به گزارش پارس نیوز، 

مسئولان ایرانی و عراقی در اولین نشست کمیته هماهنگی اربعین ۹۷ پیرامون تعیین نقشه راه همکاری ۲ کشور گفت‌وگو کردند.

اولین نشست کمیته مشترک هماهنگی مراسم اربعین حسینی سال 97 بین ایران و عراق با حضور سپهبد محمد بدر ناصر معاون وزیر کشور عراق و سردار مصطفی مرادیان وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مدیران ارشد وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های عراقی در بغداد برگزار شد.

در این نشست ۲ طرف درباره تعیین نقشه راه همکاری‌های ۲ کشور در زمینه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی 97 بحث و تبادل نظر کرده و قرار شد تا گذرگاه‌های مرزی بین ۲ کشور برای تسهیل تردد زائران اربعین مورد بررسی قرار گیرند. همچنین در این جلسه پیرامون راهکارهای مقابله با تهدیدات احتمالی تروریستی در مراسم اربعین گفت‌وگو شد.

در پایان این جلسه سپهبد بدر ناصر و سردار مرادیان آمادگی خود را برای امضای یادداشت تفاهم همکاری در حوزه مراسم اربعین اعلام کرده بر ادامه منظم جلسات این کمیته تاکید کردند.

جایگزینی ریال به جای دلار در هزینه های سفرهای عتبات

مرتضی آقایی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی اظهار داشت: در تلاش هستیم که همه هزینه‌های سفرهای عتبات عالیات از این پس به صورت ریال محاسبه شود و در این خصوص رایزنی‌هایی را با طرف عراقی انجام داده ایم.

 

آقایی یادآور شد: پس از نهایی شدن موضوع جایگزینی ریال به جای دلار در سفرهای عتبات، تمامی هزینه‌هایی چون اسکان و تغذیه که تاکنون با دلار پرداخت می‌شده است، با واحد ریال محاسبه خواهد شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: با وجود افزایش قیمت دلار، تاکنون سفرهای عتبات سازمان حج و زیارت با هیچ گونه افزایش قیمتی روبرو نشده‌اند و سفرها با همان قیمت‌های مصوب قبلی انجام می‌شوند.

 

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: اعمال نشدن افزایش قیمت کاروان‌های اعزام کننده زائر به عتبات عالیات، تنها از طرف کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت لحاظ می‌شود و موضوع افزایش قیمت دلار در کاروان‌های غیرمجاز و آزادبر، مسئله‌ای است که توسط مدیران این کاروان‌ها انجام می‌شود.

آیین گلاب‌گیری جهت شستشوی حرم امام حسین برگزار می‌شود

دومین دوره آیین سنتی گلاب‌گیری جهت تأمین گلاب شستشوی حرم‌های مطهر عتبات عالیات؛ حرم امیرالمومنین(ع)، امام حسین(ع) و حضرت اباالفضل(ع) برگزار می‌شود.

این برنامه به همت فرهنگسرای عترت، ستاد بازسازی عتبات عالیات و شهرداری منطقه 12 تهران صورت می‌گیرد.

این برنامه از ابتدای ماه شعبان در میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و تا نیمه‌شعبان نیز ادامه دارد.

علاقه‌مندان می‌توانند از ابتدای ماه شعبان با حضور در محوطۀ میدان امام حسین(ع)، این گلاب‌های تهیه شده را خریداری کنند و پس از نوشتن دلنوشته‌ای (به دلخواه) به هر یک از حرم‌های مطهر عتبات، آن را بر روزی ظرف گلاب تهیه شده چسبانده و به غرفۀ بازسازی عتبات عالیات که در همان محوطه قرار دارد، هدیه کنند.

این گلاب‌ها برای شستشوی حرم‌های عتبات در طول یک سال تهیه می‌شود که در بازه‌های زمانی مختلف توسط تولیت‌های آستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرار است در روز نیمه‌شعبان گروهی از خادمان حضرت سیدالشهداء (ع) این گلاب‌های جمع‌آوری شده را به حرم‌های مطهر انتقال دهند.