به گزارش پارس نیوز، 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مشهد گفت: وسایل و تجهیزات بازی مهدهای کودک این شهرستان براساس سرفصل های آموزشی و اصول ابلاغی از سوی اداره استاندارد، مورد تائید است.
هادی قیصری افزود: اصول ابلاغ شده از سوی اداره استاندارد طی 2 تا سه سال گذشته به صورت چک لیست هایی توسط کارشناسان ناظر مهدهای کودک در اداره بهزیستی مشهد مورد استفاده و تاکید قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: بازرسان مزبور پس از بازدید در صورت انطباق اصول استاندارد با وسایل بازی مهدهای کودک اقدام به صدور تاییدیه می کنند و هر مهد کودک که فاقد این تاییدیه باشد اخطار دریافت می کند.
وی گفت: هم اکنون 350 مهد کودک شهری و 150 روستا مهد در این شهرستان فعالیت دارند که وسایل بازی آنها دارای تاییدیه استاندارد است.

* هیچیک از وسایل بازی مهدهای کودک خراسان رضوی تاییدیه استاندارد نداشتند
این در حالی است که معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: استاندارد بودن وسایل بازی در مهدهای کودک شامل وسایل الکترونیک و تاب و سرسره به این معنی است که تولید و نصب این وسایل باید دارای استاندارد بوده و بهره برداری از آنها نیز همراه با اخذ تاییدیه های مورد نظر انجام شود.
حامد محمدی افزود: در بازرسی سال 1394 از هزار و 2 وسیله بازی مهدهای کودک خراسان رضوی هیچیک از آنها منطبق بر استانداردهای ملی در بخش وسایل بازی نبود.
وی اظهار کرد: سال گذشته نیز از 135 وسیله بازی مهدهای کودک بازرسی شده در شهرستان های مشهد و گناباد، هیچیک تاییدیه استاندارد نداشتند در حالی که این مراکز باید تاییدیه های استاندارد را از شرکتهای مورد تایید این اداره دریافت کنند.

* مکاتبانی با بهزیستی انجام شده است
مدیر گروه محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی نیز گفت: نظارت بر استاندارد اجباری وسایل بازی در شهرهای بازی، مهدهای کودک و مراکز تفریحی زیرپوشش شهرداری ها بر عهده اداره کل استاندارد است.
حسین فکور افزود: براساس قانون نظارت و صدور تاییدیه های استاندارد برای وسایل بازی مهدهای کودک باید توسط چند شرکت بازرسی که به صورت محدود زیر نظر اداره استاندارد فعالیت دارند انجام شود.
وی اظهار کرد: در این راستا مکاتبانی با نهادهای مرتبط از جمله بهزیستی انجام شده که در زمینه استاندارد سازی وسایل بازی مهدهای کودک باید مطابق قانون عمل کنند.

* استانداردسازی وسایل بازی مهدهای کودک استان در حال اجراست
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: ضوابطی که مورد نظر اداره استاندارد است مربوط به وسایل بازی بوستانهاست و بر اساس ضرورت پس از مدتی ارتقا می یابد.
غلامحسین حقدادی افزود: اداره بهزیستی نیز در کنار رعایت استانداردهای مربوط به ساختمان، ایمنی و آتش نشانی مهدهای کودک، استاندارد وسایل بازی را نیز مد نظر دارد.
وی اظهار کرد: اخیرا اداره کل استاندارد از ما خواسته است که استاندارد وسایل بازی مهدهای کودک دارای زمین بازی را با استاندارد مورد نظر آن اداره تطبیق دهیم که هم اکنون این روند آغاز شده و در حال اجراست.
وی گفت: این فرایند زمان بر است چرا که تعداد شرکتهایی که وسایل بازی بوستانی در مشهد ارائه می دهند محدود و در حد یک یا 2 شرکت است و البته نصب، راه اندازی و اخذ پروانه بهره برداری نیز فرایند دیگری دارد که آن نیز زمان بر می باشد.
حقدادی افزود: تجهیز مهدهای کودک با وسایل جدید و استاندارد هزینه ای بر این مهدها تحمیل می کند و از آنجایی که شهریه دریافتی این مراکز به صورت مصوب تعیین می شود لذا مهدهای کودک نمی توانند برای تامین وسایل مزبور شهریه را افزایش دهند.
وی اظهار کرد: به همین سبب قرار است این استانداردسازی به صورت آرام آرام صورت گیرد و سعی شده است تا آخر امسال کمک های خوبی از نظر مالی و نحوه استاندارد سازی در اختیار مهدهای کودک قرار داده شود.
وی گفت: البته استاندارد سازی مزبور برای مهدهایی است که فضای بوستانی بزرگ دارند و اقدام به نصب وسایل بازی در این فضا می کنند.
حقدادی ادامه داد: علاوه بر آن دیگر مهدهای کودک نیز وسایل بازی غیر استاندارد را جمع کرده و از رده خارج نموده اند و گمان می کنم استفاده از وسایل بازی غیر استاندارد در مهدهای کودک بسیار محدود شده باشد.
وی افزود: هزار و400 مهد کودک شهری و روستایی در خراسان رضوی فعالیت دارند که حدود 85 هزار کودک در آنها خدمات دریافت می کنند.
3221 / 6053