پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مصطفی عیوضی- وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان از سیستم آموزشی حذف شد. توجیه ظاهری آن این است که نباید دانش آموز پایه ششم و نهم را درگیر استرس کنیم و به آنها فشار بیاوریم!

اما در عمل چه اتفاقی می افتد؟!

با حذف آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپادها عملا خود آنها از بین میروند و تبدیل به مدارس عادی(تازه اگر غیرانتفاعی نشوند) شده و معلمان این مدارس دولتی به موسسات آموزشی مانند قلم چی روی خواهند آورد و یا در مدارسی که دیگر عادی است دست به تدریس معمولی و درحد کتاب آموزشی میزنند.

عملا کار دست مدارس غیرانتفاعی و موسسات می افتد. مدارسی که بسیار گرانند و حداکثر بخش اندکی از دانش آموزان نخبه ای را که خانواده هایشان توانایی پرداخت شهریه این مدارس را ندارند، بورسیه کند.

ترجمه دیگر این اقدام میشود گسترش روز افزون مجموعه مدارسی مانند انرژی اتمی و سلام، مفید، فرهنگ، علامه طباطبایی و ... با ناچاری سیستم در حذف کنکور، گردش مالی آن عملا شیفت پیدا میکند به همین مدارس و موسسات. فی المثل وزیر  آموزش و پرورش در دولت دهم خود مدیر مدرسه مفید بوده و یا موسس مجموعه مدارس انرژی اتمی و سلام مرحوم احمد حجاریان(برادر سعید حجاریان) بود و باز هم کار دست سرمایه داران و بیزینس من هاست. هرکس پول داشت کیفیت آموزش به او بهتر خواهد بود و هرکس نداشت به درک! مدارسی که بعضیشان در مقطع پیش دانشگاهی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون شهریه نانوشته دریافت میکنند.

یقینا اولین انتفاع این تصمیم برای سرمایه دارهای فعال در سیستم آموزشی است.مدارسی که با شیوه هرمی تعداد زیادی دانش آموز در پایه ی ابتدای مقطعشان جذب شده و نهایتا یک چندم آنها در سال آخر کنکور میدهند و همگی دولتی قبول میشوند.آنهایی هم که بین پایه ها از مدرسه اخراج میشوند تنها ابزار کسب درآمدند و این اتفاق در این دست مدرسه ها بسیار عادی رخ میدهد.