چامات پالیهاپیتیا که در سال 2007 به گروه کوچک موسس فیس بوک پیوست و به سمت معاون اول این شبکه اجتماعی در حوزه رشد تعداد کاربران منصوب شد، تصریح کرده که به علت کمک به ایجاد و شکل گیری فیس بوک به شدت احساس گناه می کند.

وی افزوده است: من فکر می کنم ما ابزاری خلق کرده ایم که باعث از هم گسیختگی تار و پود جامعه و پیوندهای آن شده است.

این مدیر ارشد سابق فیس بوک که در جمع فارغ التحصیلان دانشکده کسب و کار دانشگاه استنفورد سخن می گفت، توصیه کرد به طور جدی به دنبال کنار گذاشتن استفاده از این شبکه اجتماعی باشند.

وی دامنه صحبت های خود را از فیس بوک فراتر برد و کل اکوسیستم جهان آنلاین را هدف قرار داد. به گفته وی این شبکه های اجتماعی یک دور باطل کوتاه مدت و مبتنی بر تحریک ترکیب دوپامین موجود در بدن انسان را به وجود می آورند.

دوپامین در مغز نقش پیام رسان عصبی و در خون نقش هورمونی دارد و مهم‌ترین نقش را در ایجاد لذت و پاداش در انسان ایجاد می کند. افزایش دوپامین در مناطق خاصی از مغز که به مرکز پاداش معروف‌اند در فرد ایجاد حس سرخوشی (پاداش) می‌کند به همین داروهای دوپامینرژیک بصورت عمده مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند .

چامات پالیهاپیتیا تصریح کرد: شبکه های اجتماعی در حال تخریب کارکرد جامعه هستند، زیرا مبتنی بر عدم همکاری جمعی و تعامل، انتشار اخبار سوء، عدم اعتماد و غیره هستند و این مشکل خاص آمریکا نیست و به معضلی جهانی مبدل شده است.

وی به انتشار خبری دروغین در مورد ربایش چند کودک در هند از طریق پیام رسان واتس اپ اشاره کرد و افزود: انتشار این خبر کذب به قتل عام چند بیگناه در این کشور منجر شد و این پدیده ای است که از گسترش شبکه های اجتماعی حاصل شده است. با گسترش این پدیده بازیگران بد قادر به دستکاری ذهن مردم هستند تا آنها را وادار به انجام کارهای مطلوب و مدنظر خود کنند.

او ادامه داد: این یک واقعیت است. من تلاش می کنم استفاده از فیس بوک را به حداقل ممکن برسانم و فرزندانم مجاز نیستند از این کثافت استفاده کنند. البته شرکت فیس بوک کارهای خوبی هم در دنیا انجام می دهد.

پیش از این در ماه نوامبر شن پارکر از موسسان اولیه فیس بوک هم از سواستفاده فیس بوک از برخی ویژگی های روانشناختی انسان ها به منظور تشویق افراد به استفاده مداوم از این شبکه اجتماعی خبر داده بود.