محسن پورسید‌ آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صبح امروز پس از برگزاری نشست خبری در خصوص تغییر مکانیزم ورود به طرح ترافیک در سال 97 با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراحل کارشناسی این طرح تمام شده و ما در مراحل تصویب هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ای که به عمل آورده‌ایم کسانی که بخواهند وارد محدوده طرح ترافیک شوند روزانه باید بین 12 هزار تا 36 هزار تومان عوارض پرداخت کنند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ورود خودروها به محدوده زوج و فرد فعلی از سال دیگر بر اساس شماره پلاک لحاظ نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بین ساعت 6:30 تا 10:30 صبح و 16 تا 19 عصر اوج ترافیک و از 10 صبح تا 16 بعدازظهر زمان کاهش ترافیک است، گفت: بر این اساس هر کس می‌تواند تنظیم کند که در ساعات اوج ترافیک به معابر بیاید و یا در ساعت کاهش ترافیک حضور یابد.

پور‌سید آقایی با بیان اینکه، از سال دیگر محدوده‌ای به نام زوج و فرد وجود نخواهد داشت، گفت: متعاقبا‌ چیزی هم به نام پلاک زوج یا فرد نخواهیم داشت و همه پلاک‌ها در این محدوده مشابه هم خواهند بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه هزینه ورود به محدوده آبی که تاکنون زوج و فرد نامیده می‌شد بین 3 هزار تومان تا 12 هزار تومان متغیر خواهد بود، اظهار کرد: اگر خودرویی‌ معاینه فنی برتر داشته باشد، 20 درصد هم تخفیف دریافت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: هزینه‌های مردم باید به تصویب شورای شهر برسد تا اجرایی شود و ممکن است شورا تغییراتی در این ارقام داشته باشد.

پورسید‌آقایی افزود: مطالعات ما می‌گوید این طرح علاقه‌مندی شهروندان به حضور در محدوده طرح ترافیک را کاهش می‌دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه اکنون خرید طرح ترافیک که روزانه میانگین 15 هزار خودرو بوده است، اظهار کرد:‌ با طرح جدید پیش بینی ما این است که 25 هزار خودرو متقاضی پرداخت عوارض 36 هزار تومانی باشند که بخواهند صبح در اوج بیایند و عصر هم در اوج بازگردند.

وی با بیان اینکه تردد خودروها افزایش چندانی نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: در طرح فعلی 100 هزار خودرو طرح سالیانه می‌خرند و در واقع تشویق به مصرف می‌شوند چون می‌بینند که طرح را خریده‌اند و چه استفاده کنند و چه استفاده نکنند، پول آن را داده‌اند و عملا کسانی که طرح‌ را خریده‌اند را تشویق به ورود به محدوده می‌کنیم.

پورسید‌ آقایی تصریح کرد: در طرح جدید هر کسی در هر روزی که بیاید باید هزینه را پرداخت کند و پیش بینی ما این است که با این طرح 30 درصد کاهش ورود به طرح ترافیک خواهیم داشت.

معاون ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه به محض تصویب نهایی این طرح بلافاصله قرارداد خرید 1000 اتوبوس منعقد خواهد شد، گفت: اوایل سال آینده اتوبوس‌هایی با درآمدی که از محل طرح ترافیک کسر می‌شود خریداری خواهند شد.