به گزارش پارس نیوز، 

 مختار اسفندیاری صبح دوشنبه در جلسه شورای امور عشایر شهرستان شهرضا، با اشاره به بخش‌هایی از سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در خصوص عشایر، اظهار کرد: همه ویژگی‌های افراد انقلابی، در جامعه عشایری کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه عشایر در روزهای سخت یاری‌رسان انقلاب بوده‌اند، تصریح کرد: این گروه جمعیتی کشور، با کمترین امکانات بهترین خدمات را ارائه می‌دهند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با تأکید بر لزوم حفظ اصالت‌های فرهنگی جامعه عشایری کشور، گفت: مهمترین ویژگی‌های عشایر ایمان به خداوند و اعتقادات مذهبی، تلاش و کوشش شبانه روزی و روحیات انقلابی است.

وی وقوع انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ایجاد تحولات گسترده در جامعه عشایری کشور دانست و افزود: امام خمینی(ره) این گروه جمعیتی را به جوامع شهری و روستایی معرفی کرد.

اسفندیاری ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی، تحولات گسترده‌ای در جوامع عشایری کشور ایجاد شد که مهمترین آن‌ها افزایش خدمات رفاهی و ارتقاء سطح سوادآموزی بود.

وی با بیان اینکه عشایر در سخت‌ترین شرایط پشتوانه نظام اسلامی بوده‌اند، تصریح کرد: آنان پشتوانه امنیتی، فرهنگی و اقتصادی کشور هستند.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به استمرار پدیده طبیعی خشکسالی در مناطق مختلف کشور، اظهار کرد: عشایر به علت خشکسالی مناطق ییلاقی مجبور به کوچ زودهنگام شده‌اند، بنابراین لازم است هماهنگی لازم برای حضور آنها در مناطق قشلاقی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: شهرضا یکی از شهرستان‌های استان است که هر ساله میزبان عشایر کوچرو است که در این راستا امسال شرایط مناسب برای میزبانی شایسته از آنها فراهم شود.

اسفندیاری گفت: براساس نظر کارشناسان، هر خانواده عشایری باید 100 تا 150 رأس دام داشته باشد تا امکان امرار معاش و کسب درآمد مناسب را داشته باشد.

وی با اشاره به تاریخ 150 سال گذشته ایران، تأکید کرد: تا پیش از این زمان، نیمی از جمعیت ایران عشایر بودند، اما بعد از این دوران جمعیت عشایر به شدت کاهش یافت و بر جمعیت شهری و روستایی افزوده شد.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح‌های سالانه برای ارایه خدمات به جامعه عشایری اظهار کرد: شمار این طرح‌ها به 50 مورد می‌رسد که در بخش‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و پژوهشی اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح ساماندهی اسکان جامعه عشایری خبر داد و افزود: براساس این طرح که همه ساله اجرا می‌شود، زمینه اسکان عشایر داوطلب سکونت در مناطق مناسب، فراهم می‌شود.

اسفندیاری ادامه داد: در مقابل این طرح، عملیات ساماندهی کوچ نیز باهدف ایجاد زمینه مناسب برای کوچ سالانه عشایر، اجرا می‌شود.

وی از اجرای طرح مطالعاتی برای شناسایی مناطق مستعد برای اجرای طرح‌های عشایری خبر داد و افزود: در این طرح، وجود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح‌های بلندمدت و پایدار عشایری، بررسی و اعلام می‌شود.

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان با اشاره به توزیع فسیلی و پکیج‌های خورشیدی بین خانوارهای عشایری، تصریح کرد: ایجاد سیستم‌های نوین برای حمام‌های خورشیدی و گرمایش سیاه چادرها با هدف گسترش فرایند استفاده از انرژی پاک در جامعه عشایری اجرا می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه همه خدمات ارایه شده با جامعه عشایری باید منجر به افزایش تولید محصولات و بهبود خدمت شود، اظهار کرد: شاخص‌های توسعه در مناطق روستایی بیش از 70 درصد و در مناطق شهری بیش از 90 درصد بوده، این در حالی است که این شاخص‌ها در مناطق عشایری کمتر از 50 درصد است و باید بهبود یابد.