محمدجواد آذری جهرمی در همایش جنبه‌های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که باید به متوسط سرعت 20 مگابیت بر ثانیه در جایگاه اول منطقه برسیم و شاخص‌های کمی در این حوزه مشخص شده است، اما در حوزه محتوا شاخص مشخص نیست.

وی با اشاره به هدف از برگزاری این همایش گفت: وزارت ارتباطات شخصاً در موضوع حقوق فناوری اطلاعات مسئول نیست و تلاش دارد با برگزاری این همایش تمامی سازمان‌های مرتبط با تدوین حقوق در این بخش را گرد هم جمع کند تا ماحصل آن به نفع صنعت ICT کشور شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این سؤال که زیرساخت فقهی فضای مجازی در چه وضعیتی است، گفت: ایران کشوری است که بر پایه قوانین اسلام اداره می‌شود و قانون‌گذاری در فضای مجازی نیز باید با توجه به این موضوع باشد.

آذری جهرمی با اشاره به شناسایی چند آسیب‌پذیری و تخلف در روزهای اخیر تصریح کرد: برخی از این اتفاقات نشان می‌دهد سیکل نظارتی دارای مشکل است و جای نظارت سیستمی برای کشف مشکل خالی است که لازم است برای نظارت فعالانه در قوانین راهی پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: البته این تنها مشکل ایران نیست و در دنیا معطل ماندن برای تدوین قوانین سابقه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: فناوری بلاک ‌چین که فعلاً در مرحله فیلترینگ یا عدم فیلترینگ مانده، می‌تواند مشکل مالکیت فکری و معنوی را حل کند و اگر سریع‌تر فضای پیش رو را ترسیم نکنیم و چارچوب‌های خود را مشخص نکنیم، مغلوب تحولات خواهیم شد.