به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سیدمحمد حسینی در مراسم تقدیر از دست اندرکاران بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که امروز (۳۱ اردیبهشت) در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد، پس از گرامی داشت ایام ولادت امام محمد تقی (ع) ، درباره ی بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: از همه ی کسانی که درصدد ارزیابی و نقد نمایشگاه کتاب هستند، دعوت می کنیم تا گزارش های ما از نمایشگاه کتاب را ببینند و سپس پیشنهادهای خود را برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه در سال های آینده ارائه دهند.

حسینی در ادامه با اشاره به همکاری نهادها و دستگاه های مختلف برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: کارهای انجام شده یک سرمایه و تجربه برای اقدامات بعدی در راستای برپایی نمایشگاه کتاب است، تا اگر قرار است نمایشگاه کتاب سال به سال برگزار شود، وقفه ای در آن نیفتد و از همین الآن باید برای نمایشگاه سال آینده برنامه ریزی کرد.

او همچنین گفت: می توان در برپایی نمایشگاه کتاب از تجربیات دیگر کشورها نیز بهره گرفت. همچنین می توان فرصتی فراهم کرد تا در طول سال اندیشمندان و کارشناسان پیشنهادات خود را برای برپایی هر چه بهتر نمایشگاه ارائه دهند و اظهارنظرها در این رابطه فقط محدود به چند روز نباشد. آقای اسماعیلی و همکاران شان هم باید درنظر داشته باشند که کار ما تعطیل بردار نیست. ستاد نمایشگاه باید در طول سال فعال باشد.

وزیر ارشاد افزود: برای برپایی نمایشگاه در سال های آینده باید طوری برنامه ریزی شود تا همه ی وزارتخانه ها، نهادها و سازمان ها با نمایشگاه کتاب ارتباط داشته باشند و خدمات دهی تنها به یک وزارت خانه محدود نباشد. وزارت خانه ها می توانند با اختصاص مشوق هایی امر خرید کتاب را برای کارکنان خود تسهیل کنند، چراکه یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که تیراژ کتاب های مان در حد مطلوب نیست.

حسینی در ادامه درباره ی اظهارنظرها و انعکاس اخبار نمایشگاه کتاب در رسانه ها نیز گفت: ما از کسانی که دیدگاه های خود را در رابطه با نمایشگاه کتاب مطرح می کنند و از سر دلسوزی ضعف های نمایشگاه را گوشزد می کنند، تشکر می کنیم. هیچ کس هم ادعا نمی کند رویدادی به این بزرگی نمی تواند بدون ایراد باشد.

او همچنین گفت: ما حتا نظر کسانی را که قصد تخریب و تخطئه ی نمایشگاه را دارند، به شرطی که نظرشان واقعی باشد، پذیرا هستیم، اما تحمل مطالبی که هیچ پایه و اساسی ندارند و توسط برخی مطرح می شوند، برای ما سخت است.

او در ادامه به اخبار برخی از رسانه ها از جمله رسانه های خارجی و پرداختن به حاشیه های نمایشگاه بیست وششم اشاره کرد و گفت: برخی از رسانه ها و نشریات سوگند خورده اند که کارهایی خوبی را که در کشور انجام می شود، در نشریه و رسانه های خود منعکس نکنند. گردانندگان این رسانه ها شاید خود را روشن اندیش بدانند، اما باید گفت این افراد تاریک اندیشند و با مطالب یک سویه ای که منتشر می کنند، نشان می دهند از روحیه ی دیکتاتوری برخوردارند. آن ها حاضر نیستند به هیچ وجه نقاط قوت کارهای افرادی را که به گونه دیگری می اندیشند، منعکس کنند و تنها به دنبال حاشیه ها هستند.

وزیر ارشاد با اشاره به چند نقل قول و آمار در ایام نمایشگاه از خود و معاونش که در رسانه ها از آن ها با عنوان « تناقض در سخنان وزیر و معاونش» یاد شده بود، گفت: آن ها انتظار دارند وزیر فرهنگ درباره مطالب نزدیک به ۴۵۰ هزار عنوان کتاب را حضور ذهن داشته باشد و درباره ی آن ها اظهارنظر کند و بعد هم اگر معاون یا مسؤولی باز در این زمینه آماری ارائه کرد که با گفته های وزیر متفاوت بود، آن را با تیتر تناقض با گفتار وزیر در رسانه ی خود منعکس کنند. آن ها بیش تر به دنبال این هستند که مغلطه و سفسطه ای درست کنند و بگویند مثلا آمارها به هم نمی خورد. باید به این افراد گفت انصاف هم چیز خوبی است.

حسینی در پایان افزود: از غالب رسانه های داخلی، خبرگزاری ها و بخصوص رسانه ی ملی به خاطر انعکاس مطلوب اخبار نمایشگاه تشکر می کنیم. این رسانه ها از مدت ها قبل اخبار نمایشگاه را پیگیری می کردند. بیش تر این مسائلی که مطرح کردم، منشأشان در رسانه های خارج از کشور بود. این گونه رسانه ها تنها افرادی را فرهیخته می دانند که قبله آمال شان غرب باشد.

در بخش دیگر از این مراسم، علی اسماعیلی، رییس بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، با ارائه ی گزارشی از عملکرد بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب در یک پاورپوینت اعلام کرد: بیش از ۱۷۰ نماینده مجلس روز گذشته از برگزاری نمایشگاه کتاب تقدیر کردند که من از آن ها تشکر می کنم.

او در ادامه ی گزارش خود از آمار و عملکرد بیست وششمین نمایشگاه کتاب به اقدام های درون سازمانی و بیرون سازمانی و همچنین شروع فعالیت شورای سیاست گذاری نمایشگاه از چهار ماه قبل از برپایی نمایشگاه اشاره کرد.

اسماعیلی گفت: امسال ۲۶۲۶ ناشر در بخش داخلی در نمایشگاه شرکت داشتند؛ این درحالی است که این رقم در سال گذشته ۲۴۵۰ ناشر بود. همچنین امسال ۲۰۱۳ عنوان کتاب در بخش داخلی عرضه شد. در بخش ناشران خارجی نیز۱۶۰۰ ناشر در نمایشگاه کتاب حضور یافتند.

او در ادامه به برگزاری ۱۵۰ نشست تخصصی در نمایشگاه کتاب و همچنین برپایی غرفه های بانوی نور، ۱۵ خرداد و شهید مطهری اشاره کرد و در زمینه ی اختصاص تسهیلات یارانه یی به دانشجویان و استادان گفت: سال گذشته یارانه به ۹۴ هزار دانشجو تعلق گرفته بود، اما امسال یارانه ی ۲۵هزار تومانی به ۱۵۴هزار دانشجو اختصاص یافت.

رییس بیست وششمین نمایشگاه کتاب تهران همچنین گفت: امسال بیش از ۳۰۰ نفر از شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی از جمله رؤسای سه قوه، وزرا، استانداران و نمایندگان مجلس از نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

او همچنین گفت: امسال بیش از چهار میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند. همچنین نمایشگاه کتاب امسال فروش بیش تری از نمایشگاه های دوره ها ی قبل داشته است.

اسماعیلی در پایان نیز گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب حرکت بزرگی است که قطعا نقاط ضعفی هم داشته است. امیدواریم با تشکیل شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب، نمایشگاه بیست وهفتم را بدون نقص هایی که در نمایشگاه بیست وششم بود، برگزار کنیم.

در پایان این مراسم با حضور سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - و علی اسماعیلی - سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد - به صورت نمادین از تعدادی از دست اندرکاران نمایشگاه بیست وششم با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.