گروه تحلیلی خبری "پارس"_فرهنگ حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اکثر کشورهای دنیا به یک مساله بدیهی مبدل گشته است اما این امر در ایران تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیار زیادی دارد که همه مردم باید در امر مشارکت داشته باشند تا بتوانیم به نقاط مثبتی در این زمینه برسیم.

اگرچه درگذشته بالای همه مغازه‌ها تابلوی جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود، نصب شده بود و همه مردم این مساله را تا حدی بدیهی می‌دانستند اما نوابی، رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان اخیرا گفته است که جنس فروخته‌شده از سوی فروشندگان باید پس گرفته شود.

فرهنگ حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اکثر کشورهای دنیا به یک مساله بدیهی مبدل گشته است اما این امر در ایران تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیار زیادی دارد

سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان اصطلاح جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود را توهین به مشتری دانسته و خاطرنشان کرده است: «اگرچه این جمله در پشت شیشه فروشگاه ها نصب می شده است و مردم از آنها خرید می کردند اما ما این ناهنجاری را به یک هنجار اجتماعی تبدیل کرده و با این پدیده که در هیچ جای دنیا مشابه نداشت‌ مقابله کردیم و امروز شعار ما این است که جنس فروخته شده پس گرفته می شود.

وی گفت: ما برای کارآفرینان باید شان اجتماعی در نظر بگیریم؛ یعنی ضمانت این افراد نباید مثل افراد عادی باشد؛ این در حالی است که ‌ متاسفانه بعضا وقتی گرفتارمی شوند و‌ گرفتاری آنها از افراد عادی بالاتر و بیشتر است.

نوابی افزود: درج قیمت باید قانونی باشد، ولی عمل نمی شود که باید مردم مطالبه گری کنند‌،‌ مردم در صورت برخورد با گران فروشی،‌کم فروشی، تقلب،‌ احتکار و عرضه کالای قاچاق،‌ درج  نشدن قیمت،‌ صادر نشدن ضوابط قیمت گذاری و توزیع، موضوع را با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در میان بگذارند.

وی گفت: سازمان حمایت، نه نیروی نظامی است و نه نیروی انتظامی؛ ولی با عرضه کالای قاچاق در بازار مبارزه می‌کنیم و به این ترتیب هزینه این کالاها را بالا می بریم.

رئیس سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان اخیرا گفته است که جنس فروخته‌شده از سوی فروشندگان باید پس گرفته شود.

اظهارات نوابی در حالی مطرح می‌شود که عملا شاهد کالاهای قاچاق در نزدیکیماه‌های پایانی سال و شب عید در خیابان‌ها و معابر پرتردد هستیم و کسی با این مسائل برخورد نمی‌کند.

با وجود حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عملا شاهد هستیم که بازگرداندن کالاها در صورت معیوب بودن آنان نه تنها آن کالاها پس گرفته شده است بلکه تعویض هم نشده است و و این امری است که باید با آن برخورد شود.