به گزارش پارس نیوز، 

 دکتر مریم حضرتی در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی استراتژی‌های پیشگیری برای عفونت‌های مرتبط با مراقبت از بیمار در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص نقش پرستاران در کنترل عفونت، اظهار کرد: تاریخچه پرستاری در کنترل عفونت به زمان نایتینگل بر می‌گردد. نتایج تحقیقات و مطالعات آکادمیک نایتینگل نشان داد که بهبود شرایط بهداشتی می‌تواند به کاهش میزان مرگ و میر در بیماران منجر شود. او اولین فردی بود که واژه محیط شفابخش را به کار برد.

وی ادامه داد: محیط‌شفابخش، محیطی است که هوای تمیز و تهویه مطلوب دارد و از صدا و نور متعادل و مناسب برخوردار است. او اولین پرستاری بود که رابطه بین نقش انتقال عفونت از بیمار به بیمار، از بیمار به مراقب و از مراقبین به بیمار را توضیح داد. این کنترل عفونت در پرستاری ریشه عمیق و وسیعی دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با بیان اینکه امروزه پرستاران به عنوان افراد کلیدی در کنترل عفونت نقش دارند، عنوان کرد: پرستاران در واقع تضمین کننده ابقاء برنامه کنترل عفونت در بیمارستان‌ها هستند. سازمان بهداشت جهانی بر وظایف و نقش پرستاران در کنترل و پیشگیری از عفونت و در مراقبت از بیمار تاکید دارد و معتقد است که پرستاران باید علم و تجربه کافی در مراقبت از بیماران برای به کار بردن استانداردهای مراقبتی کنترل عفونت به کار برند.

حضرتی با طرح این سوال که چرا در زمینه پرستاری بر کنترل عفونت تاکید شده و ما باید در سیاست‌گذاری‌های خود بر نقش پرستاران توجه بیشتری داشته باشیم؟ تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی در خصوص دلیل این امر بیان می‌کند که پرستاران بزرگ‌ترین نیرو در نظام سلامت هستند. 50 درصد از نیروهای سلامت در دنیا را پرستاران تشکیل می‌دهند. در ایران نیز 65 درصد از نیروهای سلامت، پرستاران هستند.

وی ادامه داد: از ۴۳.۵ میلیون نفر افرادی که در حوزه سلامت کار می‌کنند، حدود ۲۰.۷ درصد نیروها را پرستاران تشکیل می‌دهند. بنابراین قشر عظیمی از نیروهای سلامت، پرستاران هستند که می‌توانند در کنترل عفونت نقش بسیار موثری داشته باشند. اولین خط مقدم و مراجعه بیمار در بیمارستان نیز اغلب با پرستاران است. بنابراین نقش پرستاران می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی بر نقش حامی بودن پرستاران تاکید دارد، تصریح کرد: پرستاران ابزارهای زیادی در دسترس دارند که می‌توانند به وسیله آن عفونت را کنترل کنند. یکی از ابزارها زمان است. پرستاران مدت زمان زیادی را با بیماران می‌گذرانند. بنابراین ابزارهای زیادی را می‌توانند برای کنترل و پیشگیری از عفونت به کار برند و به عنوان هماهنگ کننده در بهبود وضعیت بیمار نقش داشته باشند.

حضرتی در خصوص اقداماتی که در زمینه کنترل عفونت به صورت رسمی انجام گرفته است، بیان کرد: یکی از کارها ایجاد جایگاه پرستار کنترل عفونت در سال 2002 در بیمارستان‌ها و تدوین شرح وظایف و ارتقای پرستاران کنترل عفونت بود. در سال 2017 مجدد این شرح وظایف بررسی شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: زمینه‌ای که ما در آن مشکل داریم، کنترل عفونت و به روز کردن دانش و مهارت پرستاران است که بتوانند این وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام دهند. یکی دیگر از چالش‌های ما نظارت است. هنوز به نظارت بیشتر بر مساله کنترل عفونت نیاز داریم. یکی از مسائل مهم آموزش بیماران است. بیماران حق دارندکه آگاهی داشته و خود مراقبتی را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: وظیفه پرستاران آموزش است و این آموزش به بیمار برای پیشگیری از عفونت شاید یکی از اصول مهمی باشد که می‌تواند نقش بیمار را در کنترل عفونت و خود مراقبتی افزایش دهد. در نهایت ایجاد یک مرکز در واحد مرکز کنترل عفونت در معاونت پرستاری یکی دیگر از کارهای در حال انجام است.