در ادامه این مطلب آمده است:بهتر بود شهرداری تهران ابتدا مصوبات لازم را اخذ می کرد و سپس در فضایی آرام و بدون رسانه‌ای کردن این موضوع به صورت مدیریت شده طرح را موردبحث و بررسی قرار می‌داد و افکار عمومی را زمانی از موضوع مطلع می‌کرد که طرح به نتیجه نهایی رسیده بود.
این بخشی از اظهارات اخیر نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک تهران است که نظرات مختلفی را درباره تصمیم اخیر شهرداری برای کنترل تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر دارد.
محمدیان با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌ها از الزامات اجرایی طرح ترافیک جدید هستند، اظهارمی دارد: اگر قرار باشد بعد از 15 فروردین سال آینده این طرح‌ اجرایی شود باید زیرساخت‌های تامین شده برای اجرای طرح جدید ترافیک، توسط بخش IT پلیس ناجا کنترل شود؛چراکه سطح تخلف باید با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها انجام شود و پس از کسب تایید قسمت فنی راهنمایی و رانندگی تهران است که این طرح قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در تشریح جزییات طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری تهران با اشاره ‌به‌اینکه هنوز این طرح نهایی و تصویب نشده، معتقد است که طرح جدید ترافیک تنها در صورتی می‌تواند به تصویب شورای ترافیک تهران برسد که الزامات زیر ساختی طرح به تصویب پلیس راهور تهران برسد و در صورت تصویب و اجرای این طرح و برداشته‌شدن سهمیه‌ها، 118 هزار مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک در اختیار تمام مردم قرار می‌گیرد.
وی اظهارداشت:‌ شهرداری تهران بر اساس پیشنهاد جدید خود با هدف بهبود عملکرد یا ارتقای عملکرد طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد موضوعاتی را مطرح کرده که ‌لازم است به شورای ترافیک تهران ارائه کند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در حال حاضر حدود 118 هزار پلاک مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند که از این تعداد، حدود 20 هزار پلاک متعلق به سهمیه مجوزهای روزانه است.
یعنی کسانی که نتوانستند، نمی‌توانند و یا امتیاز لازم را برای گرفتن مجوز سالانه ندارند.
به این ترتیب حدود 98 هزار پلاک متعلق به دستگاه‌های دولتی، نهادها، ارگان‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی، سکنه و هر کسی است که در این چهار دهه متقاضی بوده و با مکانیزمی در شهرداری تهران نسبت به صدور مجوز طرح ترافیک بر اساس امتیاز بندی برای این افراد اقدام شده است.
اگردر شرایط فعلی از 20 هزار ظرفیت مجوز روزانه آمار بگیریم،سقف این ظرفیت در طول هفته پر نمی‌شود.
بنابراین سهمیه ثابت سر جای خود بوده و سهمیه‌های روزانه که باید برای برقراری عدالت به مردمی که کار واجب داشته‌اند داده می‌شده نیز هیچ‌گاه از سقف 20 هزار مجوز عبور نکرده است.
برای افرادی که مجوز روزانه دریافت می‌کردند، تعرفه دو قیمتی وجود دارد؛ به ‌گونه‌ای که عوارض خودروهایی که صبح اول وقت و در پیک وارد می‌شدند، نزدیک به 40 هزار تومان بود و اگر در ساعات غیرپیک وارد می‌شدند با رقم پایین‌تری تعیین می‌شد.
در شهرداری تهران پس از بررسی به این نتیجه می‌رسند که چیزی تحت عنوان سهمیه مطرح نشود و تمام سهمیه دستگاه‌های دولتی و... حذف شود و 20 هزار مجوز روزانه به 118 هزار مجوز ورود تعمیم داده شود.
شهرداری تهران با مکانیزمی که تعریف می‌کند، به دنبال این است که تمام متقاضیان ورود به طرح ترافیک، وارد محدوده طرح شوند اما نگرانی از این جایی شروع می‌شود که ما هنوز به این اطمینان خاطر نرسیده‌ایم که با برداشتن سهمیه‌ها و اعلام این ظرفیت، به دلیل وجود چهار میلیون خودرویی که گفته می‌شود در سطح شهر تهران تردد می‌کنند آیا هجوم وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک زیاد می‌شود یا خیر؟ و آیا امکان دارد که این قضیه سبب ازدحام در هسته مرکزی شهر شود؟

تصمیم گیری با شورای شهر
محمدیان با اشاره به اینکه قانونگذار میزان قیمتی راکه برای طرح باید گذاشته شود به طور کامل در اختیار شورای شهر تهران قرار داده است، افزود: یکی از بحث‌ها در جلسات این است که باید بازخورد تصمیمات شورا در حوزه قیمت‌ها گرفته شود. اگر مکانیزمی بر اساس قیمت‌های شهرداری در شرایط فعلی گذاشته شود و شورای شهر معافیتی قایل شود و یا قیمت‌ها را بالا و پایین کند، در شیوه اجرای این طرح اثرگذار خواهد بود.
بنابراین به دنبال این هستیم که در حوزه قیمت بازخوردی از شورا داشته باشیم و بعد این مصوبه می‌تواند مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد.
اگرچه‌در مواردی دیگر در شورای ترافیک شهر تهران ‌به‌طور مستقیم عمل می‌کردیم اما در این مورد چون شیوه ما وابسته به قیمت است، باید بازخوردی از شورا دریافت کنیم و پس از تعیین رنج قیمتی توسط شورا می‌توان پیشنهاد شهرداری تهران را با کم و کیفی که به ما گزارش داده است، مورد بررسی قرار داد.

هیچ چیز قطعی نیست
نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک تاکید کرد که این طرح هنوز قطعی نشده و پس از طرح در شورای شهر تهران و بازخورد اعضا در خصوص بحث تعیین قیمت‌ها، می‌تواند در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب برسد.
بحث قیمت‌گذاری در حوزه اختیارات شورای ترافیک شهر تهران نیست؛بنابراین‌پایه اولیه قیمت‌ها باید توسط شورای شهر تهران اعلام شود. طرح ترافیک جدید، نه در دولت مصوب شده و نه در دستور کار شورای ترافیک قرار داشته است.
وی درباره نگاه درآمدزایی این طرح برای شهرداری تهران معتقد است: قیمت همیشه به این مفهوم نیست که در صورت افزایش می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد بلکه در مواقعی با پایین آوردن قیمت می‌توانیم ترافیک را در این طرح در طول روز مدیریت کنیم.
زمانی که ما در ساعت‌های پیک ازدحام، تقاضای بالا داریم، می‌توانیم قیمتی را مشخص کنیم و برای ساعت‌های پیک ضریب افزایشی در نظر بگیریم و با این سیاست هر چه ضریب ساعات پیک بالاتر می‌رود، مردم بررسی خواهند کرد که امکان پرداخت این هزینه را در طول روزهای مختلف ندارند؛بنابراین نحوه و زمان سفر خود را جابه‌جا کرده و یا از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.
این شیوه در سایر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با عبور از ساعات پیک و در ساعات غیرپیک می‌توان قیمت عوارض را پایین‌تر از حالت معمولی آورد،از این رو این‌صحیح‌نیست که سیاست درآمدزایی باشد.
در این شیوه نمی‌خواهند ممنوعیت ایجاد کنند بلکه سیاست ضد تشویقی برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های خالی در محدوده‌های طرح ترافیک اعمال می‌شود.
وی درباره اینکه طرح ترافیک جدید پیشنهادی شهرداری تهران مبنای محیط‌زیستی و کاهش آلودگی هوا دارد یا خیر؟ گفت: هدف اصلی طرح ترافیک که ازسال 59 آغاز شد، کنترل ترافیک بوده است.
در آن سال‌ها تهران درگیر آلودگی هوا نبود اما برای کنترل تردد خودروها، این طرح اعمال شد که البته اگر بتوانید کنترل تردد خودروها را انجام بدهید تا حدودی کاهش آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت.
این در حالی است که طرح ترافیک جدید شهرداری تهران ‌فقط کاهش آلودگی‌هوا را دنبال نمی‌کند و این موضوع با پیگیری طرح LEZ محقق خواهد شد که امیدواریم به زودی بتوانیم در تمام سطح تهران، آلودگی‌هوا را ‌کنترل کنیم.
روزنامه قانون
735