به گزارش پارس نیوز، 

 نیمه بهمن ماه سال گذشته بود که خبر حذف دوره اول متوسطه سمپاد از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

خبری که به مهم‌ترین اتفاق سال 97 وزارت آموزش و پرورش تبدیل شد و با موافقت و مخالفت فراوانی نیز مواجه شد.

سمپاد مخفف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است؛ سازمانی که دانش‌آموزان دارای هوش برتر را تحت آموزش قرار می‌دهد؛ البته در سال 89، شورای عالی اداری بنا به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور با ادغام سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش پژوهان جوان وابسته به آموزش و پرورش با کلیه امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و تعهدات با عنوان «مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان» موافقت کرد.

بر این اساس به جای وجود سازمان، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ایجاد شد که این نام با مخفف «سمپاد» ارتباطی ندارد اما با توجه به اینکه نام «سمپاد» روی اینگونه مدارس مانده است، همچنان از واژه «سمپاد» استفاده می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات، در حال حاضر 124 هزار و 912 دانش‌آموز در 693 مدرسه سمپاد تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود 60 هزار دانش‌آموز دختر و 64 هزار دانش‌آموز پسر هستند.

* ترحیم سمپاد یا تعمیم؟

روز 16 بهمن ماه 96 ، وزیر آموزش و پرورش از مصوبه حذف آزمون در مدارس ابتدایی و حذف آزمون ورودی مدارس خاص خبر داد؛ این مصوبه در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شده بود.

مصوبه‌ای که به حذف آزمون مدارس استعدادهای درخشان و در کنار آن حذف مدارس دوره اول سمپاد تأکید داشت.

پس از انتشار این خبر، جمعیتی از موافقان و مخالفان مصوبه شکل گرفتند و وزارت آموزش و پرورش در برابر تمام این مقاومت‌ها ایستادگی کرد.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 17 بهمن ماه 96 با بیان اینکه شواهد و قرائنی وجود دارد که حذف مدارس سمپاد برای تقویت مدارس غیردولتی صورت می‌گیرد، ادامه داد: خانواده‌هایی که به دنبال تقویت فرزندان خود هستند با حذف مدارس سمپاد آنها را به مدارس غیردولتی می‌فرستند.

معاون سابق وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: آیا از بین بردن تنوع مدارس تنها با حذف سمپاد اتفاق می‌افتد و تنها مشکل ما مدارس سمپاد است که با حذف آن ادعا کنیم مشکل تنوع مدارس را حل کرده‌ایم و به عدالت آموزشی نزدیک شده‌ایم؟

وی با بیان اینکه مقطع متوسطه دوم برای شناسایی دانش‌آموزان تیزهوش دیر شده است، گفت: هنوز نتیجه طرح شهاب برای شناسایی تیزهوشان مشخص نیست؛ بنده 4 سال در کمیته طرح شهاب بودم، این طرح هنوز به پختگی لازم برای کشف استعدادهای دانش‌آموزان نرسیده است.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در تاریخ 21 بهمن‌ها در خصوص آزمون ورودی مدارس سمپاد، گفت: در آزمون مدارس استعدادهای درخشان 220 تا 250 هزار نفر شرکت می‌کنند و 15 هزار نفر پذیرفته می‌شوند؛ در اینجا رقابت سخت‌تر است و از هر 15، 16 نفر، یک نفر پذیرفته می‌شود.

وی افزود: ما فقط نباید روی بچه‌ها تیزهوش تمرکز کنیم؛ در سال 1390، گزارش پژوهشی توسط بنیاد ملی نخبگان منتشر شد که ما در حوزه توجه به استعدادها، تک حوزه‌ای شدیم و فقط به استعداد توجه کردیم و بر همین اساس تک روشی هم شدیم و برای شناسایی استعداد فقط آزمون می‌گیریم.

زرافشان ادامه داد: ما به جای اینکه فقط به یک استعداد توجه کنیم باید به تنوع استعدادها توجه کنیم و از تنوع روش‌ها بهره‌ ببریم؛ در حال حاضر برای فعالیت‌های برون مدرسه‌ای، جشنواره‌هایی را داریم مثل جشنواره جابربن حیان و نوجوان خوارزمی یا جشنواره تخصصی مثل نانو و زیست فناوری و جشنواره‌های فنی و حرفه‌ای داریم؛ یکی از روش‌ها، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هاست و برگزاری مدارس تابستانی است.

وی با بیان اینکه خیلی از کشورها نیز نهادهایی را برای استعدادهای برترشان دارند، گفت: در جشنواره جوان خوارزمی، بخش عمده‌ای از جوایز را دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای می‌برند که زمانی جزو استعداد محسوب نمی‌شدند؛ در واقع به هیچ‌وجه به دنبال ترحیم سمپاد و ترحیم استعدادها نیستیم.

* ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع سمپاد

در حالی که مخالفان و موافقان حذف سمپاد در کش مکش بودند و این روند در میزگردها و مصاحبه‌ها ادامه داشت، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی 13 اسفند ماه ۹۶، اظهار داشت: چند پرسش در رابطه با حذف مدارس سمپاد وجود دارد و اولین پرسش این است که آیا شورای عالی آموزش و پرورش می‌تواند در مقوله حذف مدارس سمپاد ورود کند؟ زیرا به‌طور کلی سند راهبردی کشور در امور نخبگان و ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری در امور نخبگان در صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورای عالی آموزش و پرورش صلاحیت ورود در این حوزه را ندارد.

وی افزود: بحث ما آزمون نیست ما هم قبول داریم که آن نوع آزمون برای ورود به مدارس خاص درست نبود اما اکنون بحث بر سر حذف مدارس سمپاد است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در 42 کشور جهان، دانش‌آموزان جداسازی می‌شوند و تحت آموزش‌های خاص قرار می گیرند، گفت: مشخص نیست اکنون سیاست آموزش و پرورش ادامه طرح تفکیکی است یا طرح تلفیقی که باید در این زمینه شفاف‌سازی شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اضافه کرد: شبکه‌های مخوفی پشت تقویت آزمون‌های مختلف وجود دارد که در آموزش و پرورش هم رسوخ دارد؛ اگر می‌خواهیم آزمون را حذف کنیم چرا فقط آزمون مدارس سمپاد متوسطه اول را حذف می‌کنیم؟

وی ادامه داد: ما در مجلس چند سال است به دنبال حذف کنکور هستیم اما تاکنون موفق به این کار نشده‌ایم هرچند اکنون با آزمون کاری نداریم اما حالا که آزمون حذف شد با چه ملاکی دانش‌آموزان با استعداد برتر شناسایی خواهند شد؟

حاجی‌بابایی تصریح کرد: سند تحول بنیادین صراحتاً می‌گوید که تغییرات در آموزش و پرورش باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

به گزارش فارس، پس از انتشار این خبر، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 22 اسفند ماه در حاشیه جلسه ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت:‌ موضوع سمپاد باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری شود. زیرا این موضوع و مدارس تیزهوشان و باشگاه دانش‌پژوهان جوان جزو موضوعات ملی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع تصمیم‌گیری این موضوعات است.

مخبر دزفولی گفت: اینکه کسی مخالفت یا موافقتش را اعلام کرده باشد ملاک نیست زیرا شورا تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته و تصمیم نهایی پس از تعطیلات نوروز گرفته می‌شود.

* سمپاد چه خواهد شد؟

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز در خصوص وضعیت ادامه کار مدارس سمپاد در دوره متوسطه اول، گفت: «امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع مدارس سمپاد جلسه داریم».

هنوز مصوبه حذف آزمون شورای عالی آموزش و پرورش توسط رئیس‌جمهور امضا نشده است و خانواده‌ها نمی‌دانند که سرنوشت مدارس استعدادهای درخشان چه خواهد شد؟ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدارس متوسطه اول را دوباره باز می‌گرداند یا مدارس سمپاد در متوسطه اول حذف خواهد شد.