به گزارش پارس نیوز، 

اسداله هادی‌نژاد معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مجموع کشفیات مواد مخدر در هفته اخیر ۱۵۴۰۳ کیلوگرم است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۰۶۸۲ کیلوگرم بوده ۴۴.۲ افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیشترین حجم مواد مکشوفه از نوع تریاک به میزان ۱۰۹۸۰ کیلوگرم بوده است که ۷۱.۳ درصد از مجموع کشفیات را شامل می‌شود.

هادی‌نژاد گفت: در این مدت نیز ۲۹۰۵ کیلوگرم حشیش، ۶۴۸ کیلوگرم هروئین، ۷۱۱ کیلوگیرم مورفین، ‌‌ ۴۰ کیلوگرم شیشه، ‌‌و ۱۲۰ کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شده است.

معاون مقابله با عرضه ستاد با بیان اینکه این میزان از کشفیات طی ۱۴۷۵ فقره عملیات صورت گرفته است، گفت: سرانه کشفیات مواد مخدر در این دوره ۱۰.۴ کیلوگرم به ازای هر عملیات بوده است.

هادی‌نژاد افزود: از مجموع ۱۱۸۷۱ عدد قرص‌های روانگردان مکشوفه در این مقطع، بیشترین تعداد به ترتیب با ۶۰۰۰ عدد مربوط به استان آذربایجان غربی، ۳۵۹۶ عدد استان تهران و ۱۲۳۶ عدد استان فارس و بقیه مربوط به استان‌های گلستان، گیلان، همدان، کردستان و البرز است.

وی بیان کرد: بیشترین حجم کشفیات این دوره مربوط به استان گلستان است (به میزان ۳۱۳۹ کیلوگرم) که معادل ۲۰.۴ درصد کشفیات کشور است. پس از این استان، استان‌های تهران و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۲۷۶۲ و ۲۵۱۴ کیلوگرم قرار دارند که بیانگر سهم ۱۷.۹ و ۱۶.۳ درصدی آن‌ها از کل کشفیات کشور در هفته اخیر است.

معاون مقابله عرضه ستاد ادامه داد: افزایش کشفیات مواد مخدر در استان گلستان که خصوصاً از نیمه دوم سال گذشته در استان‌های منتهی به این استان نیز با کشف محموله‌هایی کلان همراه بود، مبین رویکرد قاچاقچیان در استفاده بیشتر از مسیر شمالی است و این نکته باید مورد توجه استان‌های این مسیر همچون مازندران، گیلان وقرار گیرد.

هادی‌نژاد با بیان اینکه بالغ بر ۸۴.۲ درصد کشفیات این دوره زمانی مربوط به شش استان کشور است، گفت: بیشترین حجم کشفیات با ۳۱۳۹ کیلوگرم مربوط به استان گلستان است که معادل ۲۰.۴ درصد کشفیات کشور است و استان تهران با ۲۷۶۲ کیلوگرم، سیستان و بلوچستان با ۲۵۱۴ کیلوگرم، فارس با ۲۴۳۹ کیلوگرم، اصفهان با ۱۲۴۸ کیلوگرم و کرمان با ۸۶۲ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هادی‌نژاد افزود: سهم کشفیات سه استان اولویت دار حوزه مقابله یعنی سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از کشفیات کل کشور در هفته مذکور با کاهش چشمگیر نسبت به رقم ۶۲ درصدی هفته قبل به ۲۳.۶ درصد از مجموع کشفیات کشور رسیده است.

این مقام مسئول در ستاد در توضیح کشف ۲ تن مواد مخدر در گلستان گفت: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گلستان یک دستگاه تریلر حامل مواد مخدر را که از مقصد زاهدان بارگیری کرده بود، شناسایی و ضمن توقیف آن مقدار، ۴۰۰ کیلوگرم تریاک و ۱۸۵۰ کیلوگرم حشیش را کشف و ۴ متهم را دستگیر کردند.

وی همچنین با اشاره به کشفیات مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان طی یک فقره درگیری مسلحانه با قاچاقچیان در حوزه شهرستان سرباز موفق به کشف ۹۴۰ کیلوگرم تریاک، ۱۴۱ کیلوگرم هروئین و ۳۷۰ کیلوگرم سایر مواد شدند و در این درگیری ۴ قاچاقچی را دستگیر و ۳ دستگاه خودروی حامل موادمخدر را توقیف کردند.

وی در پایان گفت: طی این مدت، ۱۷۳ دستگاه خودرو، ۱۹ دستگاه موتور سیکلت، ۴ قبضه سلاح و ۲۷ دستگاه موبایل توقیف شد.