به گزارش پارس نیوز - به طور طبیعی مضاف شدن هرماده خارجی به هوا که کیفیت آن را تغییر داده و باعث تفاوت در وضعیت طبیعی و به تبع آن مضراتی را برای جانداران اعم از حیوانات و گیاهان داشته باشد، آلودگی هوا می گوییم. آنچه در کرات در شهری همچون تهران مشاهده شده، بازگشت این مهمان ناخوانده در ماه های آذر و دی ماه بوده و به پدیده ای طبیعی برای شهروندان تهرانی مبدل گردیده است. اگرچه شورای شهر و شهرداری تهران از بازگشت این آلودگی به دلیل وارونگی هوا باخبر بوده ولی به نظر می رسد این افراد نیز نسبت به حضور روز افزون آلودگی هوا شوکه شده اند چرا که شاهد هیچ گونه اقدام پیشگیرانه از سوی مسئولین نبوده ایم. آنچه در هفته های گذشته مشاهده کرده ایم تعطیلی های مکرر مدارس تهران و یا طرح های ترافیک 24 ساعته بوده تا همچون مسکن هایی موقتی درد آلودگی هوا را کاهش دهد. اگرچه عدم حضور غیر ضروری خودروهای شخصی به شهر موجب کاهش آلایندگی می شود ولی چنین طرح های موقتی اثرگذاری لازم را نداشته و شهرداری تهران باید به فکر بهبود زیرساخت های حوزه حمل و نقل عمومی باشد. گاهی استیصال مسئولین دولتی و همچنین شهرداری تهران به جایی می رسد که رئیس سازمان محیط زیست آقای عیسی کلانتری در اظهارات شاذ، عنوان کرد بودکه برای بهبود آلودگی هوا دعا کنید باد بیاید!! در واقع عدم مدیریت صحیح کار را به جایی رسانده که فقط با دعا مشکلات حل خواهد شد!

همچنین نجفی در همایشی تحت عنوان ششمین همایش ملی مدیریت هوا و صدا به بیان برخی از راهکارها برای کاهش آلودگی هوا پرداخته که همه آنها را منوط به پرداخت پول و بودجه از سوی دولت کرده است:« قطعا قادر خواهیم بود در یک برنامه چهار یا پنج ساله به میزان ۵۰ درصد از نشر آلودگی ها و ۲۰ تا ۲۵ درصد از غلظت آلودگی ها در تهران کم کنیم. تجربه موفق در مکزیکو سیتی با ۲۱ میلیون جمعیت نشان می دهد زمانی این شهر جزو آلوده ترین شهرها محسوب می شد اما با اجرای برنامه های مشخص، امروز حتی نام این شهر در لیست ۱۰ شهر اول آلوده دنیا دیده نمی شود.» این اظهارات در حالی است که قالیباف، شهردار سابق بارها از دولت درخواست کرده بود که حل معضل آلودگی هوا را به شهرداری بسپارد و برای آن طرح جامعی ارائه کرد که طی یک دوره 5 تا 10 ساله آلودگی هوا را کاهش و به طور کامل حل کند. اما دولت با مخالفت و بی توجهی به این برنامه ادامه معضل را تا به امروز ادامه داده است. حال محمدعلی نجفی از طرحی سخن می گوید که شهردار سابق ارائه داده بود و وی با کپی کاری قصد دارد تا عنوان کند مدیریت جدید شهری نیز برای رفع آلودگی برنامه دارد.

این در حالیست که آقای نجفی، شهردار محترم تهران تا به امروز به شهروندان تهرانی گزارشی ارائه نداده که در زمان مسئولیت خویش تا چه حد به افزایش ناوگان اتوبوسرانی کمک کرده و یا توسعه خطوط مترو در چه مرحله ای از اجرا می باشد؟ در دوران مدیریت آقای قالیباف در حدود 6 هزار دستگاه اتوبوس در شهر تهران تردد می کرده که نیازمند افزایش 4هزار دستگاه بودیم. اقدامات شهردار جدید تهران به منظور افزایش این 4 هزار دستگاه اتوبوس در چه مرحله ای می باشد و چه برنامه ای برای اتوبوس ها فرسوده یا آنهایی که عمرشان به پایان رسیده در نظر دارند؟ بدون شک اتوبوس هایی که عمر خود را از دست داده اند نیز بیشتر از دیگر وسایل به آلایندگی هوا می افزایند. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در حدود 82 درصد از هزینه های خرید اتوبوس از طریق دولت تامین شده و مابقی را شهرداری تقبل می نماید به همین منظور شهرداری تهران باید برای دریافت بودجه لازم در جهت خرید اتوبوس های مورد نیاز با دولت رایزنی های مقتضی را صورت دهد.

بدون شک، حمل و نقل عمومی شهر تهران یکی از اصلی ترین برنامه های شهردار تهران به منظور کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و همچنین به صرفه بودن هزینه های اقتصادی و صرفه جویی در وقت می باشد. اما آنچه مشخص بوده عدم اهتمام جدی شهردار تهران نسبت به مقوله حمل و نقل عمومی بوده به صورتی که حتی برخی از اقدامات صورت پذیرفته توسط شهردارسابق را نیز به دلایل سیاسی و یا حزبی متوقف کرده است. خطوط 6 و 7 متروی تهران که به زعم مدیران جدید شهرداری تهران از مزیت ایمنی برخوردار نبوده متوقف شده ولی در راستای اصلاح ساختار مترو هیچ گونه اقدامی صورت نپذیرفته است. شهرداری تهران به راحتی می توانست با انجام اقدامات لازم و نصب وسایل ایمنی مورد نیاز به ادامه فعالیت خط 7 مترو تهران کمک کند ولی راحت ترین راه را انتخاب کرده و با توقف فعالیت این خط هم دست شهروندان تهرانی را نسبت به استفاده از خطوط مترو کوتاه کرده و هم موجب شده تا شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی در آن مناطق باشیم. به نظر می رسد شهردار تهران خواسته با این واکنش خود یک شوی رسانه ای به راه اندازد تا هرگونه خدمات مدیران قبلی را غیرکارشناسی نمایش دهد فارغ از اینکه این هدف سیاسی آقای شهردار؛ شهروندانی تهرانی را متضرر می سازد.

باتوجه به اینکه خطوط حمل و نقل ریلی از هیچ گونه سوخت آلاینده ای بهره نمی برد در شرایط بحرانی و اضطرار آلودگی هوا بهترین وسیله به منظور حفظ هوای پاک بوده و طبق آمارهای ارائه شده در حدود 19 درصد از سفرهای درون شهری با مترو صورت می پذیرد. آنچه باید مورد تاکید شورای شهر و شهردار جدید تهران قرار گیرد افزایش سفرهای درون شهری با مترو و کاهش استفاده از خودروی شخصی بوده که چنین هدفی به جز توسعه واگن های مترو و ایستگاه های مورد نیاز در سراسر کشور رخ نخواهد داد. افزایش واگن های مترو باعث شده تا قطارهای در بین ایستگاه ها با فاصله زمانی کمتری حضور پیدا کرده و افزایش ایستگاه های مترو نیز موجب پوشش سراسری شهر تهران خواهد شد. به نظر می رسد طبق بررسی کارشناسان هنوز شهرتهران به تقریبا2هزار واگن دیگر نیاز داشته باشد که چنین امری هم مطالبه شهرداری از دولت را می طلبد وهم همت خود مدیران شهرداری برای توسعه خطوط مترو را در پی خواهد داشت.

خطوط مترو در ابتدای سال 84 فقط 270 واگن بوده ولی در زمان تحویل شهرداری به آقای نجفی این عدد از مرز 1300 واگن نیز گذشته که چنین امری خود نمایانگر رشد و توسعه حمل و نقل ریلی می باشد. حال باید هنوز منتظر ماند و دید که آیا شهردار جدید تهران اقدام مثمر ثمری در جهت بهبود حمل و نقل عمومی به خصوص خطوط ریلی شهر تهران انجام خواهد داد و یا هنوز مردم تهران باید شاهد اجرای اقدامات ضربتی همچون طرح های ترافیک 24 ساعته و یا تعطیلی مدارس در اقصی نقاط شهر تهران باشند؛ اقداماتی که حتی موجب اعتراض خانواده های دانش آموزان را نیز گردیده است.