مالک شریعتی نوشت:

برخی گمان می کنند خبرخوب یک ترکیب اضافی (مضاف و مضاف الیه) است، به این معنا که فقط باید از خوبی ها خبر داد، بدی ها را ندید و سانسور کرد؛ این نگاه قطعا نادرست است.

خبر خوب یک ترکیب وصفی است به این معنا که خوب بودن صفت خبر است و در بیان و انتشار، خود را نشان می دهد نه ذات و ماهیت خبر. به عبارت دیگر خبر دادن از یک امر تلخ و ناپسند هم می تواند به صورتی مسوولانه چنان انجام شود که "خبر خوب" تولید شود؛ و برعکس بیان و انتشار یک خوبی می تواند آنچنان غیرمسوولانه صورت گیرد که خبربد تولید کند.

بیان صفات خوب یک مدیر ارشد کشور اگر با نیت و انگیزه چاپلوسی در رسانه انجام شود، قطعا یک خبرخوب نیست و نتیجه بدی در جامعه می گذارد. همچنین اگر مطالبات جمعی از مردم دردمند و مظلوم جامعه همراه با تلخی های زندگی آنها هنرمندانه و همراه با ظرایفش به انگیزه ارتقای شاخص عدالت اجتماعی به تصویر کشیده شود، قطعا خبر خوب تولید و منتشر شده است.

انبیاء الهی کسانی بودند که اخباری از جانب خدا برای مردم می آوردند. آیا پیامبران فقط از خوبی و خوشی حرف زدند و فقط بشارت دادند؟ نه، آنها انذار هم می دادند، بدی ها را بیان و از آن نهی می کردند. تلخی ها را برای عبرت مردم چنان بیان می کردند که به زندگی دنیوی برای نجات اخروی امیدوار شوند.

خبرخوب می گوید نه چنان سیاه نمایی کن تا مردم ناامید شوند و نه آنچنان سفیدنمایی کن که جامعه تخدیر شود و از حرکت باز ایستد. خبر خوب می تواند و باید نسبت جامعه را با قله ها تعریف، فاصله واقعی را با هدف نمایان کند و برای حرکت به سمت آن امیدوار سازد و نهایتا جامعه را حداقل یک قدم به جلو ببرد.

شاید مخاطب همایش خبرخوب تصور کند منظور از این راهبرد مهم ایجاد فضای گل و بلبل و ترویج کارهای خوب اما غیراستراتژیک است. اینچنین نیست؛ جایگاه آرمانهایی چون استقلال آزادی و عدالت در خبرخوب بالاترین است. یک حرکت آزادیخواهانه برجسته یا حرکتی برای تقویت استقلال کشور یا تلاش جدی برای عدالت طلبی از جنس اخبار خوبی است که در جهت گیری های کلان کشور برای مردم امیدآفرینی می کند و امیدآفرینی مهمترین ویژگی انقلابیگری است.