به گزارش پارس نیوز، 

عبدالرضا رحمانی فضلی در پی انتشار این کلیپ بلافاصله دستور بررسی جامع و ارائه گزارش آن تا روز شنبه (دیروز) را صادر کرد. این دستور وزیر البته منجر به ارائه گزارشی از سوی پلیس در موعد مقرر شد، گزارشی که دستور بعدی وزیر کشور و جانشین فرمانده کل قوا در ناجا را درپی داشت و رحمانی فضلی در پی نوشت این گزارش خطاب به نیروی انتظامی نوشت: «ضمن ارج گذاشتن به زحمات شبانه روزی و موثر نیروهای خدوم و زحمت کش ناجا که بر کسی پوشیده نیست و ضرورت برخورد با متخلفان به صورت قانونی، اقدامات معدود نیروها خارج از حوزه اختیارات و قانون موجب خدشه دار شدن تلاش و زحمات همه نیروها می شود. با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مأمور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود و بدیهی است نحوه اقدام و نتیجه با توجه به طرح آن در افکار عمومی، برای عموم منتشر شود. همچنین ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا این نوع اقدامات صورت نگرفته و با متخلفان به سرعت برخورد شود.»

قرائی مقدم: افزایش اعتمادعمومی با برخورد با ماموران متخلف

در همین راستا، دکتر امان الله قرائی مقدم، جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: قطعا برخورد با ماموران خاطی در کلیپ مذکور سبب بالا بردن اعتماد عمودی در جامعه خواهد شد. دو جور اعتماد در جامعه وجود دارد. یکی اعتماد افقی که اعتماد بین دو فرد است و دیگری اعتماد عمودی که به اعتماد میان مردم و مسئولان گفته می‌شود و اقدام پلیس در برخورد با این تخلف مستقیما بر روی اعتماد عمودی مردم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد آن ماموران خودسرانه با آن دختران درگیر شده‌اند، گفت: همه دیدند که پلیس با چه تدبیری در ماجرای اعتراضات دی ماه حضور پیدا کرد و چقدر خوب آن وقایع را مدیریت کرد. خط مشی اصلی پلیس این است و به همین دلیل است که معتقدم اقدام آن مامور گشت ارشاد خودسرانه بود و متاسفانه این اقدام جامعه را آزرده خاطر کرد و انتظار می‌رود که پلیس در کوتاهترین زمان ممکن به تخلف این افراد رسیدگی کرده و با آنها برخورد کند و نتیجه را نیز از طریق رسانه‌ها به اطلاع مردم برساند.

مردم برای پلیس احترام زیادی قائلند

وی پلیس را مدل و الگوی جامعه دانست و گفت: مردم برای پلیس احترام زیادی قائلند همه ما می دانیم که ماموران این نیرو چه جانفشانی‌ هایی برای تامین امنیت می‌کنند و حتی خانواده‌های آنها نیز در این مسیر متحمل چه سختی‌ها می‌شوند، بنابراین رفتار غیرقابل دفاع چند مامور نمی‌تواند این زحمات را تحت الشعاع قرار دهد.

قرائی مقدم برخورد با این تخلفات را در افزایش آرامش روانی جامعه موثر برشمرد و گفت: قوه قضائیه نیز نباید در برخورد با این تخلف مماشات کند. چرا که اگر برخورد مناسبی صورت نگیرد در اعتماد مردم خدشه وارد می شود به ویژه آنکه در قسمتی از آن کلیپ نیز گفته می‌شود که شکایت کردن هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

ناجا از گروه‌های مرجع جامعه است

دکتر غلامرضا علیزاده پژوهشگر و جامعه شناس در این باره به ایسنا می‌گوید : اصلی در جامعه شناسی وجود دارد و آن این است که باید برای هر مشکلی راه حلی از جنس همان مشکل پیدا کرد. بنابراین اگر مشکلی فرهنگی در کشور وجود دارد باید با راه حل‌های فرهنگی آن را حل کرد و هر نهادی که بخواهد با راه حلی به غیر از آن با این مشکل مواجه شود طبیعتا سرمایه اجتماعی خود را از دست خواهد داد.

وی با اشاره به کلیپ مذکور، اظهار کرد: خوشبختانه مسئولان نیروی انتظامی و وزارت کشور موضع به موقع و سریعی در این باره گرفته‌اند اما باید توجه داشت که حتما و در اسرع وقت با افرادی که خارج از وظایف خود چنین اقدامی کردند برخورد و نتیجه آن اعلام شود.

علیزاده با بیان اینکه نیروی انتظامی جزء گروه‌های مرجع جامعه محسوب می‌شود، ادامه داد: یعنی هر کاری که از سوی وابستگان به این نیرو انجام شود در جامعه بازتولید خواهد شد. پلیس می‌تواند نوعی از آرامش و آسایش را در زندگی اجتماعی افراد ایجاد کند، بنابراین اگر فردی باعث شود تا چهره‌ای خشن از این نیرو نمایش داده شود در حقیقت به مجموعه خود ظلم کرده است.

وی با طرح این پرسش که چرا باید در شرایطی که تمام عوامل جهانی دست به دست هم دادند تا به نظام جمهوری اسلامی آسیب برسانند. عده‌ای در داخل نیز چنین کاری می‌کنند، گفت: متاسفانه رفتارهایی نظیر آنچه که از سوی مامور گشت ارشاد سر زد مانند این است که ما خودمان با دست خودمان به این دشمنان کمک کنیم.

به گفته وی، انتشار کلیپ مذکور شوک بزرگی را به جامعه وارد کرد و مردم به نوعی دچار اضطراب شدند و باید پرسید چرا در حالیکه قانون اجازه ضرب و شتم را به ماموران نمی‌دهد آن مامور زن دست به چنین کاری زده است. ماموران پلیس باید آموزش‌های لازم را ببینند و بر رفتارشان تسلط داشته باشند.

این جامعه شناس گفت: برخورد به موقع و سریع با ماموران متخلف، سرمایه اجتماعی پلیس را افزایش داده و علاوه بر اینکه سبب تلطیف جامعه می‌شود شهروندان را نیز از نگرانی خارج خواهد کرد.

ضمن اینکه درنظر داشته باشیم که آن مامور زن نیز از فرزندان این کشور هستند، آنها باید تحت آموزش دقیق قرار گرفته و پلیس نیز اعلام کند که چه برخوردی با آنها شده است. ضمن این موضع پلیس در این زمینه نیز صحیح بوده و در همان ساعات اولیه انتشار این کلیپ تاکید کرد که چنین کاری مورد تایید پلیس نیست اما اگر در آن ایام به دنبال توجیح کار مامورانشان می‌رفتند قطعا سرمایه اجتماعی پلیس آسیب می‌دید.

برخورد با ماموران متخلف مطالبه‌ایست که نباید به دست فراموشی سپرده شود

دکتر ناصر قاسم زاد روانشناس و مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه نیز در این باره به ایسنا گفت: اتفاقات ناگوار با توجه به فراگیری‌شان بر روی آرامش و بهداشت روانی مردم تاثیر می‌گذارد و در نتیجه افکار عمومی خواهان برخورد با عامل آن اتفاقات ناگوار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخورد با ماموران خاطی باید در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود، گفت: پس از انتشار آن کلیپ افکار عمومی به دنبال پاسخ است تا ببیند که چه برخوردی با خاطیان خواهد شد. چرا که متاسفانه جریان رسانه‌های معاند اینطور اعلام می‌کنند که با این افراد برخوردی نخواهد شد.

مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه با بیان اینکه پلیس ضامن امنیت و آرامش مردم است، گفت: اقدام نخست مسئولین از جمله وزیر کشور و سخنگوی نیروی انتظامی در مواجهه با این اقدام بسیار درست و سنجیده بود اما نباید فراموش کرد که برخورد با متخلفان نیز یک مطالبه است و نباید به دست فراموشی سپرده شود.

وی با بیان اینکه جامعه ما یک جامعه متحد بوده و به دلیل مسائل اقتصادی، اجتماعی و ... دچار مشکلاتی است، گفت: اینها همه جزء مواردی است که روی بهداشت روان جامعه تاثیر گذاشته و آن را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

پلیس هنگام استخدام ویژگی های شخصیتی افراد را بررسی کند

قاسم زاد با تاکید بر اینکه این مسئله باید مورد آسیب شناسی قرار بگیرد، گفت: هنگام استخدام و قرارداد با نیروهای پلیس نیروی انتظامی باید ویژگی‌های شخصیتی افراد را بررسی کند و در مرحله نخست ببیند که آیا آن فرد با شغلی که انتخاب می‌کند سنخیت دارد یا خیر؟ که این اقدام از طریق تست‌های روانشناسی و مصاحبه‌های استخدامی انجام می‌شود. به عنوان مثال یک مامور پلیس در کنار شجاعت باید بردباری، سعه صدر و مردم داری هم داشته باشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه ادامه داد: موضوع دیگر در بررسی روی این ماموران متخلف این است که بررسی شود که این افراد چرا این شغل را انتخاب کرده اند، آیا از سر ناچاری چنین شغلی انتخاب کرده‌اند یا به آن علاقمند بوده‌اند.

قاسم زاد با بیان اینکه بهتر است برخورد با ماموران متخلف نیز سریعا اطلاع رسانی شود، گفت: پلیس حافظ امنیت و آرامش مردم است و در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور خودمان ارتباط بین مردم و پلیس بر اساس اعتماد است، بنابراین باید کاری کرد تا اعتماد میان پلیس و مردم افزایش یابد.

مدیرعامل انجمن حمایت از سلامت، بهداشت و روان جامعه درباره ورود رسانه‌ها به این موضوع نیز گفت: خوشبختانه برخی از رسانه‌ها از جمله ایسنا ورود منصفانه و درستی به این مسئله داشته و در راستای ارتقای سلامت روان جامعه فعالیت کردند.