به گزارش پارس نیوز، 

 ماموران گمرک دوغارون در خراسان جنوبی پس از رصد و تطبیق اطلاعات یک محموله محموله ترانزیتی، به آن مظنون شده و با بازرسی آن متوجه شکسته شدن پلمپ آن شده و به توقف آن اقدام کردند.

این دو کامیون حامل دو کانتینر کالای ترانزیتی شامل کیف و کفش و لوازم آرایشی به ارزش 21 میلیارد و 566 میلیون ریال است که از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس ترانزیت و قصد خروج از کشور از مرز گمرکی دو غارون را داشت.

ماموران گمرک با مانیتورینگ (رصد) هوشمند اطلاعات کالاهای ترانزیتی و رصد از طریق سامانه جامع گمرکی و تحت نظر قراردادن دو محموله خروجی، با تقاطع‌گیری اطلاعات متوجه توقف نامتعارف دو دستگاه کامیون حامل کالاهای ترانزیتی در طول مسیر شدند که در بازرسی‌های بیشتر تعویض بارهای اصلی کامیون‌های ترانزیتی که حاوی کیف و کفش و لوازم آرایشی بود، با بارهای دیگر برای ماموران گمرک محرز شد.

بر اساس بازرسی‌ها و ردیابی‌های به عمل آمده از سوی ماموران گمرک دوغارون این دو کامیون در میانه راه با شکستن پلمپ محموله به تعویض کالای و جایگزینی ضایعات البسه اقدام کرده‌اند. ماموران گمرک و ارزیابان پس از رصد اطلاعات به کمک سامانه‌های هوشمند متوجه مغایرت در اطلاعات محموله و کنترل پلمپ متوجه مغایرت شدند و اقدام به تشکیل پرونده قضایی کردند.

با تشکیل پرونده قضایی رانندگان کامیون اعتراف کردند که نسبت به تخلیه کالای نو و جایگزینی کالای ضایعاتی ،در داخل کشور اقدام کرده اند.

با الکترونیکی شدن گمرک ایران و انجام تمامی تشریفات گمرکی در سامانه های الکترونیکی این سازمان، افزایش تخصص و مهارت ماموران گمرک ،هم چنین تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی، ریسک قاچاق در کشور بالا رفته و عملکرد این سازمان جایگاه جهانی گمرک ایران را ارتقاء داده است. هم اکنون از گمرک ایران به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در سازمان جهانی نامبرده می‌شود.