به گزارش پارس به نقل از ایسنا، گروه تروریستی « جبهه النصره» پیش تر اعلام کرده بود، اماکن مذهبی و مقدس سوریه را نابود خواهد کرد. آن ها چندی پیش به بارگاه متبرک « حجر بن عدی» از صحابه ی پیامبر (ص) هتک حرمت کردند و حالا مقام حضرت ابراهیم (ع) را تخریب کرده اند.

 

 

 

احمد خامه یار - کارشناس مذهبی - در یادداشتی که در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داد، به توضیح موقعیت و جایگاه مذهبی و تاریخی مقام ابراهیم (ع) پرداخت.

 

 

 

او در این یادداشت گفته است: زیارتگاه مقام حضرت ابراهیم (ع) در « عین العروس» ، روستایی در سه کیلومتری جنوب شهر « تل اَبیَض» در استان « رقّه» در شمال کشور سوریه قرار دارد. شهر « تل ابیض» در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان، شهر رقّه، در نقطه ای نزدیک مرز ترکیه و بر سر جاده ی منتهی به شهر « شانلی اورفا» (Şanlıurfa) و ویرانه های شهر تاریخی « حَرّان» در داخل خاک ترکیه واقع است.

 

 

 

وجه تسمیه ی روستای « عین العروس» وجود چشمه ی آبی به همین نام در آنجا است که منبع رود « بلیخ» به شمار می آید. این رود به سمت جنوب جریان دارد و در نقطه ای در شرق شهر « رقّه» به رود فرات می ریزد. در منابع تاریخی از این روستا به نام « ذَهبانه» (یا ذهبانیه) یاد شده و از توابع شهر « حرّان» به شمار می آمده است.

 

 

 

در این روستا، در فاصله ی چند متری چشمه ی « عین العروس» زیارتگاه کوچکی منتسب به حضرت ابراهیم (ع) وجود دارد که براساس اقوال تاریخی و باورهای مسلمانان، با مسأله ی مهاجرت حضرت ابراهیم خلیل (ع) از منطقه ی بابِل (در عراق) به « حرّان» و سکونت در این منطقه ارتباط دارد.

 

 

 

در واقع، این زیارتگاه یکی از مقام های متعدد منسوب به حضرت ابراهیم (ع) است که تا امروز در کشورهای عراق، سوریه و فلسطین باقی مانده و به نوعی، بیانگر مسیر و روند مهاجرت های این پیامبر بزرگ اولو العزم است. (به عنوان مثال، در سوریه زیارتگاه های دیگری منسوب به حضرت ابراهیم (ع) در قلعه ی حلب، محله ی صالحین شهر حلب و محله ی « برزه» در شمال شرقی دمشق وجود دارد. )

 

 

 

علی بن ابی بکر هروی (م ۶۱۱ ق) جهانگرد مسلمانی که در نیمه ی دوم قرن ششم هجری قمری می زیست، در کتاب خود « الاشارات الی معرفة الزیارات» (ص ۶۲) به وجود « مقام ابراهیم» در این روستا اشاره کرده است. یاقوت حموی (م ۶۲۱ ق) جغرافی دان بزرگ مسلمان نیز در کتاب خود « معجم البلدان» (ج ۳، ص ۹) ضمن اشاره به این زیارتگاه، نوشته است که مردم آنجا را زیارت و برای آن نذر می کنند و اوقافی نیز دارد. این اقوال نشان دهنده ی قدمت بالا و اهمیت تاریخی آن است که اهالی منطقه تا امروز از وجود آن محافظت کرده اند.

 

 

 

بنای زیارتگاه امروزه شامل اتاق مستطیل شکل نسبتا کوچکی بود که از سنگ و گچ ساخته شده بود. در داخل بنا صورت قبری به عنوان نمادی برای محل حضور و اقامت حضرت ابراهیم (ع) وجود داشت که با پارچه های سبز رنگ پوشیده شده بود.