اداره اتباع وزارت کشور ادامه داد: دولت ایران با کمک سازمانهای بین المللی کودکان مهاجری که در ایران به صورت قانونی زندگی می کنند، تحت پوشش بیمه قرار می دهد.

وی تصریح کرد: آمار یک میلیونی کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی در کشور صحیح نیست، کل ازدواج هایی که بین مردان خارجی و زنان ایرانی از سال 58 تاکنون ثبت شده است 23 هزار و 181 مورد بوده است و محدودیتی برای ثبت ازدواج برای اتباع وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی ادامه داد: آمار ازدواج های ثبت نشده در کشور آنقدر زیاد نیست که بتوان تعداد یک میلیون کودک را تایید کرد.

معاون فرهنگی اداره اتباع وزارت کشور بیان داشت: تقاضای 99 درصد افرادی که پس از ورود به 18 سالگی، اقدام به دریافت تابعیت ایرانی می کنند، پذیرفته می شود.

وی با بیان اینکه در مورد خوب یا بد بودن قانون تابعیت اظهار نظر نمی کنم، گفت: ما در دولت موظف به اجرای قانون هستیم، به استناد ماده 1060 قانون مدنی حقوق زیادی به زنان پس از ازدواج تعلق میگیرد و اصرار ما به ثبت ازدواج برای گسترش همین حمایت از زنان ایرانی است.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خاطر نشان کرد: زنهایی که با اتباع خارجی ازدواج می کنند معمولا از قشر ضعیف اقتصادی جامعه هستند اما برخی تحقیقات نشان می دهد این زنان از زندگی خود راضی هستند.

معاون فرهنگی اداره اتباع وزارت کشور با بیان اینکه 75 هزار دانش آموز تبعه در مدارس کشور در دو سال گذشته در مدارس کشور ثبت نام کردند که برخی مجوز قانونی برای حضور در کشور نداشتند، گفت: با این افراد که ثبت نام شدند و هویتشان مشخص شد برخورد سلبی صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: از تمام زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده اند میخواهیم که بدون ترس اقدام به ثبت این ازدواج کنند؛ ثبت ازدواج باعث بروز هیچ اتفاق ناخوشایندی برای آنها نخواهد شد.