به گزارش خبرنگار اجتماعی پارس ، این روزها مردم در ایران بیشتر از آنکه از تجاوز دشمنان هراس داشته باشند، زلزله شهرهای مختلف را غافلگیر می کند.

در شرایطی که شهردار تهران سودای به پاستور رفتن و اتمام پروژه های نیمه تمام تهران را در سر دارد، وقوع فاجعه ای بزرگ به نام « زلزله» هر لحظه پایتخت را تهدید می کند و به نوعی هیچ فکری برای مقابله با آن نشده است.

این روند هم دنباله دار و پیوسته است. زلزله هایی که بیشترین خسارات را در کشور به باور آوردند در مردادماه سال گذشته از آذربایجان شرقی آغاز شد. هنوز در آذربایجان شرقی دستگاه های مختلف دولتی و خصوصی مشغول بازسازی خانه های مردمی هستند که در اثر زلزله هریس، ورزقان و اهر آسیب دیده اند.

اما اوایل سال جاری نیز زمین لرزه ای استان بوشهر را لرزاند و خساراتی را به بار آورد. ضمن اینکه آنقدر پس لرزه نیز در مناطق مختلف بوشهر به وقوع پیوست تا خانه های بیشتری را ویران کند.

هنوز درگیر زلزله استان بوشهر بودیم که ناگهان زمین لرزه ای قدرتمند که در ۵۰ سال اخیر قدرت آن بی سابقه بود، سیستان و بلوچستان را تکان داد. خوشبختانه عمق این زمین لرزه زیاد بود و خسارات آن به مراتب از دیگر شهرهای زلزله خیز کمتر بود.

چند روز بیشتر از زلزله سیستان و بلوچستان نگذشته بود که اینبار زمین لرزه استان هرمزگان را تکان داد و شهرستان جاسک و مناطق بشاگرد و گوهران را با آسیب های جدی رو به رو کرد.

به طور میانگین می توان گفت، در ۹ ماه گذشته زمین لرزه چهار استان کشور را با خسارات بسیار و تلفات نه چندان کمی رو به رو کرده است.

حال که زلزله در همین نزدیکی پایتخت قرار دارد و شاید در نوبت قرار گرفته تا بدون دعوت تهران عظیم را غافلگیر کند، نباید مسوولان محترم پیش از وقوع فاجعه ای بزرگ فکری برای آن کنند؟

بیش از ۱۲ میلیون نفر در استان تهران زندگی می کنند که نیمی از آنها در طول روز به مرکز شهر تهران برای انجام کار و امور روزانه مراجعه می کنند. ناگفته نماند که حدود یک میلیون دانش آموز هم روزها در مدارس تهران حضور دارند.

اینکه بافت مسکونی و اداری شهر تهران هم فرسودگی بسیاری دارد و عمر آن نیز به بیش از یک قرن هم حتی می رسد، باید دید که کدام مناطق دارای فرسودگی بیشتر و مقاومت کمتری در برابر زلزله هستند تا زودتر از آنکه زمین لرزه از راه برسد، برای آن فکری کرد.

اما با وقوع زلزله کدام مناطق بیشتر آسیب می بینند و گسل های زلزله در کجا قرار دارد؟ علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در گفت وگو با ایلنا می گوید: مناطق جنوب تهران در برابر زلزله آسیب پذیرند و مناطق ۱۷،۱۰،۱۲،۱۱،۱۶،۱۵،۱۸، و بخشی از مناطق ۱۳،۷، ۱۴،۸ به دلیل وجود بافته های ناپایدار در برابر زلزله آسیب پذیرند.
وی تاکید می کند: مناطق ۱۲،۱۰،۹، ۱۱ که مناطق تهران قدیم هستند به دلیل شبکه معابر نفوذ ناپدیرند نیازمند توجه ویژه هستند چراکه درزمان زلزله خطرناک هستند.

حال حضور دانش آموزان در مدارس فرسوده تهران را در نظر بگیرید که هنگام وقوع زمین لرزه در کلاس های درس حضور داشته باشند و اتفاقات ناگوار پس از آن…

به نظر می رسد خانه هایی که خارج از شهر تهران قرار دارند مقاومت بیشتری در برابر زلزله خواهند داشت اما خانه های مسکونی، اداری و تجاری مرکز شهر تهران که دارای فرسودگی بیشتری هستند، مطمئنا خسارات جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد.

آیا زلزله در پایتخت اتفاق خواهد افتاد؟

چندی پیش محمدرضا آریا منش معاون پژوهشکده زلزله شناسی درباره وقوع زمین لرزه در تهران گفت: در صورت وقوع زلزله در شهر تهران، بیش از ۵ میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد .
آریا منش با بیان اینکه اطلاعات لرزه نگاری نشان می دهد که تهران در شرایط بحرانی به سر می برد گفت: موضوع زلزله درتهران یک امر واقعی است نه سیاسی.

وی می گوید: گسل های مناطق شمالی و جنوبی تهران از جمله گسل داراباد، نیاوران، نارمک، تجریش، قصرفیروزه در شرایط فعال قرار دارند. در صورتی که مقاومت گسل ها پایان پذیرد زلزله به وقوع می پیوندند.

به گفته معاون پژوهشکده زلزله شناسی: اغلب بیمارستان ها و سازمان های دولتی، مراکز آموزشی و مدارس تهران نیز در مناطق پرخطر قرار دارند.

با این اوصاف که گسل های اطراف تهران فعال شده و با عدم مقاومت آنها زلزله در تهران به وقوع خواهد پیوست، باید فکری به حال این پدیده در پایتختی که شبیه یک خوابگاه پیر برای مردم شده است، کرد.

به راستی در صورت وقوع زمین لرزه در تهران چند نفر جان خود را از دست خواهند داد؟ آیا به گفته معاون پژوهشکده زلزله شناسی، بیش از ۵ میلیون نفر در این زلزله جان خواهند باخت؟

گزارش از میثم حاجی پور//