به گزارش پارس ، عباس بهارلو، از دوستان قدیمی احمد جورقانیان، در گفت و گویی با ایسنا، با تأیید خبر درگذشت او بیان کرد: ایشان مشهورترین آرشیویست بخش خصوصی سینمای ایران بودند. قبلا دو بار سکته کرده بودند و احوال خوشی نداشتند، اما ظاهرا چندی قبل در خیابان یک موتور با ایشان تصادف می کند و از صحنه فرار می کند. او در این مدت حال خوبی نداشت و مطلع شدم که دوشنبه بعداز ظهر ساعت پنج عصر درگذشته است.

این پژوهشگر سینما ادامه داد: پیکر آقای جورقانیان احتمالا چهارشنبه (اول خرداد) در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده می شود.

بهارلو در پایان ضمن ابراز تأسف از این واقعه، گفت، برنامه ی مراسم تدفین و ختم مرحوم جورقانیان متعاقبا به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

پیگیری های خبرنگار ایسنا به این نتیجه رسید که خانواده ی مرحوم جورقانیان علاقه دارند که پیکر او به دلیل فعالیت ۴۵ ساله اش در جمع آوری آرشیو سینمای ایران و همچنین داشتن کانون فیلم و کمک به جشنواره های مختلف ایران، در قطعه ی هنرمندان به خاک سپرد شود؛ اما گویا این درخواست با این استدلال که او هنرمند نیست، با مخالفت روبه رو شده است.

  احمد جورقانیان سال ۱۳۲۷ در بهشهر مازندران متولد و در سال ۱۳۴۷ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. از جورقانیان به عنوان پایه گذار انجمن نمایش سینمای دانشجویی در دانشگاه های ایران نام برده می شود. همچنین او فیلم های انجمن های نمایش دانشگاه های مختلف کشور از جمله دانشگاه های شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز و… را تأمین می کرده است.

احمد جورقانیان را بزرگ ترین آرشیو دار خصوصی فیلم های ایرانی می دانند. درباره او فیلم مستند « آرشیو متروک» به کارگردانی مهرشاد کارخانی ساخته شده است. در این فیلم دیالوگی از زبان « احمد جورقانیان» وجود دارد که او می گوید: « مادرم بهم گفت چند تا فیلم دیگه مونده بخری بعد ازدواج کنی؟ و من جوابی نداشتم» .

سال گذشته در نشست فیلم « آرشیو متروک» ، جواد طوسی - منتقد سینما - درباره او گفته بود: « انسان هایی ساده و صمیمی و بدون تکلف مانند جورقانیان زندگی خود را صرف سینما کرده اند. جورقانیان یکه و تنها همچنان بدون هیچ گونه کمک مالی نهادهای متولی امر زندگی خود را با عشق به سینما می گذراند» .