گروه تحلیلی خبری "پارس"- محمد خجسته- از زمانی که فضای مجازی آمده وقت همه را هدر می دهد". این جمله شاید حرف دل خیلی ها باشد. از شاخصه ­های ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتابخوانی مردم آن مرز و بوم است.

کشور ما ایران اسلامی نیز از قدیم‌الایام تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی بسان خورشیدی تابناک همچنان می ­درخشد.

بر اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در نهایت به ۱۸ دقیقه رسید) تا کنون ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان سرانه پایینی در مطالعه و کتابخوانی دارند

طی سال های گذشته و همزمان با رشد و گسترش شبکه های مجازی شاهد آن هستیم که وقت بیشتر ایرانیان در شبکه های همچون انیستاگرام، تلگرام و توئیتر می گذرد. این مهم موجب آن شده که آمار مطالعه کتاب در کشور کاهش شدیدی یابد.

آمار کتابخوانی در ایران و جهان چگونه است؟

اعداد و ارقامی که هر سال مسئؤلان از میزان مطالعه در کشور ارائه می کنند هر چند با هم متفاوت است اما در همه این آمار یک محور مشترک وجود دارد و آن هم پایین بودن سرانه مطالعه در ایران است .طبق آمارهای جهانی و بر اساس استانداردهای تعریف شده، آمریکایی ها ۲۰ دقیقه، انگلیسی‌ها۵۵ دقیقه و ژاپنی‌ها ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه روز به مطالعه کتاب اختصاص می دهند. بر این اساس آماری که از سرانه مطالعه کتاب در ایران در کنار تمام نوسانات عددی (از ۲ دقیقه به ۱۵ دقیقه و در نهایت به ۱۸ دقیقه رسید) که تا کنون ارائه شده است، نشان می دهد که ایرانیان تقریبا به میزان آمریکایی ها به مطالعه کتاب علاقه‌مند هستند.

ژاپن از نظر عادت به کتابخوانی جایگاه نخست را در جهان دارد و ۹۱ درصد مردم این کشور به طور معمول کتاب، روزنامه و مجله می خوانند؛ برای مثال یک ژاپنی در سال حدود ۴۷ کتاب می‌خواند.

راهکار جالب توئیتری ها برای کتاب خوانی

مدت است که در فضای مجازی گروهی تشکیل شده تا افرادی که در توئیتر حضور دارند کتاب هایی را که در طول روز می خوانند و یا کتاب های خوبی را که میشناسند در توئیتر به مخاطبان خود معرفی کنند. در این طرح که توسط توئیتری ها برنامه ریزی شده آنها محورهای جذاب و جالب کتاب را در صفحه خود برای استفاده دیگران قرار می دهند.

به نظر می رسد امروزه با وجود این ابزار جدید مجازی باید منتظر راهکارهای جدیدی برای دعوت مردم به مطالعه کتاب باشیم و از هر ابزار و تکنیکی برای خوانش کتاب ها توسط عموم مردم جامعه بهره برداری کنیم. مساله‌ای که توجه به آن می‌توا ند معضل کتاب‌نخوانی ایرانی‌ها را در کشورمان حل کند.