نشست خبری حادثه آتش‌سوزی ساختمان اداری میدان ولیعصر(عج) عصر امروز با حضور سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران و محمدکرم درآبادی سخنگوی اورژانس تهران برگزار شد. در ابتدای این نشست ملکی با بیان اینکه فرماندهی میدان و ساعات ابتدایی بر عهده شهرداری منطقه 6 بود، اظهار کرد: بعد از اعلام خطرساز بودن حادثه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و نیروهای ناجا و هلال احمر هم به میدان آمدند.

وی با بیان اینکه حادثه آتش‌سوزی از ساعت 10:06 روز شنبه آغاز شد، گفت: گزارش اولیه به آتش‌نشانی مبنی بر وقوع آتش‌سوزی در کابین آسانسور بود و بعد از آن که نیروهای ما به صحنه حادثه رسیدند متوجه شدند فقط دود در کابین آسانسور است و محل حادثه در محلی دیگر است.

ملکی افزود: حجم دود و آتش به قدری زیاد بود که نیروها بعد از چند ساعت متوجه شدند که کانون آتش‌سوزی در طبقات منفی است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه حدود 60 نفر از کارمندان ساختمان در همان ساعات اولیه خارج شدند، خاطر نشان کرد: گروه‌هایی که پایین ساختمان بودند عملیات اطفا را با تمام تلاش ادامه دادند و مشخص شد که کانون آتش‌سوزی در محل بایگانی است که قدمت افراد آن به 40 سال می‌رسد.

وی با اشاره به وجود حجم زیادی از کاغذ و پوشه و پرونده در بایگانی ساختمان، اظهار کرد: این وضعیت به بیشتر شدن آتش‌سوزی کمک کرده بود.

ملکی با بیان اینکه آتش‌نشانان پس از 53 ساعت موفق شدند آتش را مهار کنند،تصریح کرد: اگر این حادثه مهار نمی‌شد می توانست به شرایطی مانند حادثه پلاسکو تبدیل شود،اما با تلاش همکاران ما مهار شد و در حال حاضر هم نیروهای آتش‌نشانی در حال ترک محل هستند و دو خودرو جهت احتیاط باقی خواهند ماند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه در ساعت 2:30 بامداد شب گذشته نیروها به طبقه منفی 4 رسیدند، بیان کرد: تمامی اسناد بایگانی در آتش سوخته است.

وی با بیان اینکه در همان لحظات اولیه پمپ را با استفاده از آب مورد بهره‌برداری قرار دادیم، اظهار کرد: علت این امر آن بود که نوع دود نشان می‌داد به غیر از کاغذ مواد دیگری چون پوشه‌های پلاستیکی و صندقی در آنجا وجود دارد.

ملکی با بیان اینکه حرارت موجود در طبقات پایین به بیش از 250 درجه هم رسید،افزود: شدت حرارت به قدری بود که وقتی آب به ستون ها می‌خورد به سرعت تبخیر می‌شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران خاطر نشان کرد: پس از آن که متوجه شدیم درجه آب پایین آمده از کف استفاده کردیم چون هم سطح را می پوشاند و هم مانع رسیدن اکسیژن می‌شد.

وی با اشاره به ماده‌ای به نام آئیروز گفت: یکی از علت‌هایی که در خصوص حادثه احتمال داده شده نوع عملکرد این ماده است.

ملکی با بیان اینکه این ماده غیر قابل اشتعال بوده و جهت اطفای حریق استفاده می‌شد، اظهار کرد: احتمال می‌دهیم سیستم آئیروز به دلیل عدم راه‌اندازی کامل خود به خود فعال شده و احتمال دیگر این است که در بخش دیگر آتش سوزی شروع شده و این سیستم به موقع واکنش نشان داده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به اینکه سازنده این ساختمان همان فردی است که ساختمان پلاسکو را ساخته بود، گفت: مهمترین شباهت این دو ساختمان فلزی بودن سازه آن‌ها است.

وی با بیان اینکه 18 سال قبل با سازنده این ساختمان صحبت می‌کردم،تصریح کرد: سازنده اعلام کرده بود این ساختمان ایمن‌سازی شده اما 800 تن بار اضافی در طبقات بالایی آن وجود دارد و اگر بار اضافی برداشته شود، ساختمان آسیبی نمی‌بیند.

ملکی با بیان اینکه ساختمان‌هایی که سازه فلزی دارند تا حدی در برابر آتش مقاوم هستند، خاطر نشان کرد: اگر حرارت به 500 درجه برسد مقاومت سازه کاهش می‌یابد و در 600 درجه سازه فرو می‌ریزد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه هنوز نگران ریختن ساختمان هستیم،تصریح کرد: هنوز این ترس به صورت 100 درصد از بین نرفته است و به گفته مهندسان احتمال ریختن ساختمان بیشتر از نریختن آن است.

وی تصریح کرد: از زمانی که محل را تحویل می‌دهیم 24 ساعت به مالکان ساختمان فرصت دهیم که ساختمان‌های خود را چک کنند که چقدر مقاومت دارند.

ملکی با بیان اینکه هنوز کسی نمی‌تواند بگوید که به طور صد در صد احتمال تخریب وجود دارد یا ندارد، اظهار کرد: زمانی می توانیم این موضوع را بیان کنیم که عدم وجود خطر در ساختمان اصلی محرز شود و مهندسان نظر خود را اعلام کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه بازگشت ساکنان ساختمان‌های مجاور بستگی به تأیید استقامت ساختمان حادثه‌دیده دارد، گفت: این آتش‌سوزی واقعا بزرگ بود و اگر مهار نمی‌شد ممکن بود به حادثه‌ای بزرگتر از پلاسکو تبدیل شود.

وی با اشاره به آخرین اخطار داده شده به این ساختمان در تاریخ سوم مهرماه 96، تصریح کرد: یکی از دستور‌العمل‌ها هم راه‌اندازی اطفای حریق در طبقه بایگانی بود.

ملکی با بیان اینکه پس از اعلام اخطار و صدور دستورالعمل سیستم به صورت کارآمد راه‌اندازی نشد، بیان کرد: باید آتش‌نشانی قدرت بیشتری پیدا کند، همانطور که در بسیاری از کشورها دارای قدرت قضایی است و می‌تواند مالکان را جریمه و دستور پلمپ صادر کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌هایی که در دهه اخیر ساخته‌ شده‌اند تأییدات ایمنی را دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: یکی از بارزترین مشکلات ما این است که در شهر تهران ساختمان‌های قدیمی زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آتش‌نشانان توانستند با موفقیت در برابر این آتش‌سوزی به پیروزی برسند، تصریح کرد: شیرینی این حادثه می تواند تلخی حادثه پلاسکو را از یاد ببرد و مهار این آتش‌سوزی یک پیروزی بود که ما باید به آتش‌نشانان شهر خود تبریک بگوییم.