تهیه پوشک، شیرخشک، مکمل های غذایی و دارو، پوشاک و فضای مناسب برای نگهداری کودک از جمله نیازهای اولیه و اساسی بدو تولد نوزادان است و با حساب سر انگشتی می توان برآورد کرد که قیمت ماهانه تهیه پوشک، شیرخشک و مکمل ها صرف نظر از بیماری خاص برای کودک در ماه های اولیه بدو تولد به طور متوسط 300 هزار تومان در ماه هزینه دارد؛ این برآورد در شرایط عادی است و اگر کودک بیمار شود، هزینه های درمان اضافه می شود همچنین اگر مادر شاغل باشد و کسی نتواند به او در نگهداری از فرزندش کمک کند، از ماه ششم و یا نهم، هزینه مهدکودک و پرستار هم اضافه می شود.

با این حساب، اگر خانواده ای دارای فرزند سه قلو شود، دست کم 900 هزار تومان هزینه به آن خانواده اضافه می شود این درحالیست که حداقل میزان دستمزد کارگران در سال 1396 معادل 930 هزار تومان بود و پیش بینی می شود، حداقل دستمزد کارگران در سال 1397 بین 10 تا 15 درصد افزایش یابد.

حال در صورتی که خانواده ای با مشکلات مالی مواجه باشد و با تولد تعداد سه و یا بیشتر فرزند مواجه شود و در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم از خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب هم زندگی کند، مشکلات آن خانواده چندین برابر می شود.

ثبت 801 خانواده پر نوزاد در سال 95

براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، در سال 95، تولد نوزادان سه قلو و بیشتر در کشور در مجموع 801 مورد ثبت شده است که از این میان، 774 مورد سه قلو و 24 مورد چهار قلو است همچنین سه مورد تولد پنج قلو و بیشتر ثبت شده است که دو مورد آن مربوط به استان فارس و یک مورد مربوط به استان خراسان رضوی است.

براساس این گزارش، تعداد چهار قلوهای ثبت شده در استان های تهران، قم و اصفهان بیشترین فراوانی را دارد.

خانواده های پر نوزاد نیازمند حمایت می شوند

خانواده های پر نوزاد و دارای فرزندان سه قلو و بیشتر نیازمند، حمایت می شوند و درصورتی که واجد شرایط باشند می توانند از انواع خدمات معیشتی، درمانی و مسکن بهره مند شوند.

این مطلب را مدیرعامل بنیاد علوی مطرح کرد و افزود: یکی از طرح های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و بنیاد علوی در راستای محرومیت زدایی و فقر، حمایت از خانواده های چند قلوهای نیازمند و واجد شرایط است.

موسی برزگری درباره خدمات این بنیاد به خانواده های دارای فرزندان سه قلو و بیشتر اظهار کرد: اکنون 398 خانواده دارای فرزند سه قلو و بیشتر تحت پوشش خدمات بنیاد علوی قرار دارد.

وی ادامه داد: ارزش ریالی خدمات ارائه شده در مجموع 50 میلیارد و 550 میلیون و 290 هزار و 573 ریال است و هزینه شیرخشک و پوشک، تهیه سبد کالا، خرید مسکن، ودیعه مسکن، ساخت و مرمت مسکن، تجهیز و تعهد خرید مسکن از جمله اقداماتی است که برای بهبود وضعیت این خانواده ها انجام می شود.

مدیرعامل بنیاد علوی درباره چگونگی بهره مندی از خدمات بنیاد به خانواده های پر نوزاد، افزود: این خانواده ها در صورتی که نیازمند باشند و از سوی کمیته بررسی، مورد تایید قرار گیرند، می توانند تا 2 سالگی فرزندان خود از شیر خشک و پوشک رایگان استفاده کنند.

برزگری اظهار کرد: خانواده های پر نوزاد به محض تولد فرزندانشان می توانند با مراجعه به بنیاد علوی درخواست استفاده از خدمات را تکمیل کنند و رسیدگی به درخواست آنان حداکثر 20 روز زمان می برد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند تعداد فرزندان در زمان بارداری مشخص است اما برای بهره مندی از خدمات بنیاد علوی باید مدارک رسمی معتبر از جمله شناسنامه نوزاد، موجود باشد زیرا ممکن است در هنگام تولد همه چند قلوها زنده نمانند بنابراین فرایند اقدام برای دریافت تسهیلات، به زمان بعد از تولد موکول می شود.

گفتنی است، پیش از این نیز معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفته بود که خانواده های دارای فرزندان چند قلو از سوی سازمان بهزیستی حمایت می شوند زیرا یکی از معضلات خانواده های پر نوزاد این است که به صورت ناگهانی، صاحب چند نوزاد شده و در رابطه با نگهداری و هزینه هایی که دارند، دچار مشکل می شوند و در این زمینه، آیین نامه ای برای حمایت از خانواده های دارای سه قلو و بیشتر به استان ها ابلاغ شده است.