پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مسئول مستقیم اجرای ﻗﺎﻧﻮن حذف کنکور هستند.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت:  امروزه گروه زیادی در کشور به دنبال سوءاستفاده از علاقه‌مندی جوانان به دانشگاه هستند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی بی‌کیفیت و برگزاری آزمون باعث ایجاد مافیای عظیم مالی شده و جیب مردم را خالی می‌کنند، بنابراین حذف کنکور می‌تواند جلوی این مافیا را بگیرد.

وی افزود: گردانندگان این موسسات و آموزشگاه‌ها بخوبی می‌دانند که حذف کنکور و اجرای قانون ‌به نفعشان نیست. این درحالی است که اگر آنها به‌دنبال افزایش سطح علمی دانش‌آموزان هستند، می‌توانند مطالب علمی مناسب ارائه دهند نه این‌که صرفا آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کنکور برگزار کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از صندلی‌ دانشگاه‌ها هم خالی است به این مفهوم که کنکور کارایی گذشته را هم ندارد. اما برگزاری کنکور شرایطی را رقم زده که هنوز می‌توان استرس و اضطراب طولانی مدت ناشی از آن را بین دانش‌آموزان و حتی خانواده‌ها مشاهده کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: دامن زدن به این اضطراب امری ناپسند بوده و تاثیر منفی در جامعه دارد.این درحالی است که باید برای پرورش نسل آینده کشور برنامه‌های مناسبی داشت، زیرا اگر آنها که مدیران آینده این کشور هستند، بدرستی تربیت نشوند نمی‌توانند در حفظ ارزش‌های کشور تاثیرگذار باشند.

سلیمی افزود: حذف چنین دغدغه‌ای از زندگی دانش آموزان و خانواده‌هایشان،‌ حذف مافیای ‌کلاس‌های تقویتی و خالی بودن صندلی‌های دانشگاه از مجموع دلایلی است که موضوع حذف کنکور را ضروری نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: در کنار این مجموعه دلایل، باید عنوان کرد مجلس برای حذف کنکور قانون هم تصویب کرده و این قانون به تائید نهایی شورای نگهبان رسیده و برای اجرا، ابلاغ هم شده، اما متاسفانه هنوز این قانون اجرایی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: قانون سنجش و پذیرش دانشجو باید در مدت پنج سال اجرایی شود و بر اساس آن تاثیر سوابق تحصیلی به 85 درصد برسد این درحالی است که بر اساس اذعان مسئولان، این رقم هم اکنون به 30 درصد رسیده است.

سلیمی افزود: وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم مسئول مستقیم اجرای ﻗﺎﻧﻮن حذف کنکور هستند. بر این اساس آموزش و پرورش باید با برگزاری آزمون‌های استاندارد به اجرایی شدن این قانون کمک کند.‌