معصومه ابتکار در جلسه شورای اداری استان بوشهر بابیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های مهم فرابخشی در حوزه‌های مختلف اجرا کرده است اظهار داشت: سیاست کلان دولت در حوزه اقتصادی، اشتغال‌زایی، کارآفرینی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و دیگر بخش‌ها حائز اهمیت است که در سطح ملی، استانی و محلی اجراشده است.

وی، با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای انقلاب اسلامی که مورد تأکید امام راحل و مقام معظم رهبری است عدالت به مفهوم کلان است گفت: از ابعاد این مهم، عدالت جنسیتی و نقش زنان در جامعه اسلامی است که موردتوجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم قرار دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بابیان اینکه تحولات مهم و چشمگیری در حوزه زنان و خانواده در سطح ملی و استان‌ها ایجادشده خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های حوزه زنان در استان بوشهر بسیار امیدبخش است که نشان از وجود سرمایه انسانی ارزشمند در استان بوشهر و برقراری تعامل و همکاری بین بخشی برای اجرای این برنامه‌ها و طرح‌ها است.

ابتکار با تأکید بر ادامه طرح‌های حوزه زنان و بانوان در استان بوشهر افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌های غیردولتی و نهادهای مختلف مردمی در استان بوشهر شکل‌گرفته که رشد کمی و کیفی این نهادها نشان از مشارکت همه‌جانبه مردم استان بوشهر و تبلور سرمایه‌‌های اجتماعی در این عرصه است.

وی، بابیان اینکه طرح‌های ارزشمند اشتغال‌زایی در حوزه زنان استان بوشهر اجراشده گفت: کارها و طرح‌های ارزشمند اشتغال‌زایی در حوزه زنان استان بوشهر شکل‌گرفته که میراث فرهنگی و صندوق کارآفرینی امید در این عرصه نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده بابیان اینکه در دولت دوازدهم در حوزه زنان طرح‌های مهمی تدوین‌شده است خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها بر اساس شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و ظرفیت مناطق موردتوجه قرارگرفته که همه آحاد جامعه از فرصت‌های ایجادشده برای تعالی فردی و جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند.

ابتکار بابیان اینکه در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان سرپرست خانوار شده است گفت: در حوزه بهداشت نیز زنان با مشکلات بهداشت باروری مواجه می‌شوند که توجه خاصی به حل مشکلات این بخش شده است.

وی، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به حوزه اشتغال و کارآفرینی شده است گفت: همه دستگاه‌ها بر اساس شاخص‌های ارائه‌شده مکلف به اجرای طرح‌ها هستند و این در حالی است که اجرای دقیق ماده 101 و 102 قانون برنامه ششم توسعه مورد تأکید است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ماده 102 قانون برنامه ششم توجه ویژه‌ای به موضوع خانواده کرده است تصریح کرد: در این زمینه کارگروه خانواده تشکیل و راهکارهای لازم برای سالم‌سازی و شکوفایی خانواده‌ها ارائه می‌شود.

ابتکار با تأکید برپایش و رصد ماده 102 قانون برنامه ششم گفت: ماده 80 این قانون به زنان سرپرست خانواده توجه ویژه‌ای کرده که در این زمینه ستاد و کارگروه ملی تشکیل‌شده است.

وی، به طرح‌های اشتغال و کارآفرینی پرداخت و بابیان اینکه بیکاری در بین دختران تحصیل‌کرده بیش از پسران است افزود: در برخی مناطق، بیکاری دختران تحصیل‌کرده بیش از 3 برابر پسران است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از افزایش طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه زنان خبرداد و تصریح کرد: در 2 سال گذشته 67 درصد طرح‌های اشتغال‌زایی ایجادشده در حوزه بانوان و دختران بوده است که تحقق این مهم به سبب اجرای طرح‌های مشاغل خانگی است.

ابتکار با اشاره به اینکه 30 درصد پست‌های مدیریتی تا پایان دولت دوازدهم در اختیار بانوان شایسته و کارآمد قرار می‌گیرد گفت: بر اساس برنامه تدوین‌شده 30 درصد پست‌ها در سطوح عالی، میانی، استانی و محلی بر اساس شایستگی و توانمندی تا پایان دولت دوازدهم باید در اختیار بانوان قرار بگیرد.

وی، از اجرای طرح تاب‌آوری اجتماعی خبر داد و بیان کرد: این طرح که از دولت یازدهم با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد، دانشگاهیان و محققان اجرایی شده که زمینه توانمندسازی برای کاهش آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی خانواده‌ها و زنان فراهم کرده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرای فاز دوم این طرح بیان کرد: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوارها و ارتقا توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد از دیگر مواردی است که اجرای آن در اولویت قرار دارد.

ابتکار توسعه اشتغال‌زایی، کارآفرینی و مشاغل سبز را از دیگر طرح‌ها دانست و گفت: توسعه مشاغل مرتبط و سازگار با محیط‌زیست از برنامه‌های کارآفرینی و مشاغل سبز است که ویژه جوانان تحصیل‌کرده ازجمله دختران است.