به گزارش پارس نیوز، 

کاظم لطفی ظهر امروز در جلسه مشترک با مدیران شرکت بهره‌برداری، آبیاری و زهکشی استان با اشاره به اینکه استان گیلان امسال با وضعیت کم‌آبی مواجه است اظهار داشت: کاهش میزان بارش‌ها در فصل‌های گذشته و بررسی میزان آب رودخانه‌های بیانگر وضعیت کم‌آبی در استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه با توجه به وضعیت موجود میزان آورد آب رودخانه‌های ورودی سد سپیدرود نزدیک به 50 درصد کاهش یافته است گفت: میزان آب‌آورد رودخانه‌های داخل جلگه استان گیلان حدود 35 درصد نسبت به‌مدت مشابه بلندمدت کاهش یافته است.

لطفی میزان ذخیره آب سد سپیدرود را در حال حاضر 850 میلیون متر مکعب دانست و با تاکید بر اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 120 میلیون متر مکعب کاهش یافته است افزود: میزان کنونی آب سد سپیدرود نسبت به‌مدت مشابه سال 95 حدود 200 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه شرایط موجود بیانگر سالی کم آب در استان گیلان است تصریح کرد: پوشش برف در ارتفاعات بالادست سدسپید‌رود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته و این امر موجب کاهش آب آورد رودخانه‌های منتهی به سد سپیدرود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با بیان اینکه آب سد سپیدرود به منظور فعالیت‌های کشاورزی از 16 اردیبهشت ماه رهاسازی می‌شود خاطرنشان کرد: تا قبل از تاریخ 16 اردیبهشت ماه آب سد سپیدرود رهاسازی نمی‌شود.

لطفی با بیان اینکه انتظار است تا زمان رهاسازی آب سد سپیدرود میزان ذخیره آب سد نزدیک به 900 تا 920 میلیون متر مکعب برسد تاکید کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و آورد آب رودخانه‌های ورودی به سد سپیدرود، سال زراعی پیش‌رو برای کشاورزان گیلانی نیازمند مدیریت صحیح منابع آبی است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح وضعیت کم‌آبی در استان گیلان نیازمند همدلی و همکاری مسئولان و کشاورزان است خاطرنشان کرد: شرکت بهره‌برداری، آبیاری و زهکشی استان باید با مدیریتی صحیح از تمامی توان خود از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزان گیلانی با مدیریت صحیح منابع آب و استفاده از آب‌های سطحی، زیرزمینی باید فصل زراعی خود را مدیریت کنند تصریح کرد: توصیه می‌شود کشاورزان گیلانی از آب‌های سطحی و بارش‌ها به صورت مطلوب استفاده کنند.

لطفی از لایروبی بیش از 700 کیلومتر از انهار در سراسر استان گیلان خبر داد و با اشاره به اینکه این میزان تا آغاز رهاسازی آب سد سپید‌رود به بیش از هزار کیلومتر می‌رسد افزود: شرکت آب‌ منطقه‌ای گیلان با بازدید و تعمیر از تمامی ایستگاه‌های پمپاژ موجود در استان در حال راه‌اندازی این ایستگاه‌ها است.