به گزارش پارس نیوز- در هفته های اخیر شبهات فراوانی درباره نحوه عملکرد مالی و اداری توسط اعضای شورای شهر پنجم و مدیران جدید شهری ایجاد شده است. محمد رسولی، عضو شورای شهر پنجم در گفتگویی با بیان اینکه در شهرداری سابق بیش از 50 درصد پروژه ها با ترک تشریفات انجام می شده، عملکرد مالی مدیریت سابق را زیر سوال برده بود. در همین زمینه با ناصر امانی، معاون شهردار سابق به گفتگو نشستیم و وی با رد این ادعا درباره نحوه واگذاری پروژه ها پاسخ خبرنگار ما را داده است. 

انتقادات و ابهاماتی از سوی تیم مدیریت شهری جدید پایتخت و همچنین برخی از اعضای شورای شهر مبنی بر واگذاری بیش از 50درصد قراردادها خارج از مراحل فراخوان و مناقصه مطرح شده است. اساسا نحوه واگذاری ها به چه ترتیب بوده است؟

قانونگذار نحوه واگذاری پیمان ها و قراردادهای شهرداری را در آیین نامه معاملاتی مشخص کرده است. برابر این قانون، شهرداری براساس آیین نامه معاملات کمیسیون برای واگذاری پیمان ها تصمیم می گیرد، نه در شهرداری تهران بلکه در همه شهرداری های کشور این قانون وجود دارد. البته بیان این نکته ضروری ست که شهرداری تهران آیین نامه معاونت خاص مصوب مجلس را دارد که با همه سازمان ها و حتی شهرداری های کشور هم متفاوت است، بنابراین قانون مزایده اعلام می کنند و بعد اعلام فراخوان می کنند. اگر شرکت کننده بیاید و واجد شرایط باشد بر اساس روالی که در آیین نامه و کمیسیون مشخص شده تصمیم برای واگذاری پیمان اتخاذ می شود. در قانون نیز پیش بینی شده در چه مواردی امکان ترک تشریفات و واگذاری مناقصه وجود دارد.

نکات مطرح شده را تا چه اندازه درست می دانید؟

اولا  ما صددرصد این عددی که دوستان اعلام کرده اند یعنی ارقام 50 و 52 درصد که می گویند به صورت ترک تشریفات واگذار شده را تکذیب می کنیم. ما برابر آخرین گزارشی که کمیسیون بودجه شورای چهارم از عملکرد پیمان های شهرداری تهران داد حداکثر ترک تشریفات مان 25 درصد بوده است، یعنی بیش از 75 درصد از پیمان های ما به شکل فراخوان عمومی و به شکل مزایده واگذار شده و افراد واجد شرایط در این خصوص شرکت کرده اند و برابر همان روالی که عرض کردم کار انجام شد. در عین حال خود ترک تشریفات هم یک کار غیرقانونی و خلاف نیست. در قانون پیش بینی شده که ما در چه مواردی می توانیم ترک تشریفات کنیم. یک اختیاراتی به شهردار تهران برای ترک تشریفات در قانون داده شده است. اگر هم ترک تشریفات انجام گرفته یا آن کار انحصاری و براساس قانون به طرف قراردادی واگذار شده، یعنی در واقع فرد حقیقی یا حقوقی دیگری نبوده که آن کار را انجام دهد و ما به همین دلیل براساس قانون کار را بدون تشریفات واگذار کرده ایم. این پیمان ها یا به سازمان ها و شرکت های خود شهرداری واگذار شده و یا به سازمان های دولتی. یعنی برای واگذار کردن کار به سازمان های دولتی و یا شرکت های شهرداری نیاز به برگزاری مناقصه نداریم و می توانیم ترک تشریفات انجام دهیم. البته قانون هم این مجوز را داده، ولی عرض کردم حداکثر تشریفات ما در برابر گزارش کمیسیون بودجه شورای شهر 25 درصد بوده یعنی 75 درصد پیمان های ما از طریق مناقصه عمومی واگذار شده است.

موارد و جزئیات واگذاری را قانون مشخص کرده است؟

بله. قانون مشخص کرده و گفته که اگر طرف قرارداد شما یک وزارت خانه است و یا اگر شرکت ها و یا سازمان های وابسته شهرداری باشند نیاز به برگزاری مناقصه نیست، یا اگر آن خدماتی که می خواهید بدهید انحصارا در اختیار یک شرکت یا یک سازمان حقیقی و یا حقوقی است که دیگران نمی توانند آن خدمات را ارایه بدهند باز از طریق تصمیم قانونی، امکان ترک تشریفات وجود دارد و مواردش را هم قانون به طور کامل مشخص کرده است. 25 درصدی که من عرض می کنم بدون تشریفات واگذار شده این گونه است یعنی دقیقا بدین شکل بوده که ما این اختیار را داشته ایم که ترک تشریفات را انجام دهیم.