به گزارش پارس نیوز، 

از جمله وظایف دولت در جمهوری اسلامی ایران حمایت از کار و سرمایه ایرانی است. دولت به عنوان نهادی با کارکردهای اجرایی فراوان وظیفه دارد وضعیت اقتصادی مردم را بهبود بخشیده و برای جوانان اشتغال ایجاد کند.

فضای مجازی به عنوان بستر اصلی اقتصاد دیجیتالی دیگر از حالت یک فضای سرگرم کننده یا صرفا ارتباطی خارج شده است. حالا بخش قابل توجهی از کسب و کارهای جدید که میزان قابل توجهی از حجم گردش مالی را هم به خود اختصاص داده است، در این فضای مجازی انجام می‌شود. فضای مجازی به تناسب همین قابلیت جذب سرمایه‌ای که دارد برای جذب اشتغال هم گزینه بسیار جالبی به نظر می رسد.

مروری بر کانال‌های تلگرامی نشان می‌دهد که افراد زیادی توانسته‌اند ازفضای مجازی برای خود کسب و کاری دست و پا کنند. هر چند تعداد آنها مشخص نیست و مسئولان نسبت به میزان گردش مالی  از طریق فروش کالا در تلگرام و سایر فضاهای مجازی اطلاعاتی ندارند.

البته مسئولین دولت فعلی همیشه در ارائه آمار اشتغال زیاده روی و تناقض داشته اند. مثلا رئیس جمهور در بهمن سال 96 در گفت و گوی زنده تلوزیونی  با مردم می گوید: وزیر ارتباطات می‌گوید سالانه ۱۰۰ هزار شغل از راه فضای مجازی ایجاد می‌شود. ما وظیفه داریم زیرساخت ها را ایجاد کنیم تا مردم بر پایه آن کسب و کارهایشان را ایجاد کنند. اما ایشان در سخنرانی اخیرشان در سخنانی خلاف واقع و کمی عجیب که حتی با تعجب وزیر ارتباطات روبه رو شد مدعی شد آمار اشتغال در فضای مجازی دو میلیون است.

 

حل بیکاری با توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی

یکی از قالب‌های مهم تحقق اقتصاد دیجیتال در کشور توجه به حوزه کسب و کارهای اینترنتی و یا نوپا است؛ مخصوصا که در کشور ما بیکاری هم مساله ای مهم و قابل توجه است، توجه به این حوزه می تواند در حل نسبی مشکل بیکاری هم در حد و اندازه خود موثر باشد. بذل توجه لزوما به معنای حمایت دولتی از این کسب و کارها نیست بلکه مهمتر از آن رفع موانع قانونی و مقرراتی از سر راه آنها است.

یکی از خطرات برنامه های مجازی غیر ایرانی آن بوده که باتوجه به تحت پوشش قرار دادن 40 میلیون نفر از مردم کشورمان نبض اقتصادی و اطاعاتی کشور را در دست گرفته است و برای مخاطب ایرانی تعیین دستور می کند. در اقتصاد بحث گمرک و نظارت بر واردات کالاها از اهمیت بالایی برخوردار است. حال باید این سوال را پرسید که در سال های گذتشه گمرک شبکه های مجازی غیر ایرانی کجا بوده؟ آیا می توان نبض فکر، اقتصاد و سبک زندگی 40 میلیون ایرانی را بدون نظارت به شبکه ای غیر از دایره نظارت داخلی داد.

حال و با توجه به بحث فیلترینگ تلگرام باید این اطمینان را به مصرف کننده داخلی داد که با پیام رسان داخلی نه تنها مشکلی برای کسب و کار او به وجود نمی آید بلکه با اطمینان خاطر بیشتر تولیدکنندگان اقتصادی و علمی می توانند در این محیط سرمایه گذاری کنند.