پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- زلزله اخیر تهران شرایطی را فراهم آورد تا شهردار تهران که به عنوان مدیر بحران پایتخت نیز شناخته می شود خود را در مواقع بحرانی محک بزند؛ با این وجود در گزارش هایی که از ستاد مدیریت بحران تهران به بیرون درز کرد، خبری از حضور محمدعلی نجفی نبود. طبق برخی اخبار؛ گفته می شود که وی به دلیل توصیه پزشکان در ایام آلودگی تهران، مجبور به ترک شهر در روز سه شنبه شده بود. اما ورای صحت و سقم این خبر، یک سوال جدی مطرح است  و آ ن این که آیا اساسا نجفی، توانایی مدیریت بحران و چالش های کلان شهرتهران را دارد؟

نگاهی به سابقه شهردار جدید نشان میدهد  که  وی موقعیت های بحرانی و پرچالشی را در دوران مدیریت خود تجربه نکرده است و  بیشتر در مناصبی به خدمت پرداخته که دارای جنبه های فرهنگی و اجتماعی بوده است.

در حالیکه سابقه مدیریتی شهردار سابق در 12 سال گذشته و توانایی عملی و نظری دکتر قالیباف برای مدیریت بحران و حضور فعالانه وی در بسیاری از حوادث روی داده تهران، قالیباف را به عنوان مدیری ویژه در مواقع بحران مطرح ساخت.

سابقه کار در حوزه عملی و نظری ؛ حضور مستقیم در سه حادثه بزرگ زلزله طبس، رودبار و بم  و تدریس  مدیریت بحران در دهه ۷۰  وی را به عنوان مدیری توانمند در مواقع بحرانی مطرح کرد. به نحوی که در سال 1356 در زلزله طبس، در همان سن پایین به خاطر تبحر و هوشمندی هایی که داشت، مدیریت بخشی از سازماندهی منطقه برای کمک رسانی به وی سپرده شد.

محمدباقر قالیباف علاوه بر اینکه  همواره در حوادث و بحرانها حضور مستقیم  و فعال داشت و تا زمان فروکش کردن بحران صحنه را ترک نمی کرد ؛ در دوران مدیریتش تلاش کرد تا کمبودها را با کارآمدی و افزایش ظرفیت های تهران در برابر حوادث مرتفع سازد. یکی از این اقدامات، ساخت سوله های مدیریت بحران  در تهران بود . لازم به ذکر است که طی ۱۴ سال قبل در شهرداری حتی یک پایگاه مدیریت بحران وجود نداشت، اما در حال حاضر ۱۱۰ پایگاه در محلات پایتخت ایجاد شده است.

سابقه مدیریتی محمدباقر قالیباف و حضور فعالانه وی در بسیاری از حوادث تهران، امروز انتظاراتی را در میان شهروندان تهرانی ایجاد کرده که شهردار می بایست با حضور مستقیم در مواقع بحرانی خود قادر به بسیج امکانات و مدیریت سریع بحران در مواقع ضروری باشد اما آنچه تا به امروز ثابت شده این است که نجفی اساسا مدیریت از راه دور و در ستاد بحران یا اتاق های تصمیم گیری را بر مدیریت مستقیم بحران ها ترجیح می دهد و این رویکرد  قطعا تهران را در مواقع بحرانی با چالش های اساسی روبرو خواهد کرد.