دکتر سیدمهدی میرغضنفری عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران و ‌عضو هیات علمی و مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ارتش،‌ در پاسخ به سوال در مورد خصوصیات مزاج سرد و خشک گفت: «یکی دیگر از مزاج‌هایی که در میان انسان‌ها هست، مزاج سرد و خشک است.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، لاغر هستند، پوست‌های رو به تیره دارند و ممکن است در آنها چروک پوستی، موی زائد، مجعد شدن و شکستن موها، شکستگی و شکنندگی ناخن ایجاد شود.

از نظر روحی، افراد حساس و تحریک‌پذیری هستند و فکر و خیال و مالیخولیا، گمان بد و بدبینی، بددلی و شکاکیت ممکن است در این افراد شایع باشد.

بنابراین ممکن است احتمال برخی از بیماری‌های مغز و اعصاب مثل افسردگی یا توهمات در افراد با مزاج سرد و خشک بیشتر باشد».

وی افزود: «این افراد در فصول سرد مخصوصا پاییز و در اقلیم‌های سردسیری مخصوصا اقلیم‌های کوهستانی که آنجا هم هوا و مزاج به سمت سردی و خشکی است، خیلی اذیت می‌شوند و باید توجه داشته باشند که بدن‌ها، پوست و مخاطات خشکی دارند و بسیار لازم است که همواره مخصوصا در فصول خشک مثل تابستان و پاییز با روغن‌هایی مثل روغن بادام شیرین، روغن نارگیل و کرم‌هایی که به پوست‌شان می‌سازد، حتما پوست خود را چرب کنند.

این افراد می‌توانند بعد از شستشو و قبل از خروج از حمام، کل بدن را روغن‌مالی نمایند که این خشکی پوست و عوارض مربوطه رفع شوند و کیفیت و حالت پوست‌شان خوب شود».

دکتر میرغضنفری اظهار داشت: «مسلما افراد با مزاج سرد و خشک باید از مصرف سردیجات و موادی که مزاج سرد و خشک دارند مخصوصا ترشی، سرکه و مواد ترش پرهیز کنند.

خوردن فست‌فودها و غذاهای مانده برای همه افراد نامناسب و برای این افراد بسیار بدتر و دارای عوارض بیشتر خواهد بود.

به طوری که مشکلات مختلف اسکلتی، عضلانی، گوارشی و مغز و اعصاب در آنها اتفاق می‌افتد. توصیه می‌شود این افراد از شیر گرم همراه مقداری زنجبیل یا عسل استفاده کنند. عسل، ‌شیرینی‌های طبیعی،‌ مویز و خرما برای این افراد بسیار مفید است. خوب است این افراد زعفران و‌ گل‌گاوزبان را به صورت دمکرده مصرف کنند.

استفاده از چای‌ها و نوشیدنی‌های گرم مانند چای زعفران و چای دارچین برای‌شان توصیه می‌شود و بدن‌شان را گرم می‌کند».

این عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: «در این افراد مقداری کم‌خونی شایع است و خون‌شان مقداری تیره است و ممکن است در عادت ماهیانه خانم‌ها خود را نشان بدهد.

خوردن غذاهایی که اصطلاحا خونساز هستند، گوشت‌های قرمز، برنج، نان، قدری چربی و کره، چربی‌های طبیعی و روغن حیوانی به این افراد توصیه می‌شود.

مسلما فعالیت بدنی هم برای این افراد مفید است، چون بدن‌شان را از سردی به سمت گرمی پیش می‌برد. حتما باید لباس کافی بپوشند که سرما در بدن‌شان و در استخوان‌ها، عضلات و مفاصل نفوذ نکند.

این افراد باید از نظر روحی هم مراقب خود باشند و محیط‌های تیره و تاریک و فیلم‌های ترسناک و رنگ‌های تیره برای‌شان خوب نیست و نیاز به شادی، شادابی و تفریح دارند که دچار مشکلات فکری، روحی و روانی نشوند».