به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای اعلام کرد که دارو دیگر برای واردات ارز مرجع نخواهد گرفت. سازمان غذا و دارو نیز از آغاز روند اختصاص ارز مبادله ای به واردات دارو از چند روز پیش خبر داده است.

در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه دارویی وجود ندارد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد که از آغاز سال ۱۳۹۲ تا ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۵۷ میلیون دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.

دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت اول واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می کردند. بانک مرکزی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۱ مبلغ ۳.۱ میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داد.

در همین حال گشتی در بازار نشان می دهد که برخی داروخانه ها مرتکب تخلفات گسترده به ویژه احتکار دارو شده و قیمت دارو نیز با افزایش چندین برابری مواجه شده است.

یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه وضعیت صنعت داروسازی کشور بهم ریخته است، گفت: در صورت ادامه روند فعلی ممکن است بسیاری از کارخانه های تولید دارو ورشکست شوند و صنعت داروسازی کشور به طور کامل از بین برود.

هاشم تبریزی دانا با اشاره به اینکه قبلا هم که ارز مرجع به واردات دارو داده می شد دریافت این ارز برای واردکنندگان با مشکلات زیادی مواجه بود، گفت: در حال حاضر گفته شده که قرار است به واردات دارو ارز مبادله ای داده و مابه التفاوت ارز مرجع و مبادله ای دارو به عنوان یارانه به مردم داده شود. در حالی که انجام چنین کاری می تواند باعث ایجاد هرج و مرج و فساد شود و یارانه به دست افراد غیرمحتاج و سودجو برسد.

عضو اتحادیه تولیدکنندگان دارو افزود: بهتر است یارانه دارو به بانک ها داده شود و واردکنندگان آن مانند گذشته دارو را با ارز مرجع وارد کنند که این کار باعث حفظ قدرت خرید مردم در حوزه دارو می شود.

او با بیان این که در سال جاری تاکنون ۹۵ درصد از شرکت ها هنوز اقدام به واردات دارو و مواد اولیه دارویی نکرده اند، اضافه کرد: حتی با بکارگیری سیستم مکانیزه و کارت الکترونیکی نیز نمی توان یارانه دارو را به شکل درستی بین افراد نیازمند تقسیم کرد.

این فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی با اشاره به اینکه هنوز چند روز از حذف ارز مرجع واردات دارو نگذشته که قیمت انواع دارو در بازار بین ۲۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که تاکنون عملا دارو با ارز مبادله ای وارد کشور نشده و مشخص است که دلیل اصلی افزایش قیمت دارو صرفا جو روانی ایجاد شده و سوءاستفاده برخی بوده است. در عین حال شاهد احتکار دارو در برخی داروخانه ها نیز هستیم.

تبریزی دانا با بیان اینکه شاهد کمبود در مورد ۷۰ درصد از داروها در بازار هستیم، گفت: مجلس در حالی تصویب کرده است که تا پایان خرداد ماه ارز مرجع همچنان به واردات دارو داده شود که بانک مرکزی با صدور بخشنامه ای عملا خلاف این مصوبه کار کرد.

او با اشاره به اینکه برخی شرکت های دارویی مجبور به تعدیل بخشی از نیروهای کار خود شده اند، در پاسخ به این سوال که آیا ادعای خودکفایی در تولید ۹۵ درصد از داروی موردنیاز کشور صحت دارد یا خیر؟ توضیح داد: اگرچه ۹۵ درصد از داروی موردنیاز کشور در داخل تولید می شود اما همان پنج درصد باقیمانده ارزشی معادل آن ۹۵ درصد دارد. از سوی دیگر ۸۰ درصد از مواد اولیه داروهای تولید داخل وارداتی هستند و به همین دلیل نوسان نرخ ارز روی قیمت آنها اثر می گذارد.