به گزارش پارس نیوز، 

زلزله پیش از ظهر امروز در استان بوشهر اگرچه توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران 5.9 دهم در مقیاس ریشتر ثبت شده و خسارات مالی و جانی به همراه نداشت، اما سبب شد که کل استان بوشهر و حتی بخشی از استان‌های فارس و هرمزگان تکان بخورند.

شدت زمین‌لرزه به حدی قوی گزارش شده که مردم محل وقوع زلزله سراسیمه به بیرون از ساختمان‌های مسکونی ریخته و حاضر به بازگشت به مکان‌های مسقف نیستند.

شاهدان عینی اعلام کردند: پس از وقوع زلزله دود سفیدی تمام کوه‌های منطقه را فرا گرفته است.

علی کردوانی از روستانشینان شهرستان دشتی از روستای کردوان اظهار می‌کند: در حال استراحت بودم که زمین به شدت لرزید و سریع خود را به فضای باز رساندم.

وی می‌افزاید: از آنجا که تجربه خونین زلزله سال 91 در بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی را هنوز فراموش نکرده‌ام در اولین فرصت خود را به کانون زلزله در نزدیک گنبد نمکی که از آنجا دود سفیدرنگی بلند شده بود رساندم.

کردوانی ادامه می‌دهد: با بررسی میدانی مشخص شد که به جز ریزش کوه‌ها، اتفاق خاصی در این جا نیفتاده است.

علی حیدری شهروند اهل شهر کاکی شهرستان دشتی متذکر می‌شود: مردم این شهر نزدیک به یک دهه گذشته با زمین‌لرزه‌هایی زندگی می‌کنند که بزرگترین آن در سال 91 اتفاق افتاده است.

وی تصریح می‌کند: به محض وقوع زلزله، برای مشخص‌ شدن میزان خرابی زلزله به سمت درون شهر حرکت کردم، اما خوشبختانه هیچ اتفاقی نیفتاده بود.

حیدری عنوان می‌کند: از آنجا که پس از زمین لرزه بالای 6 ریشتری سال 91 که البته کانون آن در 20 کیلومتری شهر کاکی بود مردم بحث مقاوم‌سازی منازلشان را جدی گرفتند و خوشبختانه در زلزله نسبتاً بزرگ امروز شاهدیم که هیچ‌گونه تلفات مالی به مردم وارد نشده است.

زهرا شیخیانی دیگر شهروند اهل شهر کاکی شهرستان دشتی نیز می‌گوید: هرچند زلزله هیچ‌گونه خساراتی متوجه مردم نکرده است، اما شدت و قدرت این زمین‌لرزه سبب شد که به دلیل ترس نتوانیم وارد منازل مسکونی خود شویم.

وی تبیین می‌کند: اعضای خانواده در هوای 28 درجه‌ای امروز در فضای باز و زیر سایه درختان منزل پدر همسرم قرار داریم و نیاز است که برای پایان این استرس، چادرهایی بین ما توزیع شود.

این زن خانه‌دار مطرح می‌کند: ترس ذاتی از امکان وقوع زلزله‌ای مهیب سبب شده که نتوانیم امشب را در منازلمان استراحت کنیم و به دلیل سردی هوای شب، نیاز است که بین مردم چادر توزیع شود.

محسن بهادری راهنمای گردشگران گنبد نمکی می‌گوید: تقریباً در تمام فصول سال، شاهد حضور کوهنوردان، عکاسان و تورهای گردشگری برای مشاهده جذابیت‌های خاص گنبد نمکی که در حدفاصل شهرستان های دشتی و دیر است، هستیم.

وی یادآور می‌شود: خوشبختانه امروز هیچ گروهی برای بازدید از این منطقه بکر گردشگری مراجعه نکرده و در نتیجه خساراتی متوجه مردم در این بخش نشده است.

بهادری تأکید می‌کند: به دلیل اینکه کانون این زلزله در گنبد نمکی بوده، شاهد تخریب بخشی از این گنبد هستیم که اگر در این ساعات افرادی در این کوه بودند شاید آسیب می‌دیدند.

به گزارش فارس، مسؤولان استان بوشهر نیز در نخستین دقایق از این زلزله به خبرنگاران اعلام کردند که این زمین‌لرزه بزرگ هیچ‌گونه خسارات مالی و جانی نداشته و ارزیابی‌های آنها نیز مؤید این نکته است.

شدت این زمین‌لرزه که در تمام استان بوشهر و به خصوص شهرستان‌های جنوبی این استان اتفاق افتاد سبب شد که مسؤولان این شهرستان‌ها نیز برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعه، اقدام به اطلاع‌رسانی‌های وسیع کنند.

بخشدار بردخون امروز اظهار داشت: زلزله امروز در بخش بردخون دیر نیز به شدت احساس شد.

علی اخلاقی بیان کرد: زلزله در مناطق جنوبی شهرستان دشتی به وقوع پیوسته که در نزدیکی بردخون دیر است.

وی با بیان اینکه احتمال پس لرزه‌های زلزله امروز وجود دارد افزود: دهیاران بخش بردخون از توابع شهرستان دیر در آمادگی لازم به سر می‌برند، امیدواریم پس‌لرزه‌ها هم خسارتی در پی نداشته باشد.

بخشدار بردخون اظهار داشت: بافت اکثر روستاهای بردخون قدیمی است و احتمال می دهیم در صورت تداوم پس لرزه‌های زلزله امروز، خسارات زیادی را برای مردم به همراه داشته باشد.

اخلاقی اضافه کرد: تاکنون در خصوص زلزله امروز خسارت مالی و جانی در بخش بردخون نداشته‌ایم و دهیاران در حال ارزیابی اولیه و برآورد خسارت احتمالی زلزله در روستاهای بخش بردخون هستند.

فرماندار شهرستان دشتی امروز از شهرستان دشتی اظهار داشت: زلزله پیش از ظهر امروز در منطقه کوه جاشک که تقریبا خالی از سکنه است رخ داده و بر اساس ارزیابی‌های اولیه این حادثه تاکنون خسارتی نداشته است.

عبدالله نادری بیان کرد: هنوز از میزان خسارت و تلفات جانی احتمالی این حادثه گزارشی واصل نشده است و اخبار تکمیلی در این زمینه به زودی اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه مردم خویشتن‌دار خود را حفظ کرده و خبرها را از منابع رسمی دنبال کنند، گفت: نیروهای امدادی از جمله جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی در حال آماده‌باش کامل هستند و گزارشی از قطعی آب و برق در شهر کاکی و دیگر روستاهای شهرستان نداشته‌ایم.

رئیس حراست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس امروز اظهار داشت: پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و تأسیسات منطقه عسلویه به طور عادی در مدار تولید و کار قرار دارند.

مجید محمودی افزود: اگرچه زمین‌لرزه در منطقه عسلویه احساس شده است، اما تأثیری در روند کار تاسیسات این منطقه نداشته است.

مجید محمودی تصریح کرد: همه نیروها در آماده‌باش کامل قرار دارند اما فعالیت روزانه در کلیه تاسیسات پارس جنوبی به مانند روزهای گذشته وجود دارد.

سید علیرضا سجادی معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان عسلویه با اشاره به زلزله پیش از ظهر امروز در استان بوشهر، اظهار داشت: همه پالایشگاه‌ها و صنایع نفت و گاز و کلیه تاسیسات پارس جنوبی در عسلویه به طور عادی در مدار تولید و کار قرار دارند و خسارتی ندیده‌اند.

وی بیان کرد: زلزله پیش از ظهر امروز تاثیری در روند کار تاسیسات این منطقه نداشته است و شاهد کار و تلاش روزانه در مناطق مختلف پارس جنوبی هستیم.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار عسلویه عنوان کرد: همه نیروهای امدادی در آماده‌باش کامل هستند و تا این لحظه گزارشی از خسارت و یا خسارات احتمالی در خصوص زلزله امروز در استان بوشهر در سطح شهرستان عسلویه و تاسیسات نفت و گاز پارس جنوبی دریافت نشده است.

سجادی ادامه داد: به نظر می‌رسد در روستاهای شهرستان عسلویه نیز خسارتی ایجاد نشده، هر چند گروه‌هایی از دهیاران و بخشداران در حال ارزیابی خسارات احتمالی هستند.

فرماندار شهرستان جم گفت: در پی وقوع زلزله امروز، تاسیسات پالایشگاه گاز فجر جم آسیبی ندیده است و این شرکت هم چون روزهای گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

سید محمد حسینی امروز با اشاره به زلزله پیش از ظهر امروز در استان بوشهر اظهار داشت: مرکز زلزله در شهرستان دشتی بوده اما به دلیل نزدیکی به شهرستان جم، این زلزله با شدت بالا در جم احساس شد.

وی افزود: تمامی دستگاه‌های امدادی و مدیریت بحران شهرستان جم در آمادگی کامل هستند تا در صورت بروز هر گونه حوادث احتمالی به موقع به یاری مردم بشتابند.

فرماندار جم نیز در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرد: در پی وقوع زلزله امروز، تاسیسات پالایشگاه گاز فجر جم آسیبی ندیده است و این شرکت هم چون روزهای گذشته به کار خود ادامه می‌دهد.

حسینی ادامه داد: گزارشی در خصوص خسارت زلزله در روستاها و شهرهای جم دریافت نکرده‌ایم و مشکلی نیز در سطح شهرستان در خصوص وقوع زلزله به وجود نیامده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر امروز در بوشهر اظهار داشت: زمین لرزه‌ای که پیش از ظهر امروز در شهر کاکی شهرستان دشتی در استان بوشهر به وقوع پیوست خسارات جانی و مالی به همراه نداشت.

قاسم قائدی افزود: به محض وقوع زمین لرزه 5.9 دهم در مقیاس ریشتر در شهر کاکی، نشست اضطراری مدیریت بحران در شهرستان دشتی برگزار و تمام تیم‌های امدادی و ارزیابی به حالت آماده باش درآمدند.

وی تصریح کرد: براساس گزارش‌های دریافتی از فرمانداران شهرستان های دشتی و دیر و بخشداران این مناطق، هیچ گونه خسارات جانی و مالی پس از وقوع زمین‌لرزه ایجاد نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر بیان کرد: براساس گزارش‌های فرماندار شهرستان دشتی، بخشداران و دهیاران این شهرستان، تاکنون هیچ‌گونه خسارت مالی و جانی متوجه مردم مناطق زلزله‌زده نشده و با بررسی از منابع محلی متوجه شدیم که در روستاهای پیرامون گنبد نمکی و کانون زلزله، هیچ گروه گردشگری به گنبد نمکی نرفته است.

قائدی عنوان کرد: در جبهه شرقی این گنبد در بخش شنبه نیز عشایر کوچ خود را از هفته پیش آغاز کرده و در زمان وقوع زلزله عشایر در این کوهستان و مناطق پیرامون سکونت نداشته‌اند.

وی با اعلام این که تیم‌های هلال احمر به محل وقوع زلزله در گنبد نمکی رسیده‌اند، بیان کرد: از مردم درخواست داریم که به کانون زلزله در محدوده کوه نمک نروند هر چند برخی با خودروهای شخصی به این محل رسیده و ازدحام ایجاد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر یادآور شد: با توجه به این که گنبد نمکی از جاذبه‌های مهم توریستی استان بوشهر به شمار می‌رود و سالانه تورهای مختلف عکاسی و گردشگری در این کوه به سر می‌برند، نگران به خطر افتاده جان افراد در این گنبد بودیم که خوشبختانه امروز گروهی به این بخش وارد نشده‌اند.

به نظر می‌رسد با توجه به وحشت مردم از امکان وقوع یک زلزله مخرب و عدم تمایل به استراحت در منازل مسکونی خود، ضروری است بین آنها و به خصوص منازلی که از کمترین استحکام برخوردار هستند، چادر برای اسکان موقت آنها در فضای روباز منازلشان توزیع شود.