به گزارش پارس نیوز، 

رئیس فراکسیون امید و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در حال حاضر به یکی از گزینه‌های احتمالی و حتی اصلی برای نشستن بر کرسی شهرداری پایتخت تبدیل شده است.

کسی که در انتخابات مجلس شواری اسلامی بیشترین رأی را در تهران نصیب خود ساخت و حالا به یکی از رقبای محسن هاشمی تبدیل شده است. هاشمی نیز در تهران در انتخابات شورا با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رأی در صدر لیست آرای تهران قرار گرفته بود.

ورای خیز بلند محسن هاشمی و حامیانش برای شهرداری که تقریباً این گزاره قطعی است، موضوع تلاش محمدرضا عارف برای شهرداری در میان تأییدها و تکذیبه‌ها در نوسان است.

یک روز پس از پذیرش استعفای رسمی نجفی در شورای شهر، خبری مبنی بر ملاقات برخی از اعضای شورای شهر با محمدرضا عارف منتشر شد، خبری که افشین حبیب زاده در 22 فروردین ماه آن را تکذیب کرد: «آقای عارف هم اکنون رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی است و جایگاه مهمی دارد و فکر نمی‌کنم که ایشان به دنبال مسئولیت در شهرداری تهران باشد و جایگاه آقای عارف هم شهردار شدن نیست».

 

عارف بیاید یا نیاید؟

ولی این تکذیب یکی دو روز بعد به حاشیه رفت و اخبار حول و حوش تلاش عارف و حامیانش برای ورود او به بهشت می‌چرخد. امری که روزنامه سازندگی، وابسته به کارگزاران تکلیف خود را با آن با به استهزاء گرفتن رئیس فراکسیون امید روشن کرد.

تیتر این روزنامه با عنوان ««عارف در انتظار دعوتنامه (برای تصدی شهرداری)» گویای این رویکرد بود که کارگزاران به شدت با چنین کنشی از سوی عارف مخالف هستند و هر کسی که در مقابل گزینه کارگزاران سنگ اندازی کند، منکوب خواهد شد.

این خبر بدون واکنش نماند و روزنامه آفتاب یزد از حامیان عارف در این رابطه نوشت: «با توجه به تجارب گذشته، شنیده‌ها‌ و مشاهدات مبرهن است که منشأ تمام این بداخلاقی‌ها‌ از کجاست. به هرحال بخش اعظم هجمه‌ها‌ی اخیر، از دفاتر برخی آقایان از جمله آقای محسن‌ها‌شمی سرچشمه گرفته است. در واقع از آنجایی که رئیس شورای شهرتهران آنچنان در جریان امور رسانه‌ای دفتر خود قرار ندارد. برخی افراد در دفتر ایشان با تحریک و تطمیع بعضی رسانه‌ها‌ و خبرنگاران به دنبال آن هستند به هر قیمتی رئیس خود را به شهرداری تهران برسانند».

صف مخالفان و موافقان عارف

اما در کنار این زد و خوردهای رسانه‌ای، تعدادی از اعضای شورای شهر که بیشتر وابسته به حزب اتحاد ملت هستند، تمایل دارند تا عارف نیز در بین گزینه‌ها باشد. امری که به افزایش اختلاف میان این حزب و کارگزاران منجر خواهد شد و راه را برای انتخاب بی چالش شهردار خواهد بست.

یکی از سایت‌های اصلاح طلب نیز درباره تمایل برخی از اعضای شهر نوشته است: «یک عضو جدید شورای شهر تهران که به «محمدرضا عارف» نماینده‌ تهران در مجلس نزدیک است، می‌گوید که کاندیداتوری دکتر عارف برای شهرداری فرصت خوبی برای شهر تهران است».

در این بین به نظر می‌رسد حامیان عارف در حال سنجش فضای عمومی و رسانه‌ا‌ی برای حضور وی در میان گزینه‌های شهرداری هستند تا با توجه به بازخوردها، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری به اظهارنظر قطعی برای تصدی پست شهرداری اقدام کند.

در همین رابطه یکی از کانال‌های اصلاح طلب به نقل از یک منبع مطلع آورده است که فضای شورای شهر به کاندیداتوری عارف مثبت است پیش بینی کرد در روز یکشنبه 13 تا 14 نفر از اعضا شورای شهر نام عارف را به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران خواهند نوشت.

همچنین یک عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران، گفت که عارف خواستار بررسی موضوع شهردار شدنش در فراکسیون امید شده است.

محسن علیجانی، نامزدهای شهرداری تهران را محسن هاشمی، ترک‌نژاد، افشانی، تقی‌زاده خامسی، محمدرضا عارف و محمدرضا تابش اعلام کرد و گفت: «البته ممکن است اسامی دیگری هم بعد از این مطرح شود».

وی در زمینه مزایای حضور عارف در شهرداری نیز گفته است: «اینکه کسی از مجلس برای تصدی شهرداری تهران انتخاب شود منعی ندارد، ضمن اینکه آقای عارف شخصی محوری است. ممکن است شورای شهر به خاطر کارآمدی ایشان در جریان اصلاح‌طلبی، سابقه کار اجرایی، تعامل خوب ایشان و اینکه ایشان مورد وثوق اصلاح‌طلبان هستند و با توجه به تصدی پست‌هایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد وثوق نظام هم هستند، فکر می‌کنم حضورش به تثبیت جریان اصلاح‌طلبی می‌تواند کمک کند».

اما غلامرضا حیدری، عضو اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در مخالفت با نامزدی عارف برای شهرداری در گفتگویی با روزنامه شرق گفته است: «وقتی مردم به فردی رأی می‌دهند، بهتر ‌آن است که نماینده مردم در کرسی‌اش بماند و به مردم خدمت کند. رأی مردم محترم است، به‌ویژه شخصی مثل آقای عارف حیف است که از مجلس به شهرداری برود. ایشان انصافا خیلی وقت می‌گذارد و در حد توانش کار می‌کند. شهرداری کار گِل است».

برخی از اصلاح طلبان اظهارنظر عارف درباره لزوم پایبندی اعضای شورای شهر به میثاق‌نامه را یکی از نشانه‌های تمایل عارف برای حضور در شهرداری تفسیر کرده‌اند.

چند روز قبل عارف در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: ««اعضای شورای شهر مطابق میثاق‌نامه عمل کنند. ما میثاق‌نامه را گرفتیم برای اینکه اجرا شود و انتظارمان از تمام اعضای شورای شهر در تمام شهرستان‌ها این است که به امضا و میثاقشان احترام بگذارند و این خواهش و دغدغه ما است. آنها باید به تعهدات خود مطابق میثاق‌نامه عمل کنند که طبیعتا احترام به رأی مردم و حضور در شورای شهر است».

اما بدون شک تمایل عارف برای قرار گرفتن در پست شهرداری کارگزاران سازندگی را علیه وی بسیج خواهد ساخت و تا به امروز نیز شایعه این حضور نیز منتهی به افزایش نقدها به وی از سوی این جریان شده است.

در این بین به نظر می آید خروجی شورای شهر با توجه به فشارها و لابی‌ها بار دیگر نیز گزینه‌ای سیاسی خواهد بود و این شهروندان تهرانی خواهند بود که باید نظاره گر تقابل و تضاد منافع گروه های اصلاح طلب در پایتخت باشند که یک عقب گرد سریع را برای تهران رقم می‌زنند.