به گزارش پارس ، این نمایش نامه نویس و کارگردان تئاتر در گفت و گو با ایسنا، ادامه داد: همیشه برای اجرا نمایشنامه می نویسم و اگر مطمئن باشم که نمایش نامه ام امکان اجرا پیدا نمی کند، متنی نمی نویسم.

او ادامه داد: ننوشتن به معنای آن نیست که ایده ای ندارم اتفاقا الان پر از طرح و ایده هستم و همین که فضا مساعد باشد، می نویسم. شاید اینکه نوشتن را کنار گذاشته ام، سیستم را خوشحال کند اما میل نوشتن را با بازنویسی نمایش نامه های دیگر ارضاء می کنم.

سرپرست گروه تئاتر « این روزها» که معمولا نمایشنامه های خارجی انتخابی اش را بازنویسی می کند، افزود: در واقع اجرای نمایش نامه ای از نویسنده ای دیگر برایم نوعی تمرین نوشتن است و سر و کله زدن با نوشته ی دیگری همیشه برایم لذت بخش است چون تکنیک های نمایش نامه نویسی آن نویسنده و شگردهای او را پیدا می کنم.

این نمایش نامه نویس که برای چندمین بار نمایش نامه ای خارجی را اجرا می کند، ادامه داد: حتی اگر امروزه شرایط مساعدی هم بود، دلم می خواست روزی نمایش نامه هایی مانند « برهان» یا « مرد بالشی» را اجرا کنم. همچنان که در دوره ی اصلاحات نمایش نامه ی « دل سگ» را به صحنه بردم. بنابراین انتخاب این آثار به دلیل علاقه ام بوده است اما دوست داشتم این نمایش نامه ها را سال های بعدتر اجرا کنم.

یعقوبی با بیان اینکه ممیزی، نمایش نامه نویسان را بی انگیزه می کند، اضافه کرد: تا وقتی وضعیت همین باشد، ترجیح می دهم نمایش نامه ای خارجی اجرا کنم و حتی دست به اقتباس به رمان های مختلف نزنم چرا که پیش از این نمایش نامه ای را با اقتباس از رمان « ظلمت در نیمروز» نوشتم که رد شد.

این هنرمند تئاتر، بلاتکلیفی اجرای نمایش نامه « اسفل السلفلین» نوشته نغمه ثمینی را یکی دیگر از دلایل بی انگیزگی اش برای نوشتن نمایش نامه ای جدید خواند و اظهار تاسف کرد: این نمایش نامه همچنان بلاتکلیف است چون تئاتر شهر با ما بدقولی کرد. قرار بود تابستان امسال این نمایش را اجرا کنم اما گفتند هر کارگردان دو سال یک بار می تواند در تئاتر شهر کار کند و این را بعد از بدقولی های پشت سر هم گفتند.

یعقوبی با اشاره به تمدید نشدن اجرای نمایش « خشکسالی و دروغ» که دو سال پیش در تماشاخانه ی ایرانشهر توقیف و بعد از آن رفع توقیف شد، توضیح داد: اجازه ندادن برای ادامه ی اجرای « خشکسالی و دروغ» - با وجود درخواست تماشاگران - و بلاتکلیفی « اسفل السافلین» نشان می دهد که فعلا فضا مساعد نیست. هر چند، پیش از این پیش لطمه ی بزرگ را از نمایش نامه ی « از تاریکی» خوردم که بعد از گذشت این همه سال هنوز مجوز اجرا نگرفته و همچنان ناکام مانده است.

نویسنده و کارگردان نمایش های « ماه در آب» ، « زمستان ۶۶» و « یک دقیقه سکوت» در ادامه این گفتگو درباره ی ویژگی ها و جذابیت های نمایش نامه ی « مرد بالشی» توضیح داد: مهم ترین جذابیتش این است که این نمایش نامه در مقایسه با نمایش نامه های من فضایی بسیار متفاوت دارد درحالی که نمایش نامه ی « شام با دوستان» نسخه ی آمریکایی متن هایم است و لزومی نداشت آن را کارگردانی کنم البته « مرد بالشی» از این نظر که تاکید بسیار زیادی بر طنز دارد، خیلی به آثار من نزدیک است.

نمایش « مرد بالشی» با بازی احمد مهران فر، علی سرابی، پیام دهکری و نوید محمدزاده اجرا می شود.

متن این نمایش نوشته « مارتین مک دونا» است که براساس ترجمه ی زهرا جواهری اجرا می شود. این نمایشنامه درباره ی قتل هایی است که در شهری رخ می دهد و این قتل ها را به داستان های یک نویسنده ارتباط می دهند.

در اجرای این اثر نمایشی، محمد قدس به عنوان مدیر تولید، ساقی عطایی به عنوان دستیار کارگران، فؤاد خراباتی به عنوان مدیر صحنه و امیر اسمی به عنوان طراح پوستر و بروشور همکاری دارند. نوشین جعفری عکاس این نمایش است.

نمایش « مرد بالشی» از تاریخ یادشده هر شب رأس ساعت ۲۰: ۳۰ دقیقه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر اجرا می شود.

گفتنی است پیش فروش بلیت این نمایش همراه با دیگر نمایش گروه تئاتر « این روزها» ، « شام با دوستان» که با کارگردانی آیدا کیخایی اجرا می شود، درسایت تماشاخانه ایرانشهر آغاز شده و هر دو نمایش در سه روز اول اجرایشان بلیت هایی با تخفیف ۲۵ درصد دارند.

نمایش « شام با دوستان» از روز ششم خرداد اجرایش را در همین سالن آغاز می کند.