به گزارش پارس نیوز، موضوع ریزگردها یا گردوغبار یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی در بخش‌های غربی کشور است که گاه دامنه آن به سایر شهرها نیز گسترش یافته است. فارغ از علل این معضل زیست محیطی که طیف وسیعی از عوامل چون منشأ خارجی، فرسایش خاک، عدم توجه به توسعه پایدار و... را شامل می‌شود نکته مهم آن است که این پدیده با درگیر کردن بسیاری از استانها، تهدیدی جدی محسوب شده و نارضایتی مردم این شهرها را به دنبال داشته است. از این رو توجه به این مسئله و علل پدیدآورنده آن همواره یکی از موضوعات مهم رقابتهای انتخاباتی اخیر بوده و رقبا وعده مقابله با این پدیده را در صورت پیروزی داده‌اند.

پیرو همین مسائل دولت تدبیر و امید از همان آغاز کار، شعارهای مهمی را در خصوص مقابله با ریزگردها مطرح نمود. چنانچه یکی از مسئولان مربوطه از تصویب «اولین جلسه دولت در مورد تشکیل کمیته احیای دریاچه ارومیه و احیای شورای عالی محیط زیست» و نیز تشکیل «ستاد مقابله با پدیده گردوغبار» در بهمن 1392 خبر داد. همچین دولت تدبیر در خصوص دیگر اقدامات خود در این زمینه از جان بخشی به تالاب‌های خشک شده خبر داد و عنوان کرد بسیاری از تالاب‌های خشک شده را نجات داده است، چرا که خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها یکی از عوامل اصلی ایجاد ریزگردها هستند. اما واقعیات موجود از وضعیت استانهای درگیر در گردوغبار چه می‌گویند؟ آیا این اقدامات وعده داده شده به انجام رسیده و اگر رسیده این اقدامات صورت گرفته توانسته به کاهش روند آلودگی (با منشأ) گردوغبار کمک نماید؟

واقعیت این است که علیرغم ادعای مسئولان دولت تدبیر و امید، اقدام جدیی صورت نگرفته و اگر گرفته این اقدامات در این زمینه نه تنها کمکی به کاهش روند ریزگردها نکرده، بلکه در مواردی باعث تشدید این موضوع نیز گشته است. گذشته از فراموشی "آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیانبار پدیده گرد و غبار" که قبل تر به تصویب رسید و به زعم بسیاری از کارشناسان در صورت اجرایی شدن می‌توانست تأثیرات مثبتی را به همراه داشته باشد، در نمونه‌هایی نظیر "یشنهاد، تصویب و اجرای بند پ ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه در راستای احداث ۵۰۰ هزار هکتار باغات مثمر دیم در اراضی شیب‌دار کشور" خلاف اظهارت مطرح شده صورت گرفته است. این برنامه که به تازه‌گی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست‌جمهوری تصویب شده است، از نظر کارشناسان در صورت اجرایی شدن باعث "ظلم به رودخانه‌های کم‌آب، تخریب بیشتر منابع آب و محیط زیست کشور" خواهد شد که نتایج آن در کوتاه مدت، تشدید خشکسالی و فرسایش خاک است. این در حالیست که حسن روحانی، در یکی از صحبت‌های اخیر خود، منشأ 80 درصد ریزگردها را عوامل خارجی چون کشورهای همسایه معرفی کرده و بدون اقدام مناسب در زمینه داخلی، گویا منتظر اقدامات خارجی و یا نزول بارش‌های جوی برای حل موضوع است.  البته در میزان 80درصدی از منشا خارجی این ریزگردها بسیاری از کارشناسان تردید دارند.

رئیس‌جمهور که بارها از حل مشکل ریزگردها صحبت کرده، عملاً علیرغم اختصاص بودجه‌های خاص جهت حل معضل گردوغبار، عملاً تاکنون گام مثبتی در این زمینه برنداشته است. چنانچه آلودگی شهرهایی چون اهواز در تابلوی نشان دهنده آلودگی به بالاترین حد خود رسیده و بیشتر از آن را نشان نمی‌دهد. اقدامات ناکارآمد دولت در این زمینه سبب شد تا کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه اعتبارات اختصاص یافته تاکنون کمکی به حل مشکل نکرده و فقط مردم این شهرها را علاف خود می‌کند، اقدام به حذف بودجه نماید. هر چند بعد از آن یکی از نماینده‌گان مجلس اعلام نمود، "ردیف ریزگردها بدون منت‌گذاری بر مردم شریف پایدار خواهد ماند" اما امید است که این اعتبارات در مسیر تحقق و حل معضل یاد شده به کار رود.