به گزارش پارس نیوز، 

 منصور ستوده ظهر پنج شنبه در شورای حفاظت از منابع آب استان همدان گفت: از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ تاکنون به میزان 203 میلیمتر بارندگی در استان همدان ثبت شده که نسبت به سال گذشته 34 درصد و نسبت به بلند مدت 24 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان گفت: حجم ذخیره مخزن سد اکباتان در حال حاضر به 13 میلیون و 500 هزار مترمکعب رسیده است که به میزان 40 درصد حجم مخزن سد را تشکیل می دهد.

ستوده افزود: حجم ذخیره آب در مخزن سد کلان ملایر 44 میلیون مترمکعب و در سد سرابی 8 میلیون متر مکعب است.

ستوده بابیان اینکه سال گذشته تعداد 507 حلقه از چاه های غیرمجاز و دارای حکم قضائی با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 29 میلیون مترمکعب و عمق انسداد 15 کیلومتر پر و مسدود شده است، تاکید کرد: در مجموع از ابتدای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی تاکنون تعداد 2 هزار و 737 حلقه چاه غیرمجاز با حجم آب صرفه جویی شده بیش از 225 میلیون مترمکعب و عمق انسداد 96 هزار متر پر و مسلوب المنفعه شده است.

ستوده افزود: در مجموع تعداد 3 هزار و 567 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه های مجاز نصب شده که بیشترین آنها مربوط به دشت رزن - قهاوند است.

وی ادامه داد: تعهد این شرکت برای نصب کنتور طی سال گذشته تعداد 400 دستگاه بوده که بیش از 400 دستگاه نصب شد و پیشرفت 100درصدی نسبت به تعهد نصب را نشان میدهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان با اشاره به اخذ تصمیمات هیئت دولت در خصوص سازگاری با کم آبی ادامه داد: از مصوبات این جلسه کنترل کشت بهاره، ممنوعیت کشت برنج، تحویل حجم آب در سقف ساعت کارکرد است.

ستوده کاهش حداکثر 30 درصد از آب فضای سبز شهرداری‌ها و دستگاه‌های اداری تا پایان سال جاری را از دیگر مصوبات خواند و گفت: تعریف الگوی مصرف آب به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد آب از دیگر تصمیمات است.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای استان همدان با تاکید بر اطلاع‌رسانی این امر که وضعیت منابع آبی خوب نیست، بیان کرد: باید وضعیت آب شرب، شفاف به مردم گفته شود تا مردم این وضعیت را احساس کرده و در صیانت از آب با رعایت مصرف بهینه کمک کنند.