به گزارش پارس ، این نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در گفت وگو با ایسنا، گفت: تألیف جلد نخست کتاب « سوک نامه - یا مرثیه ها» را به پایان رسانده ام و در حال حاضر برای انتشار آن منتظر دریافت مجوز هستم.

او درباره ی این کتاب افزود: معادل فارسی واژه ی « مرثیه» ، « سوک نامه» است. « سوک نامه - یا مرثیه ها» شامل مرثیه های زبان فارسی از متن های قدیمی تا سال ۱۳۰۰ هجری قمری است.

دبیرسیاقی اضافه کرد: قرار است این کتاب از سوی نشر گستره ی قزوین منتشر شود.

او همچنین گفت: کتاب « سوک نامه - یا مرثیه ها» را در دو جلد آماده کرده ام؛ جلد دوم آن شامل مرثیه های زبان فارسی از سال ۱۳۰۰ هجری قمری تا سال ۱۳۵۷ است که به زودی حروف چینی و پس از انتشار جلد نخست، منتشر می شود.

سیدمحمد دبیر سیاقی سال ۱۲۹۸ در قزوین متولد شده است. در دانشگاه تهران در محضر استادانی چون ملک الشعرای بهار، احمد بهمنیار و بدیع الزمان فروزانفر دکترای زبان و ادبیات فارسی دریافت کرده و سال ها در دانشگاه تهران و در خارج از کشور به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخته است.

دبیرسیاقی یکی از اعضای مؤسسه ی لغت نامه ی دهخدا نیز بوده و تصحیح کتاب هایی چون نزهت القلوب، جامع التواریخ، غیاث اللغات، مجمع الفرس، دیوان لغات ترک، دیوان فرخی سیستانی و دیوان عنصری از جمله فعالیت های اوست.

« برگردان روایت گونه ی شاهنامه ی فردوسی به نثر» و تهیه ی گزیده از نثرهای فارسی از جمله « تاریخ بیهقی» از دیگر آثار اوست.

دبیرسیاقی در حال حاضر در زادگاهش، قزوین، مشغول پژوهش است. چندی پیش نیز در همایش « شاهنامه در ترازوی تاریخ» که روز ۲۳ اردیبهشت ماه، به کوشش دانشجویان دانشگاه تهران و بنیاد فردوسی، در تالار فردوسی دانشگاه تهران، برگزار شد، در غیاب سیدمحمد دبیرسیاقی از او تجلیل شد.

در آن همایش احسان اشراقی، استاد تاریخ و عضو پیوسته ی فرهنگستان علوم، گفت: دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی بیمار هستند و به همین دلیل نتوانستند به این همایش بیایند و عذرخواهی کردند. ایشان با فعالیت های بسیار درباره ی فردوسی و سایر مشاهیر ایران، فرسوده شده اند، اما همچنان در منزل و کتابخانه ی خود فعالیت علمی دارند. این فردوسی شناس شهیر، مردی که در نودوچهارمین سال زندگی اش است، به علت بیماری نتوانست به این همایش بیاید، اما نوشته ای به من داد و از من خواهش کرد که آن را بخوانم.

اشراقی سپس متن نوشته شده توسط دبیرسیاقی را که شرح فعالیت های او در زمینه ی شاهنامه و شاهنامه پژوهی بود، خواند.

دانشجویان نیز با اهدای لوح تقدیر و گل به احسان اشراقی به نمایندگی از سیدمحمد دبیرسیاقی، از چند دهه فعالیت علمی این استاد تقدیر کردند.